GT''''s Turné

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

GT''s Turné

Inlägg av Johnny Andersson »

Vilka är det som har scen, ljud och ljus inför Gyllene Tiders sommarturné... Kunde vara kul att veta eftersom man ska iväg på dom nästa tisdag i Norrköping...

Kan det vara gula firman? För det ser ut som om det är Bollhem lastbilar som går runt på turnén så tänkte om det är några andra företag som är inblandade?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Såvitt jag vet är det Starlight. Har för mig han köpte in två nya Prolyte-scener för just den turnén. Gissningsvis kommer då även ljud & ljus därifrån, men jag vet inte säkert. Någon som vet besked fyller säkert i.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

De snackade om att det var Starlights scen som de hade som stora scen på Gatufesten här, förra veckan, som skulle tillbaka till Gyllene Tider när de ska vara i Sundsvall 13:e/8 (Yippiekayeah.. Fredagen den 13:e.. Med tanke på hur det var förra året, då Gessle var här.. Tokregn och åska, utan dess like!!). Det var ett slicktak i alla fall och vanlig sån MBS-scen, eller vad det nu heter. Men de kör väl två parallella riggar på det där, va?

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Scenerna är 35 meter långa och 16 meter breda e dom, hur mkt tror ni dom kostar styck? :roll:

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Det borde ju stämma att det är Starlight som kör då jag antar att det är det enda företaget i Sverige som kan leverera komplett utrustning till hela turnén... ???

Vart bara lite undrande när jag såg Bollhem lastbilar, men Starlight kanske utnyttjar dom lite med, eller också är det backline, den där gräsligt (vitsigt :)) stora plastmattan som visst skulle täcka över stora gräsplaner mm. som färdas i dom tradarna.


Rikhard:

Alldeles för mycket är mitt svar :P

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Exodus skrev:Det borde ju stämma att det är Starlight som kör då jag antar att det är det enda företaget i Sverige som kan leverera komplett utrustning till hela turnén... ???

Vart bara lite undrande när jag såg Bollhem lastbilar, men Starlight kanske utnyttjar dom lite med, eller också är det backline, den där gräsligt (vitsigt :)) stora plastmattan som visst skulle täcka över stora gräsplaner mm. som färdas i dom tradarna.


Rikhard:

Alldeles för mycket är mitt svar :P
Ja du, det är juh 18 trailers och 10 bussar, och han kanske inte har så många :?:
Så då får man juh hyra in :?

Jens Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 06 sep 2003, 01:00

Inlägg av Jens Nilsson »

Jag gissar på att det är Magnet (SA) som kör ljudet..
Tittade man på allsång när GT var med så var mikrofonerna och monitorerna från SA, alltså Magnet..
Har för mig att gessle turnerade med SA förra året också..

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Rikhard skrev: Ja du, det är juh 18 trailers och 10 bussar, och han kanske inte har så många :?:
Så då får man juh hyra in :?
Det kan du ju ha helt rätt i :)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Någonstans runt 50 tunga fordon finns väl hos Starlight vad jag vet.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

cyberpunk skrev:Någonstans runt 50 tunga fordon finns väl hos Starlight vad jag vet.
Ja det var juh en hel del!!! :shock:

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Gessle brukar ju jobba med Starlight, så har e inte blivit ovänner eller något så är det nog "Gulingarna" som har det!!!

Hmmm...är du säker på att det är 18 trailers, låter lite mycket. Vet att Gessle inte ville ha mer än 5 trailers på Roxettes senaste turné fetersom det blev en massa extra kostnader så som löner för chaffisar och transporter m.m. Har en mycket säker källa på det!!!

Men det är möjligt att han vill satsa stort på GT!!!
Work sucks, send me on tour!

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Lightguy (TMT) skrev:Gessle brukar ju jobba med Starlight, så har e inte blivit ovänner eller något så är det nog "Gulingarna" som har det!!!

Hmmm...är du säker på att det är 18 trailers, låter lite mycket. Vet att Gessle inte ville ha mer än 5 trailers på Roxettes senaste turné fetersom det blev en massa extra kostnader så som löner för chaffisar och transporter m.m. Har en mycket säker källa på det!!!

Men det är möjligt att han vill satsa stort på GT!!!
Varför det är 18 trailers är för att det är 2 scener som är precis likadana.
Vilket då är tross, ljud, ljus, podies, kablage mm, det blir en HEL del!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Hittade lite utrustningsspeccar i Aftonbladet, säger ju iaf lite om hur stor produktionen är:

Turnémonstret punkt för punkt
Gessle och kompani sparar inte på krutet

Gyllene Tider får med sig en rejäl packning på sin jubileumsturné. Här är allt som följer med de 19 lastbilarna och tio bussarna - och lite till.

Scen och teknik
Två scener. Dessa åker parallellt, då det tar två dagar att bygga varje scen. När en byggs upp på ett spelställe är den andra på väg till nästa. Scenerna är 34 meter långa och 16 meter djupa. Tekniken ovanför varje scen väger 20 ton.

Mixtorn, ljudanläggning, ljusanläggning, bildskärmar (en på vardera sida om scenen), scenografi/dekor (bland annat en stor ballong), backline (starkare monitorer och dylikt).

250 meter skyddstaket.

2-3 generatorer a 450 KVA.

Ljud - 240 000 watt.

Ljus - 200 000 watt/550 ampere används vid varje konsert, vilket motsvarar samma ampere som 27,5 svenska villor kräver.

Fordon
Två hjullastare (stora traktorer).

19 stycken trailers som åker 800 mil under turnén (sju är enbart lastade med plastgolv för skydd av de spelplatser som normalt är fotbollsplaner).

7 nightraiders (bussar som personalen sover i).

3 bussar (till bandet).

Personal som följer med på turnén
80 personer som arbetar med ljus, ljud, dekor, backline, smink, kläder, catering, ledskärmar, press, security, riggers, försäljning av merchandise, turnéledare, elektriker, m fl.

10 personer från konsertarrangören EMA Telstar arbetar med turnén både på plats och från kontor i Stockholm.

Personal lokalt på varje spelställe
100 personer som arbetar med publik och catering

50 personer som är med och bygger scenen på plats

100 som arbetar med säkerheten

200 från idrottsföreningar som agerar publikvärdar, river biljetter, sköter toaletter, vakter m m.

Ett antal personer från de fyra olika sponsorföretagen.

Tider för varje konsert
17.00 publikinsläpp

19.00-23.00 konsert (två förband och Gyllene Tider)

Bild
Foto: LARS ROSENGREN, Aftonbladet

Bollhem kör delar av transporterna, lixom de gjorde under förra årets turné med Per Gessle, tycker mig se ett antal gula lastbilar i bakgrunden också.

Citerat ifrån Aftonbladet.se ([url]htttp://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,503648,00.html[/url])

Skulle vara skoj att åka med på en sådan produktion :roll:
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Jonas skrev: 3 bussar (till bandet).
Hm, vad ska dom ha 3 bussar till på 5 pers :?: :roll:

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Rikhard skrev:Hm, vad ska dom ha 3 bussar till på 5 pers :?: :roll:
Släkt
Vänner
Familj
Extra inbjudna

Vad vet jag...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Johan skrev:Groupiesar :-)

Var det 19 lastbilar för hela turnen eller 19 lastbilar / scen?
19 för hela turnén!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Kan ju också vara så att GT har en buss, och de två förbanden har var sina :idea:
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 367
Blev medlem: mån 26 jan 2004, 01:00
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Jonas skrev:Kan ju också vara så att GT har en buss, och de två förbanden har var sina :idea:
Ja, så borde det iof vara, om man tänker efter!

ZeCute
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 28 jan 2004, 01:00
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av ZeCute »

Det är SA (Magnet) som gör ljudet och Mattias Vinter kör FOH, kom inte ihåg vem som var monitor tekniker. Siffran på V-Dosc på ullevi var jävligt stor men kom inte ihåg den nu tyvärr.

Jonas Nordstedt
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 24 nov 2003, 01:00
Ort: Östra Ryd

Inlägg av Jonas Nordstedt »

laddar menalt just nu inför morgondagen.. kommer ju få orgasm av att se den lilla diskreta utrustningen! habba! :D någon som ska dit imorrn i norrköping här på forumet?
::Din doktor här i cyberspace::

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster