DMX i multikabel

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Ort: Halmstad
Kontakt:

DMX i multikabel

Inlägg av David Hugoson »

Går det att köra DMX signal i en vanlig multikabel samtidigt som man kör 2 lågnivåsignaler?

Eller blir DMX-signalen förstörd då?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Det går, men det är absolut inte att rekommendera, DMX-signalen blir störd av magnetfälten från dom andra lederna.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Det går inte att skärma av på någevis då?
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

Inte i en multikabel, man kan kanske dra en separat DMX vid sidan av och man får lite bättre resultat, men det är fortfarande inte något man bör göra. DMX är ju en datalina med hög hastighet så den är ju ganska känslig för störningar från multikabeln och så, många som skriver saker om kabeldragning rekommenderar att man drar DMX på ena sidan av lokalen och multin på andra sidan för att dom inte ska gå bredvid varandra, själv drar jag multi och DMX bredvid varandra men med ett litet mellanrum, brukar mest köra utomhusgig och då blir det enklast med alla kablarna på samma ställe.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Okej. Jag har alltid dragit på vardera sida rummet just för störningsskäl. Men har du någon gång råkat ut för störning när du dragit bredvid varandra?
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

Det är kabelkarakteristiken som sådan i en analog ljudmultikabel som är det stora problemet för DMX, inte eventuell överhörning från andra kabelpar.

Användarvisningsbild
Timo Kauristo
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jun 2005, 01:00
Kontakt:

Inlägg av Timo Kauristo »

Det går absolut som budgetlösning!

3-5 polsadapters är toppen att ha med sig på festival & små produktioner=dmx via ledig lina i ljudmultin...

Jag har aldrig haft några problem med detta.

(men det är inte by the book,att fysiskt koppla ihop ljud & ljusteknik
som troligen strömmatas från olika källor är potentiell jordhärva,
...som ljudet primärt drabbas av)

T

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Kom bara inte och gråt när riggen beter sig konstigt för att impedansen i multin inte är vad DMX förväntar sig
"This is the updated input list"

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Jag har också gjort detta en massa gånger och har aldrig upplevt något problem med det, men som sagt det kan ju bli härva..! Men har man inget annat val än att stå vid dimcity och köra giget så är det ju värt att prova..!


Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

David Hugoson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 18:03
Presentation: Bedriva Danza med inriktning Ljud, Ljud, Dans och Event.
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av David Hugoson »

I det här fallet så är spelningen i Kårhuset, Halmstad.
Där finns det en "underjordisk gång" där man kan dra multikabeln för att få signal från ev. mixplats längst bak i publiken till scenen. Det är är en avslutningsshow för en ungdomsdansgrupp från ett gym i stan, så det är inte så supernoga med hur ljuset beter sig, tänkte att det kunde vara lite roligare att kunna byta ljusshow så det inte är en under hela föreställningen, som det var förra gången.

Men om alternativet är att dra en kabel i samma fack som multin så borde alltså att ta dmx'et i multin funka lika bra..

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Har kört DMX i ljudmulti flertalet gånger, har aldrig aldrig krånglat.. *knock knock - ta i trä*...

För tillfället kör vi DMX på lös vinda tills ny firmware kommer till Optocore, då kör vi allt den vägen.
//Magnus - Fegge & Mattes

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mikael Thieme »

David Hugoson skrev:Men om alternativet är att dra en kabel i samma fack som multin så borde alltså att ta dmx'et i multin funka lika bra..
Nu missade du nog något när du läste?
DMX trivs bäst i DMX-specat kablage, och i "digitalspecat" (AES3 110 ohm) ljudkablage. Att lägga en DMX-kabel i samma fack som en analog ljudmultikabel är normalt inga som helst problem. Att köra DMX på ett trådpar i en analog ljudmultikabel är en helt annan sak även om det ofta låter sig göras, det också.

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

För mig som inte är riktigt haj på detta än... kan nån förklara exact vad skillnaden är mellan ljudkabel och DMX-kabel.
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 612
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 21:44
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Ort: Lund

Inlägg av Jakob Carlsson »

DMX-kabel är en kabel som är gjord för överföring av data i digital form i hög hastighet, den har ett motstånd på över 100 ohm (högre än AES-kabel om jag inte minns fel, läste det i någon katalog nyligen men kommer inte ihåg exakt). En ljudkabel är gjord för analog överföring av ljud och klarar egentligen inte av hastigheten som DMX använder (även om det funkar "för det mesta"). Någon annan får gärna fylla i om jag glömt något eller skrivit fel (kommer som sagt inte ihåg allt till 100%).

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 23:39
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

tack för det...
________________
Daniel Ekstam
SMART Lights & Rigging

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag har heller aldrig haft några problem med att köra dmx:en genom ljudmultin, oftast e det ljudteknikern som blir orolig för störningar i ljudet...vet inte om det kan bli det men e de så kinkiga så drar vi en egen dmx!
Work sucks, send me on tour!

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Det kan bli störningar. Upplevt de själv:) men då la jag en egen dmx slinga precis bredvid multin och då funkade det utan problem.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
Ort: Guldtvätten på shell =)
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Det är ju inte så att det köttar över så mycket ström i en DMX kabel precis.
Men ska man vara anal om det så är det ju alltid skönt att hålla sitt piss så långt från noiseboys som det är fysiskt möjligt..
Sen kommer dom ju ändå och klagar när det brummar i deras PA, vi hade lite strul på thåström med min Oljefat som var som en jävla frekvens tratt som drog rätt in i pimmes micar på hans ack gitarr...
Det var ju bara att släcka när han spelade löst och det bara var ackgitarr och sång ut. Kan också ha varit att Björn Lehnberg stod och sneglade lite småsurt på en också. :) Då fogar man in sig i ledet rätt fort om ni inte visste det.

Men störningar av DMX i en multi, ja det låter märkligt..! 0-10V är ju inte så mycket av någonting alls faktiskt...

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Jens Blomhage
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 25 okt 2004, 01:00

Inlägg av Jens Blomhage »

Som ljudtekniker säger jag av princip alltid nej..men gör det själv alltid om jag ska vara med och rigga ljus, har kanske fått prob 1 av 100 gånger och det är rätt ok odds tycker jag :)
Senast redigerad av 1 Jens Blomhage, redigerad totalt 0 gånger.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 108
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 17:06
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige
Ort: Linköping

Inlägg av Krister Hedgren »

det fåtal gånger jag har testat detta så har det funkat bra för min del!
inte några störningar eller något sånt alls, men det kanske kommer snart.. vem vet?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster