Reservlampor/dioder Stairville stage tri led bundle

Här kan du diskutera PAR-kannor, fresneller, profiler mm.
Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Reservlampor/dioder Stairville stage tri led bundle

Inlägg av Nicke Johansson »

Hej!
Tänkte höra efter o någon vet var jag kan få tag i nya led lampor eller va man kallar lysdioderna som sitter i respektive enhet i min Stairville led ramp med 4 enheter?
Varje "enhet" har 7 st 3w RGB led med 6 ben (3+ / 3 -). Har hittat dessa att beställa från utländska sidor på nätet men inte här hemma i Sverige.

Det är en av dessa 4 enheterna på ledrampen som har lagt av (ingen led av de 7 lyser i den). Har provat skifta utgång från rampen med 1 av de 3 som funkar, men den "defekta" är fortfarande död medan den fungerande fortsätter att fungera - så utgångarna på rampen är ok.
Har mätt de 4 ledarna från rampen in i enheten som inte fungerar, och samtliga kablar är ok. Har även mätt upp ca 27 V mellan flera olika av dessa 4 kablar då jag kört rampen. Mätt resistorer och kondensatorer, verkar ok.
Testat lägga på 1.5 V på den röda delen av varje led i den defekta enheten och 6 av dem tänds rött, men 1 av dem är död. Provat motsvarande i 1 av de hela enheterna och där funkar den röda på samtliga 7 dioder. Därav att jag misstänker att denna led diod är trasig.
Har fattat det som att de sitter i serie (men kan ha missförstått, lite svårt att se) och isf förklarar det ju varför ingen av de 7 lyser om en av dem gått sönder.

Tips på var jag kan hitta nya leds till denna ramp vore najs, alternativt om någon råkar ha en hel en enhet (med 7 leds) liggandes så kan det vara intressant att köpa.
Vet att dessa ramper inte är så dyra så köpa en helt ny ramp går ju såklart om man vill ha en likadan, men jag har mina grejer till hobbyevent än så länge och om det bara är en diod som gått sönder verkar det en smula onödigt.
Kan givetvis höra med Thomann om de säljer delar till sina ljusramper (Stairville är väl deras fabrikat).
20211128_153006.jpg
20211128_152949.jpg
20211128_152941.jpg
20211128_152912.jpg

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Reservlampor/dioder Stairville stage tri led bundle

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag kan ha!!

Har ett antal gamla led kanor som är slaktad av märket Starville!
Är utomlands nu till den 12dec, kan kolla vilken modell det är då

Nicke Johansson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 09:01
Presentation: Musikgalen hobby-DJ som älskar att lira högt.
Nybörjare inom PA prylar, söker information för att kunna optimera min befintliga anläggning.

Re: Reservlampor/dioder Stairville stage tri led bundle

Inlägg av Nicke Johansson »

Hej Nicke!

Det låter ju bra - kolla gärna när du är tillbaka hemma så kanske det löser sig :) .

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster