budget scanners.....?

Här kan du diskutera moving heads, scanners mm.
Andreas La Motte
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 12:02

budget scanners.....?

Inlägg av Andreas La Motte »

Hej!

Någon som har erfarenhet av billiga scanners.

Geni Mojoscan-2X ...?

JB-Systems The Winner ...?

Dessa ligger på samma pris, vilken är bäst?

/Andreas

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 03 jul 2004, 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Jag har jobbat en del med Martins nya lågbudget scanner SCX500 och måste säga att för att vara så liten och billig överraskar. Funkar väldigt bra till disco samt konserter. Kan dock rekomendera att man köper flightcase istället för Martin's softbags vilka är lite dumma då man måste plocka av hakfästet för att dom ska få plats.

Kan även rekomendera storebror SCX600, lite roligare. 250W lampa och roterande gobos.

Mer info om SCX500 finns på: http://www.martin.com/product/product.a ... aniascx500
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 146
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 10:50
Ort: Frövi

Inlägg av Jerker Björn »

jag har en polare som äger 4st the winner.. riktigt prisvärd scanner om du frågar mig.. autocalibrering på ljudnivån helatiden om man vill köra dom ljudstyrt! funkar kanon! helt klart.. sen att man får en mycket bättre scanner för dubbla pengarna är ju en annan sak..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Vad jag har sett så verkar det vara riktigt bra drag i "The winner" i förhållande till vad det sitter för lampa i dem!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Andreas La Motte
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 12:02

Inlägg av Andreas La Motte »

någon som har erfarenhet av Geni Mojoscan serien??

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Jag har jobbat med både mojoscan 1x och 2x. tycker dom fungerar väldigt bra. 2x är ju lite roligare eftersom de har mer färger och gobos.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Har jobbat med Eurolite TS-255 MSD, lite dyrare än Winner dock, men riktigt prisvärda för det dom gör (roterande gobos + MSD-250 lampa). Dock så är ju designen tagen rakt av från Martin's MX-serie.

Priset på dom är enligt Pam-Pro.se 5370kr inkl. moms.

Sedan ägs väl Eurolite av Behringer eller hur är det där?
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Robert Hillbom
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 08 mar 2004, 01:00
Ort: Skärplinge
Kontakt:

Inlägg av Robert Hillbom »

Vi använder (och säljer) Eurolite TS-255, och måste hålla med Exodus att de är riktigt prisvärda. Att designen är tagen "rakt av" från Martins MX-serie är väl ingen nackdel (?) förutom att spegeln sitter lite oskyddat. Det är fler tillverkare som har samma design som Martin.
Hörde att Martin skulle komma med en ny "större" discoscanner i den nya Mania-serien, med roterande gobos och urladdningslampa. Priset skulle dock ligga 10-15% högre än MX4 och då blir den... för dyr! Maniaserien ska ju vara en budget China serie. Vet inte heller om det skulle vara utbytbara gobos i, för de gobos jag såg på LLB-mässan var alldeles för konstiga och "flaschiga" gobos i de nya Martinprylarna (enligt mig).
I TS-255 är det 7st utbytbara gobos och man kan välja mellan 50st olika mönster. Det är bra för att vara en "billig" scanner. Sen är det ju helt kanon att de fått in en MSD-250/2 lampa i den här "lilla" burken. Det är riktigt jäkla bra drag i den.

Vet inte hur det är med reklamen här, men vi tar 4.000:-/st inkl. moms och lampa för dem.

Till sist... Eurolite ägs inte av Behringer.
Robban Hillbom
Crypton Production AB www.crypton.se
United DJ www.united-dj.se

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Okej, då vet jag att dom inte ägs av Behringer, en liten till nackdel är ju att det är enbart shutter på dom, sedan märkte jag idag att färgerna skiljer sig lite på några av dom, rött är allt från röd/orange till nästan rosa.
Johnny Andersson

Everlast
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 01 jan 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Everlast »

Har kört massor med mojoscans och de är riktigt, riktigt bra för discoändamål. Bra tryck för att vara en 250 watts halogen. De interna programmen är också bra, med mycket variation, helst när de körs 4 st.

De är rejält byggda och dessutom har jag sett att det finns flightcasar till dem för en bra peng. Det är en viktig grejj också (i mitt tycke).

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

Everlast skrev: Bra tryck för att vara en 250 watts halogen.
vad jämför du med då? antagligen inte en victoryII iaf

Everlast
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 01 jan 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Everlast »

Nu tar vi det lungt här(!) Jag har inte kritiserat Victoryn, som du verkar gilla bra.
Jag har jämfört Mojoscan med två andra armaturer som har samma ljuskälla. En äldre Martin armatur (1004) som satt på samma ställe innan, samt en nyare modell från Abstract.
Jag har inte jämfört den med Victory 2 eftersom de inte matchar varann varken funktionsmässigt eller prismässigt för den delen heller.
(Man kan köpa nästan 7st Mojoscan för samma pris som en Victory2).

Vad jag minns så har Victory 2 en överspänning på sin halogenlampa som visserligen ger ett enormt ljusutbyte (i kombination med bra optik, stora gobos samt stor öppningslins), men också kan påverka brinntiden i negativ riktning. Det har inte Mojoscan, där är en stor skillnad till.

Som sagt, detta är min erfarenhet som jag delar med mig av här på forumet, och jag påstår inte att detta är en regel.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Geni har ju lyckats riktigt bra med sin Spyro, i den sitter ju samma lampa, så de har väl använt samma tänkesätt bakom Mojoscansen..

Lampa är inte allt, optik, ljusväg, gobos etc gör mycket.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Erik Eklund »

Jag har jobbat med the winner nu i några år till disco och fester m.m. och jag har inget negativt att anmärka. Använder 6 st tillsammans med 2 st geni spyros. Winners har jag tyckt fått dålig kritik som jag inte tycker dom förtjänar. Att en del säger att dom har för svaga lampor som inte syns eller tränger igenom röken är fel. 250W halogen lyser på bra och blir inte bortglömda när spyrosarna går igång. Var inne på mojoscan 1x innan men jag tyckte att separat gobo färghjul var lite "dåligt" av dom att sätta i så det blev Winners. Men nu finns ju oxå 2x med separat gobo- och färghjul men den kostar iofs 700:- mer än Winnern som oxå har det. Men 2x har några fler färger men Winnern har 1 Dmx kanal och någon mer gobo, sen vet jag inte hur 2x motsvarar Winnern i snabbhet och i programvara. Sen väger 2x mindre än Winnern så det finns många saker att gå på i ett val. Om du vill se hur Winners ser ut "in action" så kolla gärna på www.mpsound.com där vi har en video på våra Winners. Eller gå in på www.totalljud.se eller www.bostroms.nu där dom har videos på dom. Lycka till med ditt val, och vad du än väljer så blir du säkert nöjd :wink:

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:08
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Jag köpte nyligen en Stairville SC250H från Thomann och jag är helt nöjd. 2400:- inkl frakt. Nu har jag aldrig haft nån scanner förut, så jag har inget att jämföra med, men den gör halva showen tillsammans med mina 10 PAR56-kannor. Vad jag saknar är roterande gobos (finns det såna överhuvudtaget?)

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

ja det finns. på storebrorsan till din scanner finns de roterande gobos.. tror den heter lika dant men att dom kallar den pro också..

Andreas La Motte
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 12:02

Inlägg av Andreas La Motte »

hur funkar det att betsälla från Thomann??

vad tillkommer när det gäller frakt / moms osv??
hur länge fick du veta...

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Man beställer, betalar 23€ för frakten och väntar på posten. Förhoppningsvis ska det gå rätt fort. Jag hade en jäkla otur med mitt, men det var nog inte Thomanns fel. Jag kommer klart att beställa därifrån fler gånger. :)

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Näe är det inte bara 15€? dom har haft så lågt i alla fall

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Enhetsfrakten är sänkt till 15€.

Fortsätt gärna diskutera Thomman i denna tråd: http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php?t=1091

Har själv både positiva och negativa åsikter, måste bara få tummen ur och sammanställa dem.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 62 och 0 gäster