Förskjuten adressering
- Daniel Ekstam
- PAR-36

- Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu - Ort: Borlänge
- Kontakt:
Förskjuten adressering
Försökte få in 4st StairVille Scrollers i bordet idag, men jag fick inte kontakt med dem från ljusbordet! Felsökte allt från kablar till PCU till dmx-swtich. Det visade sig sedan att adresseringen var förskjuten en kanal. Jag hade använt mig av Martin Dip-switch programmet när jag adresserade.
Varför blev adresseringen förskjuten? Vad beror det på?
Varför blev adresseringen förskjuten? Vad beror det på?
SMART Lights & Rigging
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
- Daniel Ekstam
- PAR-36

- Kontakt:
-
Anders Ericsson
- PAR-30

- Presentation: Lets get the show on the road.....
Ägare, Ljus tekniker & Designer - Ort: Trelleborg
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
På Victory med muspiano (DIP-switchar), ja. På Galileo (LED-fönster) och Flasher (rattar), nej.Anders Ericsson skrev:SGM Har samma "problem" med sina maskiner. Vet själv inte varför.......
Varför? Det är lättare och billigare att implementera i hårdvara utan programmerbar logik, man behöver muspiano, 8 OR-grindar, räknare och delaylina. Adress 0 är ogiltigt (adress 1 är första paketet på linan efter MARK och startkod), så man klockar från paket 1 istället för startkoden när man räknar uppåt.
(Ok, alla som inte har designat elektronik förstår nog inte varför, men jag förstår)
"This is the updated input list"
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
En sak som e värt att kolla när det e försjutet e om det värkeligen e 512 adresser. Jag vet på Fagerhuts DMX konverter till sina spottar så är det igenteligen bara 511 adresser. Det beror på att pobramkonstruktörerna fick inte elektroniken att förstå att första kannalen va 1 utan blev bara 0 hella tiden det för att en kannal tappas för att ljusborden skickar ju inte kannal 0. Men de la in en försjutning i elektoniken istället som gjorde att siffer adreseringen blev rätt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Per Clementz
- PAR-20

- Kontakt:
- Daniel Ekstam
- PAR-36

- Kontakt:
Men det är ju olika på olika armaturer. Vissa är förskutet och vissa inte. Är det något man får hålla reda på eller står det någonstans så man enkelt kan hitta, så man slipper slösa bort 2 timmar på felsökning varje gång man använder en ny armatur 
SMART Lights & Rigging
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Per: Nja. DMX skickar bara ut värden, inte adresser, på tråden. Det funkar som så att man skickar först ut BREAK, sedan MARK, sedan STARTCODE. Därefter så skickar man ut värdena i följd. När armaturen ser BREAK så nollställer armaturen en räknare, sen för varje start-bit som kommer räknar räknaren uppåt. När räknaren har nått adressen för armaturen, börjar man läsa vilka värden som kommer som man är intresserad av.
Huruvida man börjar räkna från 0 (till 255) eller 1 (till 256) är en smaksak. För folk som jobbar mycket med digitalelektronik och datorer är det oftare man använder 0 som första siffra, för andra är det 1 som gäller
Huruvida man börjar räkna från 0 (till 255) eller 1 (till 256) är en smaksak. För folk som jobbar mycket med digitalelektronik och datorer är det oftare man använder 0 som första siffra, för andra är det 1 som gäller
"This is the updated input list"
-
Per Clementz
- PAR-20

- Kontakt: