Hörlursförstärkning

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Martin Andersson
Rookie
Rookie
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 16:03
Presentation: Jag är 21 år gammal ljustekniker som försöker hitta sin egen väg i denna branch.

Hörlursförstärkning

Inlägg av Martin Andersson »

Jag är ljustekniker, på gigg så vill jag gärna skydda öronen men skulle också vilja höra vad som spelas genom mina IEMs (audio 64 A6t). Så om jag frågar ljudteknikern efter 2 xlr linor med en mix, vad borde jag köpa för att omvandla xlr till 3.5mm. Blev rekommenderad av en ljudtekniker att köpa en hörlursförstärkare, enkel 2 xlr in-13.5mm ut med volymratt https://www.thomann.de/se/lake_people_g103_p_mkii.htm

Jag har dock funderat på ett ljudkort likt en focusrite scarlet 2i2, Att ha kontakt med en dator ger mig vissa fördelar, tex att jag kan spela in ljudet på rep för att programmera efter bandet har gått. Jag kan även länka ihop den med ljusbordet för att köra tidskod på egen hand om det skulle behövas.

Så va tror ni skulle va bäst, Skulle jag få ett bra ljud i mina lurar om jag tar ljudet via ljudkortet

Henrik Källbäcks
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 11 jul 2018, 10:49
Presentation: Driver liten firma med uthyrning och tjänster i ljudbranschen.

Re: Hörlursförstärkning

Inlägg av Henrik Källbäcks »

Eller kanske en sån här eller liknande så har du ännu fler möjligheter att ta emot och skicka signaler: https://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_802s.htm

Och principiellt lika bra ljud får du med alla dom här lösningarna. Men....

Dina IEM har en låg impedans, angivet 10 ohm vid 1 kHz, vilken med stor sannolikhet också varierar med frekvensen. Om hörlursförstärkaren inte har en avsevärt lägre utimpedans kommer då frekvenskurvan också att variera genom spänningsdelning.

Kollar man på specarna för utimpedans på dom här tre apparaterna ser man följande:
Behringermixern 23 ohm, kommer att ge frekvenskurvevariationer om lurarnas impedans varierar (vilket är mycket troligt).
Focusrite < 1ohm, tillräckligt låg utimpedans för att detta inte ska vara ett problem.
Lake People inget angivet men går internt att bygla för lastimpedanser mellan 8-600 ohm. Man får då förutsätta att den klarar dina lurar när den ska gå att bygla för bruk med 8 ohms last.

Som vanligt - Man får både plus och minus med allt :D

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster