DMX bord och dator samtidigt

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Neo Lindholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 14 feb 2023, 20:21
Presentation: Grön på ljus, o kommit en bit med ljud. Jobbar för en lokal show grupp.

DMX bord och dator samtidigt

Inlägg av Neo Lindholm »

Hej
(Mitt första inlägg här)

Jag är relativt ny på ljus, o ska köpa in ljusbord.
Jag kommer främst köra ljus och ljud åt en lokal show grupp.
De kör väldigt mycket olika låtar i olika stilar, olika många som kör varje gång och väldigt olika platser så som lokaler, barer, resturang, hotell osv

Min fråga är då finns det ett billigare alternativ till magiq systemen
Som man kan länka dator och DMX bord/controller utan massa extra program.
Jag gillar möjligheterna med dator programmen, sätten de programmeras på osv. Men jag är sån som måste styra sakerna på ett fysiskt bord.

Vi kommer köra med deverse wash-ar, både rörliga o fasta, rörliga spottar o beams o led bars, det mesta alltså

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: DMX bord och dator samtidigt

Inlägg av Jonas Larsson »

Hej Neo!

Jag antar att du har läst lite andra trådar i denna kategori? Där finns det lite olika tips.

Om du har fastnat för chamsys mjukvara så kan du ju börja med en enklare/billigare vinge som du kopplar till din dator som kör mjukvaran. Sedan kan man byta upp sig till större vinge allteftersom eller gå över till ett "riktigt" ljusbord utan dator. Fördelen är ju att programvaran är den samma, så har man väl lärt sig den är det lättare att byta hårdvaran sedan.

Även Avolite har samma upplägg, du kan börja med ren dator/mjukvara, sedan koppla till vingar till datorn och därefter byta upp dig till hela ljusbord. Samma programvara där också. Avolite är nog lite vanligare, så kanske enklare att kunna hyra in extern tekniker eller hyra in bord om något skulle skita sig eller du är sugen på att testa ett större bord. Eller att du har lättare att hoppa in hos andra firmor om du kan det.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Neo Lindholm
Rookie
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 14 feb 2023, 20:21
Presentation: Grön på ljus, o kommit en bit med ljud. Jobbar för en lokal show grupp.

Re: DMX bord och dator samtidigt

Inlägg av Neo Lindholm »

Ah alright, så de får man gå på de större lite direkt istället.
Trodde de var fler programvaror som man kunde länka till
Olika "brands" av vingar/DMX bord.

Tack för din hjälp!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: DMX bord och dator samtidigt

Inlägg av Jonas Larsson »

Fördelen med ett lite kändare märke är ju att du kan hitta det begagnat, och sedan sälja det begagnat igen om du ledsnar. Samt att du lär dig på en plattform som flera kan, så det kan vara lättare att få hjälp, hitta filmklipp på nätet etc.

Men sedan förstår jag att det kan vara mycket pengar och visst finns det billigare programvaror dit man kan koppla enklare midiplankor eller liknande och styra med om man vill. Men då får du lära dig ett lite mer udda system, du måste förmodligen köpa det nytt och har svårare att sälja det begagnat. Å andra sidan kanske det inte kostar så mycket ifrån början då.

Jag har lite dåligt med tips här, det beror lite på vad du vill kunna göra med din vinge, om det är programmering eller bara för att få reglar för playback. Vissa programvaror har ju dmx in, då kan du koppla in tex ett enkelt 12 kanals dmx bord, och få in det som reglar i ditt program där du kan lägga upp olika saker. Men ett sådant bord har du ju inte så stor nytta av när du ska programmera. Samma upplägg finns ju för midi också.

Sedan finns det lösningar där man har playbacks på tex en ipad eller touchskärm, men det blir ju inte riktigt samma sak/känsla.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster