Sida 1 av 1

Belysning av bilar i monter

Postat: ons 05 apr 2006, 16:05
av Jonas Larsson
Ska åka på mässa och bygga en trosskonstruktion på 6x7 meter, 3.5 höjd. I montern ska det stå två st bilar och ett ståbord för lite reklam etc.

Några förslag på belysning? Fungerar det med ett antal PAR-56 spottar på 500w eller bör man använda sig av mer floodarmaturer, fresneller etc?

Tips mottages tacksamt =)

Postat: ons 05 apr 2006, 16:34
av Bengt Norling
Par 56 på 500W? Det blir snyggare med Fresneller, men allt har ju sin prislapp. Det går åt ganska många Par kannor för att få en jämn och fin ljusbild.

/Bengan

Postat: ons 05 apr 2006, 16:48
av Nicke Löfgren
Som Bengan sa så bort med P56orna!! Satsa på bra fresneller och gärna några profiler som du kan "markera" vissa detaljer.

Försök att andvända lampor med så "kallt" sken som möjligt.

Postat: ons 05 apr 2006, 19:02
av Jonas Larsson
Tänkte mest på att PAR-56 fanns lätt tillgängliga samt att de var kromade och matchade trossen.

Men då är svarta 1 kw fresneller med barndoors kanske ett bättre alternativ?

Det är ju ingen jättemonter utan bara två bilar, så funderar lite på hur många spottar man bör räkna med.

Ström är ju alltid kinkigt på mässor, tror det var speccat 1 st 10A och det räcker ju inte långt.

Postat: ons 05 apr 2006, 19:25
av Tommy Pettersson
Blir kinkigt hur som helst med bara 10A ju.
10A = ~2200 watt va?

Postat: ons 05 apr 2006, 19:29
av David Wennberg
2300W, om matningen är 230V.

P=U*I, där
P är effekten i watt
U är spänningen i volt
I är strömmen i ampere

Postat: ons 05 apr 2006, 19:43
av Mathias Norén
Hej,

Kanske skulle det passa bra med Multi-Par CDM 150.

150 Watt och massor av VITT ljus. Urladdningslampa.
Passar väldigt bra på mässor då de dessutom inte värmer de stackarna som står under så mycket som vanliga PAR kannor.

Inte så dyra heller. Det finns även andra armaturer med samma glödis.

MVH

Mathias Norén

Interlite AB
Wireless Solutions

Postat: ons 05 apr 2006, 20:39
av Hans Widell
Kanske en Ledkanna typ 56 ,, koppla hur många du vill.. Nästan

Postat: ons 05 apr 2006, 20:51
av Anders Plato
Ledkannor är nog ingen bra lösning. Vitt ljus från LED-lampor är inte snyggt. Det är lätt att den drar mot blått. Vilket inte alls blir snyggt.
(däremot så fungerar LED bra om du vill ha färgat ljus)

Speciellt eftersom på en mässa så finns det väldigt mycket CDM-lampor (metallhalogen) som ger ett väldigt vitt ljus och utav mycket högre kvalitet än LED-ljus.

Jag skulle löst belysningen genom att använda metallhalogen så som Mathias tipsat om. 4st per bil kommer vara mer än tillräckligt tror jag. Kanske med barndoors om armaturen slaskar mycket.

Och sen i övrigt kanske använt profiler med metallhalogen för punktbelysning. (om det behövs)

Men tänk på att placera armaturerna så att de inte bländar!
För att stå i ett ljus som bländar en hel dag är minst lika jobbigt som att stå under PAR-kannor som värmer.

Postat: ons 05 apr 2006, 21:00
av Jonas Larsson
Jag funderade också på 4 spottar per bil, 8 st totalt. Frågan är om det är värt att hyra in metallhalogenlampor eller om man ska använda sig av de vanliga 1kw fresnellerna som man ändå har tillgång till.

Får man nu bara tillgång till ett 10A uttag finns det ju inte så mycket val, 8 st 150w drar ju uppenbarligen mindre än 8 st 1000w ;)

Led tror jag inte på, så valet står väl mellan konventionella spottar eller urladdning, det är ju färgåtergivningen som inverkar lite där.. Det är inte risk att ljuset upplevs för kallt och stelt med det vita urladdningsljuset?

Postat: ons 05 apr 2006, 21:05
av Mathias Norén
Hej,

Plato nu hann du skriva precis vad jag skulle skriva så när jag förhandsgranskade så blev jag tvungen att sudda och skriva detta istället.

:)

Det finns LED med CTC korrigering men det är i en helt annan prisklass.

Dessutom finns CDM bakstycken till S4 vilket kan vara smidigt.

Och... filter funkar även på CDM armaturer.

MVH

Mathias Norén
Interlite AB

Postat: ons 05 apr 2006, 21:13
av Anders Plato
Jag tror inte att det kommer kännas kallt och stelt med metallhalogen. De är inte så kalla, färgtemperaturen ligger mellan 3000-4200 kelvin beroende på vilken ljuskälla.

Dina fresneller har troligen en färgtemperatur på ca 3000 kelvin.


Sen så kan det vara så att det blir billigare att hyra in metallhalogen istället för att beställa mer ström från mässan... mässor brukar ju kunna ta betalt rejält.

Postat: ons 05 apr 2006, 21:16
av Jonas Larsson
Jo, det är nog sant.

Då återstår frågan vart man kan hyra dessa spottar på närmaste håll..

Postat: ons 05 apr 2006, 22:29
av Marcus Sandberg
Jag gjorde ett liknande jobb det va en röd volvo bil som skulle belysas. Det blev några 500W fressar som jag satte på ett Lee 201 filter i för att få det kalla blå ljuset. Sen så la jag blå ljusslang under bilen då såg den ut att sväva.

Postat: ons 05 apr 2006, 23:46
av Tommy Pettersson
8st 1000w blir dyrt, iaf om du tittar på vad mässan kommer vilja ha för mera el. Det är helt sjukt dyrt.

Postat: tor 06 apr 2006, 10:23
av Johan Fälth
Kör med Multipar CDM-150. Blir överlägset bäst. Tror att TT köpte in ett hundratal till Stockholmmotorshow. Det säger väl en del...

Vi anänder numera sånna. Helt överstyva...

Postat: fre 07 apr 2006, 11:19
av Mattias Franzon
Marcus Jönsson skrev:Jag gjorde ett liknande jobb det va en röd volvo bil som skulle belysas. Det blev några 500W fressar som jag satte på ett Lee 201 filter i för att få det kalla blå ljuset. Sen så la jag blå ljusslang under bilen då såg den ut att sväva.
Varför ta bort röda nyanser i ljuset när du lyste på en röd bil?
Påstår inte att det är fel. Utan att ha sett bilen så känns det inte som ett förstaval.

Jag föredrar halogenljuskällor då de har ett högre R-index än urladdningslampor.
Visst har urladdningslampor bättre energieffektivitet och upplevs som starkare tack vare sitt blåstick i ljuset men frågan är vad man ska presentera.
Sedan tror jag att det kommer att kännas trevligare i montern om man har ett allmänljus som är varmt, naturligt och mer bekvämt. Lyft fram produkten med mer ljus eller en annan färgtemperatur.

Postat: lör 08 apr 2006, 15:19
av Morgan Brown
Kan man inte ställa bilarna med fronten mot varandra och sen slänga på halvljuset bara..=) hihi
Blir ju lätt billigast..!!

Postat: mån 10 apr 2006, 00:39
av John Persson
Jag skulle nog satsa på en armatur med lite högre färgtemperatur för att få montern att sticka ut från övrig belysning .Den där multipar cdm 150 verkar vara ett vettigt alternativ . Jag skall själv ljussätta en bilmonter i maj tänkte satsa på MAC 250 wash då möjlighet till lite exprimenterande ges.

Mvh John.

Postat: tor 13 apr 2006, 22:59
av Yngling Siverling
Efter att ha jobbat med bilutställningar runt om i världen i mer än 5 år så....De flesta billacker ser bäst ut utomhus i solljus. Därför bör man satsa på något med hög färgtemperatur som möjligt. Någon form av urladdningslampa, gärna med ett korrektionsfilter beroende på färg på bilen. När du riktar, (och riggar), tänk på att inte skjuta på vind-eller bakruta, det ger jobbiga reflekter. 4 lampor/bil räcker vanligtvis. Om det är en mörk bil kan du prova att bara belysa fälgar och ev. kromdetaljer.
Lycka till!