USB-controller, vad väljer jag när det jag vill ha är slut överallt.

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Jonas Pilkvist
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 nov 2022, 21:51
Presentation: Trubadur, bandmedlem, tekniker, producent och naturligtvis ljus-älskare!

USB-controller, vad väljer jag när det jag vill ha är slut överallt.

Inlägg av Jonas Pilkvist »

Tjena!
Mitt första inlägg här på sidan. Ska ha en, för mig, ganska stor dansshow om någon månad. har tänkt en tid att komplettera min utrustning med ett USB-bord. Jag använder Chauvet ShowXpress i en Mac och har 24 moving heads som jag styr med programmet. Att sätta scener för ca 30 dansnummer, för att sedan köra dom i en timeline är ganska tidsödande och jag inbillar mig att ha ett usb-bord borde snabba på processen. Har hittat ett bord jag gillar, ADJ Midicon 2. Tyvärr är det slut precis överallt verkar det, och jag undrar om det finns någon som känner till något alternativ eller kanske rent av vet någon som säljer ett?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: USB-controller, vad väljer jag när det jag vill ha är slut överallt.

Inlägg av Jonas Larsson »

Frågan är om du verkligen behöver skapa 30 individuella eller om du kan köra det "live" med ett antal olika färgpaletter/positioner etc. Ska du sätta upp 30 individuella nummer där varje nummer har flera olika steg och dessutom förprogrammera dessa får du räkna med att det tar tid, inget du hinner sitta med på plats när du riggat klart allt dagen före gig.

Vill du ändå göra det så behöver du nästan någon form av visualiserare och att du kan sitta med det i lugn och ro hemma med tillgång till alla låtarna i förväg. Men sällan en förening kan betala för den tiden, så oftast landar det ändå i att du får köra det "live". Kanske med en enkel lista från kunden med önskad färgpalett per nummer tex.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Jonas Pilkvist
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 nov 2022, 21:51
Presentation: Trubadur, bandmedlem, tekniker, producent och naturligtvis ljus-älskare!

Re: USB-controller, vad väljer jag när det jag vill ha är slut överallt.

Inlägg av Jonas Pilkvist »

Jag har gjort detta ett antal gånger tidigare så jag vet att det är lite tidskrävande. Men då jag gjort det direkt i datorn förut, med allt vad det innebär i krångel och musklickande, så tror jag det går mycket fortare med en förprogrammerad USB-controller som hjälp. Jag hittade en ADJ Midicon 2 i en liten musikaffär i Tyskland. Den har jag om ett par dagar. När detta projekt är färdigt så återkopplar jag med resultat om det hjälpte mig eller om det var pengarna i sjön.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: USB-controller, vad väljer jag när det jag vill ha är slut överallt.

Inlägg av Niklas Elste »

Fanns här om dagen en AVO vinge utte på nån grupp på FB

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster