Rådfrågning Bioljud

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Jonas Nyström
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 25 jan 2018, 11:51
Presentation: Ljud-och Ljustekniker till en amatörteater.

Rådfrågning Bioljud

Inlägg av Jonas Nyström »

Hej,
jag är i process att byta ut högtalarkabel på ett bioljud som används i en bygdegård som jag är teknikansvarig för.
I dagsläget sitter det vanlig högtalarkabel 2x2,5 kvadrat som är dragna i vanliga skruvanslutningar på de passiva högtalarna. Problemet är att frontljudet bakom duken ska tas bort och ställas fram mellan filmvisningar eftersom scenen används till andra aktiviteter och då blir det besvärligt när man måste skruva loss kablarna till högtalarna varje gång.

Min fråga är, vad ska jag använda för kontakt som är snabb att dra ur och plugga in utan verktyg? Kontakten måste ju även klara att driva högtalarna, skulle det fungera med typ speakon eller xlr?

Henrik Brifors
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 07:25
Presentation: Henrik "hejje" Brifors.
Kör enskild ljud/ ljus firma på deltid baserad i Gnesta, Sörmland.
Även musikant i div. coverband.

Rådfrågning Bioljud

Inlägg av Henrik Brifors »

Speakon känns som det självklara valet vid passiv låda.
Är lådan aktiv skulle jag välja xlr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Rådfrågning Bioljud

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Ja speakON är det självklara valet. Och vill du inte borra in en chassikontakt kan du hänga en sladdstump i skruvterminalerna med speakON på. Antingen en sladdmonterad lika som chassikontakten (som faktiskt kallas hane) eller en vanlig propp med låsbart skarvdon på.

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Rådfrågning Bioljud

Inlägg av Krister Uddén »

En variant är ju att göra tvärtom.
Låt kabeln vara fast i högtalarna.
Sätt en box på väggen med speacon kontakter.
Tänk på att koppla bas/topp på olika par ifall du kopplar fel.
Och märk ordentligt kontakterna.
Då slipper du ha en kabel hänga vid sidan av scenen...

Jonas Nyström
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 25 jan 2018, 11:51
Presentation: Ljud-och Ljustekniker till en amatörteater.

Re: Rådfrågning Bioljud

Inlägg av Jonas Nyström »

Härligt, då har jag tänkt rätt! Jag tänkte färgkoda högtalare med kontakt så att det inte blir fel, samt att göra markeringar i golvet med motsvarande färg för vars högtalaren ska stå! Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Rådfrågning Bioljud

Inlägg av Jonas Larsson »

Värt att tänka på om man inte jobbat så mycket med speakon tidigare är att de finns i 2 pol, 4 pol samt 8 pol variant. Bara så du får rätt kontakter. Den 4 poliga är vanligast och oftast kör man med den även till 2 poliga applikationer, den 2 poliga har kommit senare.

Den 2 poliga chassiekontakten tar bara emot den 2 poliga sladdkontakten, medans den 4 poliga chassiekontakten tar emot både 2 och 4 pol.

Nu är det kanske inte så stor chans att du behöver hyra in kompletterande kablage till din applikation, så du kan köra med 2 poligt också, men frågan är om det skiljer så mycket i pris då den 4 poliga är vanligare och lättare att få tag i.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mårten Gustafsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 19 sep 2016, 19:01
Presentation: Bygger horn och samlar på gamla JBL och gamla slutsteg

Re: Rådfrågning Bioljud

Inlägg av Mårten Gustafsson »

Ta den 4-poliga, den tål mer ström än den 2-poliga. Dessutom får du in 2,5 kvadratskabel i anlutningarna, och dom är mycket lättare att jobba med än 2-polig.

Du kan sätta en sladdhane och en sladdhona på kabeln så slipper du bygga om lådorna.

Dyrvarianterna:
https://www.thomann.de/se/neutrik_nlt_4_mx.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.thomann.de/se/neutrik_nlt_4_fx.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonas Nyström
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 25 jan 2018, 11:51
Presentation: Ljud-och Ljustekniker till en amatörteater.

Re: Rådfrågning Bioljud

Inlägg av Jonas Nyström »

Ah okej! Funkar 2, 4 och 8-poliga kontakter i varandra eller är det stopp där som med dmx 3 och 5-pol?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Rådfrågning Bioljud

Inlägg av Jonas Larsson »

Jonas Larsson skrev:Den 2 poliga chassiekontakten tar bara emot den 2 poliga sladdkontakten, medans den 4 poliga chassiekontakten tar emot både 2 och 4 pol.
Annars nej, 4 polig passar inte i 8 polig och tvärt om då de har olika diameter.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jonas Nyström
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 25 jan 2018, 11:51
Presentation: Ljud-och Ljustekniker till en amatörteater.

Re: Rådfrågning Bioljud

Inlägg av Jonas Nyström »

Sedär, då vet jag! Tack för informationen!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster