MSR400 vs HTI400

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

MSR400 vs HTI400

Inlägg av David Oxe »

Hej!

Vi behöver köpa in reservlampor till våra MAC550.
Det finns två typer av lampor som Martin rekommenderar, MSR400 och HTI400.
Vad är skillnaden mellan dessa lampor?
HTI400 kostar dubbelt så mycket och brinner en fjärdedel av tiden. Vad finns de för anledning att köpa en sådan lampa?

Mvh
David

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 513
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Vad jag sett så är det samma brinntid på båda (750 timmar?), Iaf vet jag att HTI är en metal-halide lampa, Exakt vad det betyder kan någon annan som vet säkert förklara.

Joakim Lundgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 10:54
Kontakt:

Inlägg av Joakim Lundgren »

Det är i första hand benämningar från två olika tillverkare (Philips samt Osram), som blivit industristandard kan man väl säga.
Bägge lamptyperna är sk Metal Halide Discharge lamps, eller gasurladdningslampor på svenska.
MSR står för Medium Source Rare earth t ex.

Nu är jag inte expert på Martin, men är inte lampan som sitter i MAC550 "double ended", dvs en stavlampa?
I Osrams värld heter denna lampa SharXs HTI400/D3 - SharXs står bl.a för short arc vilket innebär att man kortat ned avståndet mellan katod och anod inuti lampan.
Kortfattat kan man säga att detta medför en mer intensiv och mindre gaskula vilket man med avancerad optik utnyttjar och därmed får ut mer ljus.
(I en perfekt värld)

Philips motsvarighet bör heta MSR400 SA/DE - där DE står för double ended.
Tittar man på en standard MSR 400 SA/DE har denna lampa samma brinntid men dock lägre färgtemperatur jämfört med Osrams variant. (6500K mot 7500K)
Nu verkar iofs Philips rättat till detta genom att ha släppt något som heter MSR Gold, där MSR Gold 400SA/DE har 7500K.
Jag känner dock inte till denna och har ingen koll på priserna för tillfället.

Well, vet inte om du fick svar på dina frågor men lite input från mitt håll :)
MVH
Jocke

PS. Angående brinntiden ser det ut som du tittat på en HTI 400W/24 som har 250h, detta är alltså inte den lampa som sitter i Martin MAC550.

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Tackar så jättemkt för informationen.

Jag har fått information om priser och brinntid från en återförsäljare av lampor så jag är osäker på om den informationen är korrekt eller inte. Dock stämmer de som du säger att det är doubleended som gäller.
De modeller du pekat ut är också de modeller som Martin själva rekommenderar.

Finns det något som motiverar HTI400's mkt högre pris?
Senast redigerad av 1 David Oxe, redigerad totalt 0 gånger.

Joakim Lundgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 31 aug 2005, 10:54
Kontakt:

Inlägg av Joakim Lundgren »

Frågan är om du har fått pris på just HTI400W/24 för den har ett väldigt högt pris.

HTI 400/D3 har ett listpris på ~ 1750:- ?

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Inlägg av David Oxe »

Det visade sig att informationen inte var tillförlitlig. Det var fel lampsorter som hade kollats upp. Precis som ni säger rörde de sig om HTI400/24 och MSR400 med fel sockel.

Dock hade inte den leverantören de lampor som vi är ute efter så min fråga blir istället vart man ska vända sig för att köpa dessa så billigt som möjligt?

HTI400 W/D3 eller MSR400 SA/DE Gold är det som gäller.

/D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 56 och 0 gäster