Mobildisco-nostalgi-tråden

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Lägger upp bilderna här, så att de bevaras till eftervärlden då annonsen försvinner...
Bilagor
2750842102.jpg
2705945679.jpg
2704261844.jpg
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Tunga saker det där! Jag minns att jag (Flying Dutchman) hade 16 st 18" W151 lådor i mitten på 80-talet + 4st Cerwin Vega L-48 jordbävningshorn + massor av midlådor och toppar.
Jag kommer ihåg en gång i Hallsbergs ishall använde vi en gaffeltruck för att få upp allt i två staplar, bara för att vi skulle få högre staplar än Talk of the Town och Carmen Kane, som stod på scenen de byggt upp.
Fast deras scen var c:a 1 meter högre och mina grejer stod på betongplattan, 1 meter lägre, men ändå så blev vår stapel bra mycket högre. Jag uppskattade att den blev drygt 4 meter hög per sida.
Det var 4 st 18" stapplade på varandra (2 i bredd och 4 på höjden,liggande), sen 2 st 4560 ovanpå detta och därovan horn (Mantaray-horn) och övriga middar.
Problemet var när vi skulle ha ned alltsammans så använde de gaffeltrucken till scenen och utlastningen där, så vi fick stå och vänta 1 timma innan vi kunde börja plocka ned våra högtalare.
Som mest hade jag mellan 52-54 lådor, orsaken till detta var att jag hade sett Flamingokvintetten under 70-talet och de hade 40-50 lådor med sej ute på spelningarna och givetvis kunde inte jag vara sämre. Helgalet, när jag nu tänker efter!

På tal om nostalgi, så slutade jag spela disco 1999 i december, lagom till millenieskiftet, men nu funderar på att göra en revival nu under hösten 2012, då jag har fått ett alltför bra erbjudande för att tacka nej. *kanin* Vitsen är att jag bara ska spela den musik jag spelade under 70-80 och 90-talet.
Vi får se hur det blir om man pallar trycket, nu när man närmar sej 58 :roll: . Fast det sitter väl i märgen och så finns det en del andra gamla rävar som fortfarande är ute och snurrar, som t.o.m. är äldre. *alien*
J-Å Broqvist

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej Jan-Åke !

Jag har nog några nyrenoverade ljuseffekter från rätt tidsintervall liggande som skulle passa en sådan kväll !!
Bara att höra av sig i så fall ! :D

Mvh
Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Jan-Åke Broqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 17 sep 2007, 16:07
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Jan-Åke Broqvist »

Hej Henrik,
Det finns redan utrustning på plats, men tack ändå! Jag vet var du finns och dina grejer är i superskick vet jag, nästan bättre än då de var nya,ha,ha.
J-Å Broqvist

Anton Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 16 mar 2013, 17:15
Presentation: Lite av varje inom nöje som disco & lite evenemang . Har blivit intresserad av mer ljud & ljus samt show utrustning på senare år.

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Anton Andersson »

Fler namn när jag själv sprang på undgoms disco

Amadeus Disco / Riktigt bra dj från Avesta både mobilt & väska. Kört front vad jag vet.

Fantasty Disco ( Hade stor tross med en spegelboll i mitten och svep ramper framför sig ) DJn i fråga var duktig på att prata/snacka i mick bättre än dom allra flesta. Lite Jesse Wallin typ. Hade några killar/tjejer med sig också de hade utseendet för sig. De var från Sala/Heby trakten om jag inte är ute och cyklar.

Heart Beat ( Också Avesta ) spelade mycket sjunga med i låtar men mixade skapligt och hade klassiska ljud/ljus effekter spelade även väska.

Kangaroo ( Sandviken )

Stratos / tror de kom från Jönköpings trakten inte helt säker men de var riktigt bra då kom jag ihåg )


Själv ägde jag aldrig någon mobile rigg men var på väg många gånger men många var intresserade i början sedan så tappade dom lusten när flickvänner eller körkort tog upp tiden samt eget festande. Dock har jag spelat lite mobilt med inhyrda riggar och även från PA firmor.

Användarvisningsbild
Jonas Wåhlström
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 25 aug 2009, 12:18
Presentation: Gammal DJ som har varit verksam sedan 1987. jobbade heltid som ljud-ljustekniker och rigger 1998-2003. Spelar nu mest fester och bröllop även företagsevent som ljus- och ljudtekniker.
Uthyrning av ljud, ljusteknik och podier m.m.
Återförsäljare för Akg, Crown, Jbl, chauvet m.m.

Nås på mobil: 0708-164125
jonas@dxd.se
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Jonas Wåhlström »

Stratos disco kom från Linköping.. :)

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej !

En fundering från en som inte ens var tonåring under den värsta mobildiscoeran.
Gick det att leva skapligt på att vara ute och köra mobildisco i Folkparkerna i mitten av 80 talet?
Eller var det till att kränga ljud och ljusprylar under veckorna eller jobba i järnaffärn för att gå runt?

Räckte betalningen till en mosbricka och två pinspots eller vart det något över..?
Budda å grabbarna som var med då vet säkert.

När man gör jobb nuförtiden känns det nästan som man bjussar på hyran för prylarn och får pröjs för jobbet
eller tvärt om. Väldigt sällan både och. Mer kul än bra betalt alltså. :D

Mvh
Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Henrik Kjellman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 23 aug 2009, 00:19
Presentation: Har spelat skivor i 25 år, kör mobildisco och hyr ut ljud och ljus. Egen firma.
Ort: Arvika

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Henrik Kjellman »

Hej !

Såg förresten att man kan se ungdomsidolen Starlight Disco i Avesta på Avestafesten 31 Augusti!
30 mil enkel väg är en baggis för en sådan här nostalgitrip. Hoppas han inte har för mycket nya prylar med
och att Kremesa Kryptonen hänger på plats i mitten! :D :D
Jag skall dit !

Mvh
Henrik Kjellman
Arvika
Vad skall du med en luftvärnsstrålkastare till ? - Dummaste frågan jag någonsin fått !

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Jag jobbade heltid under åren 1984 till en bra bit in på 90-talet. Körde bolag nästan med en gång. PÅ slutet av "folkparkseran" låg gagerna på ca 6.500:- inkl moms + 25:-/mil inkl moms i reseersättning. De jag släpade runt på fyllde en Cheva Van som bara var ett skåp med framsäte. Bilens kostnader gick runt på reseersättningen och ändå bytte jag motor hos Tingbrants i Uppsala för 25.000.. Körde under dessa år ca 50.000 mil. Veckorna fylldes ut med krogspelningar. Många krogar körde en hel del vardagskvällar. Bokningarna i parkerna gick oftast genom Folkparkernas artistförmedling eller Svenska Musikerförbundets förmedling och alltid på kontrakt.

Vad dessa pengar motsvarar idag vete tusan?

Min råddare tjänade bra med stålar och pluggade samtidigt. Gick 5 årigt gymnasium, läste läxor i logen. Köpte båt, motorcyckel och bil!
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Niklas Elste »

det var bättre förr??? *full*

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Rolf Sirak »

Visst gick det runt heltid då som nu.
Snurrar fortfarande varje helg med ljud o ljus rigg på
kalas och obskyra tillställningar..

Håller samma linje nu som då..
The Budda, Moe, Riffo stajl...inte mer prylar än nödvändigt..

Man får väl lägga in några bilder på denna lina hur det ser ut nuförtiden
en så där 30 år senare..

lev å må därute
häls riffo

Christer Hedin
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 03 jul 2013, 21:54
Presentation: Gammal DJ som inte kan släppa detta helt....
F.d ägare av Effect Discoservice HB

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Christer Hedin »

Hej.

Har följt detta forum några år utan att vara medlem men nu tog jag mod till mig och registrerade mig.
Tänkte bara förtydliga här i Mobildiscotråden att Effect Disco och Kangaroo från Sandviken är samma sak.
Per och jag startade -88 och körde några år under Effect Disco -namnet men bytte till Kangaroo Mobildiscotek efter ett brev från dansbandet Effect' s advokat. Företaget hette dock fortfarande Effect Discoservice.
Nu är det några år sedan vi lade av, sålde av det mesta och likviderade företaget men fortfarande suger det i discotarmen om man ser en bra rigg eller cool ljuseffekt. Nu får man hjälpa ungarna när de ska ha klassdisco och vill låna en "discolampa"....

Må väl!

// Christer
F.d Effect Discoservice och Kangaroo mobildiscotek från Sandviken

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Grymt!
Grymt!
Fick denna bild idag via mailen. Avsändare Lucas på TLP

Lucas kommentar här nedan....

En minnesbild jag hittade i gömmorna 1981 - 1984 års Discoturnérigg

1985 gick vi över till Turbosound TSM3, TSW124 och TSM4


12 xB48 med CV189 18”
2st EarthQuake CV
12st V35 18” CV189+1”+Horndisk
12st V30 15” +Diskhorn
8st Fullrange CV 18”+1” +Diskhorn
4st 12”x2 + Diskhorn x2
4st CV horn 1”
4st SM12 Monitor 12”+Diskhorn

RMS power Totalt 28 000w CV600 och CV400 slutsteg styrda av BSS processorfilter
Vinylspelare så klart
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Tobias Norrfors
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 333
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 11:18

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Tobias Norrfors »

Leif Baltazars skrev:
Lucas - TLP.jpg
För mig som knappt var född under den där tiden, hur lät den där riggen jämfört med dagens? Skulle jag kunna byta ut hela den där mot 4 lådor från L'acoustic och få en lika bra ljudupplevelse idag?
Birdstreet Production

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Jag har hört den. Det går inte att jämföra riktigt. Det lät mycket så klart. Framförallt basen var ju rätt köttig. Men de subbarna återger rätt få frekvenser och med så mycket olika drivers i mid och diskant så lät det fruktansvärt ojämnt.

Som jag minns det var alla tämligen imponerande av både Turbo och Meyer som Starlight köpte i ungefär samma veva, och då kanske inte mest på grund av ljudtryck utan kompromissen mellan ljudkvalitet, SPL och mycket mindre lådor. Betänk att man fortfarande spelade enbart vinyl, att slippa rundgång var nästan den största vetenskapen...

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Leif Baltazars
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 921
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 22:05
Presentation: Gammal DJ. Etablerad 1967. Fortfarande aktiv. Spelar allt, för alla, överallt!
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Leif Baltazars »

Rundgång i basen löstes lätt med monokopplad bas, men annars var det lätt hänt att det brummade lite för mycket i de lägre frekvenserna... :(
Den som uppfann arbetet kan inte ha haft någonting att göra?

I http://www.djbudda.se" onclick="window.open(this.href);return false; I http://www.google.se" onclick="window.open(this.href);return false; I

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 554
Blev medlem: ons 08 apr 2009, 20:55
Presentation: __________________________________________________
Ort: Luleå

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Med SL-1200:or så hade det verkligen suttit fint med cardoid- eller End Fire-lösningar... :)

/M
_________________
T b a

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Niklas Elste »

vad gorde monokopplingen för skillnad i det fallet?

Rolf Sirak
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 518
Blev medlem: lör 24 maj 2008, 10:03
Kontakt:

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Rolf Sirak »

Vinyl svarvar slash basåterkoppling löste man med 2 stativ tross och en
garderobs dörr hängandes i kedja med gummitjofräs..
Volvo ljud dämpar fästen var poppis o hade bra vibrations upptagning..

Ingen lek på den tiden...

lev å må
häls riffo

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: Mobildisco-nostalgi-tråden

Inlägg av Fredrik Becker »

I Avesta fanns, (/finns?), det ett ställe som hade ordnat med två separata betongpelare från källare ända upp till andra våningen. På dessa pelare ställdes varsin skivspelare. Ingen risk för hoppande nålar där inte :mrgreen: Och inga problem med rundgång vad jag minns.

Meyer cp10 kund också avhjälpa rundgångar *tummen upp höger*

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster