melodifestivalen -09

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Det kan man ju hoppas i alla fall. Men då kanske det hade varit mer givande att man ställer frågor till de ansvariga?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Daniel Aronsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 20:55

Inlägg av Daniel Aronsson »

kanske de

Användarvisningsbild
Christine Carlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 20 feb 2008, 00:18
Presentation: Läst Kreativ ljusdesign för scen och event på Boomtown
Ort: Borlänge

Inlägg av Christine Carlsson »

Måste bara säga att: Per... du skriver vad många av oss tänker! Tack för det!
Melodifestivals-ljuscrewet: Grymma ljusshower som alltid! Jag slutar aldrig att imponeras av hur proffsiga ni är! Man kan ju bara hoppas att man en dag är hälften så bra som er =) Vi ses i Leksand!

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 13 feb 2005, 01:00
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Ort: Sverige

Inlägg av Samuel Nielsen »

Måste hålla med Per.. Bra Talat..!!

Anders Ericsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 01 jan 2007, 14:14
Presentation: Lets get the show on the road.....

Ägare, Ljus tekniker & Designer
Ort: Trelleborg

Inlägg av Anders Ericsson »

Per Johanson skrev:Jag måste bara fråga alla kritiker, är ni någonsin nöjda? Sveriges duktigaste människor med den bästa utrustningen som går att uppbåda och ändå gnälls det om smått och stort. Det allra roligaste är när man gör kommentarer som endast handlar om tycke och smak, vilket i sig är totalt meningslöst och helt ointressant. Hur orkar ni?

Och har ni funderat över andledningen till att ni inte gör gigget?

Skulle gissa att ingen av de som gnäller har skuggan av en halv chans till att fixa gigget. Hade ni haft det hade ni förstått svårigheten och kompromisserna inblandade i att göra ett gigg av denna dignitet.

Rant off.

Hallå Hallå Hallå!!!
Lungn o fin här nu.

Kritiker, det behövs alltid. Hur ska man annars kunna bli bättre? Klart att man ska ge ros också! Så ris och ros!
Ta aldrig illa upp för kretik, det man inte dör av blir man starkare av!!

Sen vad det gäller din fråga om varför ingen annan kör gigget?
Där går du ut på svag is och rakt in i ett eldhav så det ämnet droppar vi direkt.

Humm... Starlight sveriges största inom branchen. Varför? Lån Lån Lån Köp Köp Köp bli störst......
Sen finns det avtal skrivna och just Starlight har SVT avtal gällande deras pruduktioner. Jag tror det finns fler som både vill och kan köra jobben men dom måste bli insläppta ;-)

Men det är som det är så det droppar vi som sagt. Men visst dom gör ett bra jobb. Absolut har inget större agg mot dom. Bra jobb som sagt!

Titta! Där kom Rosen! ;-)

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Nu dukar jag upp med popcorn och Cola.....

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Humm... Starlight sveriges största inom branchen. Varför? Lån Lån Lån Köp Köp Köp bli störst......
Sen finns det avtal skrivna och just Starlight har SVT avtal gällande deras pruduktioner. Jag tror det finns fler som både vill och kan köra jobben men dom måste bli insläppta
Jag förstår inte riktigt var ni får allt ifrån...?
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Jo men Morgan, det måste du fatta.... folk här vet ju allt.
Har du inte lärt dig det???

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Eric Rönnlund skrev:Nu dukar jag upp med popcorn och Cola.....
Själv tror jag att det blir Öl och Chips.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 11:38
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

VAAAA!!!!! Äger inte Starlight SVT.....??

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Anders Ericsson skrev: Humm... Starlight sveriges största inom branchen. Varför? Lån Lån Lån Köp Köp Köp bli störst......
Absolut! För det har ingenting med hårt arbete att göra. Vi sitter bara och ringer banken hela tiden ;-)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Kära kollegor, eftersom jag tänker på eder figur och edert allmänna hälsotillstånd tänker jag faktiskt inte bemöta Anders inlägg.

Slutar med ett citat av mr Abe Lincoln:

Better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Inlägg av Tobias Norrfors »

Som lokal amatör i Skellefteå på ljud- och ljusfronten var jag självklart tvungen att besöka denna show även om jag inte är tokförtjust i musiken. Det jag noterade var:

- Satan i gatan vilken jätteproduktion det är! Sjukt imponerande att allting fungerar och blir snyggt på så kort tid.

- VL3500 (visst var det sånna?) är galet ljusstarka. Vi satt på kortsidan men när ni vinklade blått ljus mot Medes puck blev man nästan svetsblind :) Jag vill också ha sånna!

- Jag störde mig väldigt mkt i början på att armaturerna hängde snett. Det kändes som att allt ljus var riktat åt sidan hela tiden. Det var inte förrän jag började titta på videoskärmarna som jag insåg att hela produktionen var "sne" :) Det såg med andra ord rakt ut från kamerornas vinkel.

- Fett med respekt till de personer som koordinerar steady cam-killarna. Rena rama balettkoreografin!

- Min syster har jobbat med catering till er som jobbat med ljud/ljus (ja, hela produktionen) å enligt henne var ni ett riktigt skönt gäng! Roligt att höra. Ni är varmt välkomna tillbaka till min stad när som helst med sånna här imponerande shower!
Birdstreet Production

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Niklas Elste skrev:det rörliga rör sig för lite
Ok för att inte få massa GNÄLL så frågar jag så här i stället

Varför rör sig det rörliga så lite???

Mattias Eriksson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 29 dec 2008, 15:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Mattias Eriksson »

---OBS följande inlägg kan väcka anstöt, kännsliga läsare avrådes att läsa vidare---
Varför rör sig det rörliga så lite???
Kanske för att det är ganska energikrävande att flytta luft, så då försöker man flytta den dära luften så "lyser" så lite som möjligt. *clown*
Spara energi vet du... stäng fler kärnkraftverk vet du... i framtiden kommer melodifestivalen vara att kunna arrangeras när det blåser nog mycket, ja utomhus då för den "lysande" luften vill man ju inte flytta på... *joker färg*

Sorry, jag är på ett vidrigt humör idag... :)
Timrå Ljudteknik
http://www.timraljudteknik.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Inlägg av Niklas Elste »

Du är en riktig filur du :D

Daniel Noise Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:07

Inlägg av Daniel Noise Johansson »

Diggar er grabbar starkt, suttit och läst bloggen varje dag..
Tittar man på tv så tycker man bara "jaja inget märkvärdigt" men sen läser man bloggen och ser hur j*kla mycket jobb det ligger bakom.
Och kan bara säga att ni är så jäkla säkra på det ni gör..!
Tyckte verkligen om Beam blaster ljuset i deltävling 1..
Grymt snyggt!

Keep up!
Fan av 3Fas feat Nollan!

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Tobias Norrfors skrev:Som lokal amatör i Skellefteå på ljud- och ljusfronten var jag självklart tvungen att besöka denna show även om jag inte är tokförtjust i musiken. Det jag noterade var:

- Satan i gatan vilken jätteproduktion det är! Sjukt imponerande att allting fungerar och blir snyggt på så kort tid.

- VL3500 (visst var det sånna?) är galet ljusstarka. Vi satt på kortsidan men när ni vinklade blått ljus mot Medes puck blev man nästan svetsblind :) Jag vill också ha sånna!

- Jag störde mig väldigt mkt i början på att armaturerna hängde snett. Det kändes som att allt ljus var riktat åt sidan hela tiden. Det var inte förrän jag började titta på videoskärmarna som jag insåg att hela produktionen var "sne" :) Det såg med andra ord rakt ut från kamerornas vinkel.

- Fett med respekt till de personer som koordinerar steady cam-killarna. Rena rama balettkoreografin!

- Min syster har jobbat med catering till er som jobbat med ljud/ljus (ja, hela produktionen) å enligt henne var ni ett riktigt skönt gäng! Roligt att höra. Ni är varmt välkomna tillbaka till min stad när som helst med sånna här imponerande shower!
Tack för det.
Kul att höra.
Är det fler på listan som besöker oss och är nyfikna.
Kom gärna ned till oss på FOH. Presentera er och fråga på.
Vi svarar gärna.

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Anders Ericsson skrev:[

Sen finns det avtal skrivna och just Starlight har SVT avtal gällande deras pruduktioner. Jag tror det finns fler som både vill och kan köra jobben men dom måste bli insläppta ;-)
Du vet mycket för att vara 24 år du.
SVT är statligt så där gäller nog lagen om offentlig upphandling.
Rätta mej om jag har fel.
Tekniken till melodin har jag för mej upphandlas av Blixten & Co.
Rätta mej om jag har fel.
Jag tror inte det finns någon annan firma som kan leverera det som Starlight levererar till denna produktion.
Rätta mej om jag har fel.
På sista punkten kan jag nog definitivt säga att jag har rätt.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Det är ju fan att man är skiftjobbare, hade varit kul o åka iväg o titta på det i Norrköping (finns ju biljetter till genrep iaf) men då jobbar man ju såklart.

Såg lördagens show igår kväll (inspelat) och det är mäktigt att allt blir så schysst när det är en rullande turné med olika artister varje vecka.

Creds till er alla som är inblandade i produktionen... Och ni som klagar på färger, ljud o liknande... Kanske dags att ge er tv ett slag i sidan?

Tyvärr verkar ju UASL få ta mycket skit pga just dess storlek men det ligger nog en hel del blod, svett o tårar för att ha fått det så stort, inte många företag (inga?) inom denna bransch (i Sverige) som har så hög omsättning och vinst (nu hänvisar jag till allabolag.se och slumpvist sökande på större leverantörer).
Johnny Andersson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster