SoundSwitch för DJs

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljus & effekter som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

SoundSwitch för DJs

Inlägg av Pelle Widell »

Hej!

Är det någon som testat Soundswitch som ljusstyrning, ett populärt program för DJs iaf utomlands.
Kräver ju DMX-interface men samtidigt kan man aktivera Art-Net o synka exvis mot Realizzer. Jag lyckas dock inte tolka ut om man behöver interface då eller det är vanliga nätverkskortet som skickar ut signalen även för armaturer med stöd för Art-Net. Eller om SoundSwitch inte stödjer armaturer via Art-Net

Användarvisningsbild
Jan Dalheimer
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 22 jul 2016, 15:10
Presentation: Allmänt teknik-intresserad som ofta tar hand om ljud/ljus och annan teknik i de föreningar jag är aktiv inom.
Ort: Gävle

Re: SoundSwitch för DJs

Inlägg av Jan Dalheimer »

Körde med det lite under hösten 2019 (så kan ha hunnit ändra sig sedan dess). Då gick det att använda annan hårdvara än deras egna (tror jag körde med ett Enttec OpenDMX-interface).

Var överlag inte jättenöjd med det hela; grundtanken är såklart jätteintressant (vem vill inte ha ljusshower perfekt synkade till musiken), men det tar jävligt mycket tid att fixa ljusshower för låtar till en hel kväll (plus extra, eftersom man ju aldrig vet i förväg exakt vad man kommer spela), dessutom behövde man praktiskt taget börja om från noll för en ny lokal med andra fixtures. Stödet för fixtures annat än enkla RGB och moving heads var också väldigt dåligt (kommer ihåg att det var mycket mixtrande bara att få in en strobe).

Men som sagt, det var två år sedan och mycket kan ha hunnit hänt sedan dess. Om du testar nu och har en annan upplevelse vill jag gärna höra den!

I mitt fall slutade det med att jag gick tillbaka till ett "vanligt" ljusprogram (QLC+ i mitt fall) tillsammans med en Traktor F1 för att styra, det är totalt sett mindre jobb och jag gillar att vara kreativ även med ljuset.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster