Vad behöver jag?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Sven Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 09 sep 2022, 14:52
Presentation: Nybörjare på det mesta, men nyfiken på allt.

Vad behöver jag?

Inlägg av Sven Svensson »

Jag håller på att renovera en äldre samlingslokal. Tanken är att det ska bli en bostad, men med möjlighet till konserter/uppträdanden i "Vardagsrummet". Rummet är ganska fyrkantigt, knappt 15*15 meter och 6 meter takhöjd, med en meterhög scen på ca 2,5* 6 meter längst fram.
Jag höll på en del med ljud och DJ'ade lite på 90-talet, men det känns som att utvecklingen har gått framåt en hel del sen dess..

Än så länge är det i projekteringsstadiet, men jag vill ha så mycket som möjligt klart för mig innan jag drar kabelkanalisation och reglar upp väggarna.

Det jag funderar över just nu är egentligen två saker: Dels vilken "grunduppsättning" av prylar man behöver och dels vad man behöver förbereda rent strukturellt i form av kabeldragning, upphängningsanordningar, etc.

Tanken är att ha högtalare under och på väggen ovan scenen för "vardagsuppspelning" av musik, ljud från TV, etc. Vid ena sidan av scenen tänkte jag mig en teknikhörna med den vanliga uppspelningsutrustningen, nåt enklare mixerbord, något för att styra ljus etc. En bit från scenen tänkte jag sätta ett vertikalt rör på var sida för att hänga upp några enklare ljuseffekter.

Så, frågan är då - Vad behöver jag?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av Niklas Elste »

Kul projekt

ja men ett par vrx lådor kan ju vara nått

dubbel 15 subbar kan nog vara lagom

glöm inte dämpning

men sen är allt en budjet fråga

Sven Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 09 sep 2022, 14:52
Presentation: Nybörjare på det mesta, men nyfiken på allt.

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av Sven Svensson »

Ja, det är säkert bra högtalare. Just nu är jag dock mer ute efter tips på lite mer "grundläggande infrastruktur".
Vad behövs t ex för kabeldragning mellan teknikhörna och plats för belysning/högtalare/scen? Är det grova skärmade kablar och XLR-kontakter som gäller, eller kör alla via ethernet (trådlöst?) nu för tiden? Hur mycket kabelrör ska man dra och hur mycket uttag för nätspänning (styrda?) och signal ska man förbereda?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av Niklas Elste »

Man kan alldrig dra för mycket rör men minimum 20 rör men om man ändå håller på kanske man kan få in 40 rör

allt beror ju på


lättare om man hadde en bild på rummett

Sven Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 09 sep 2022, 14:52
Presentation: Nybörjare på det mesta, men nyfiken på allt.

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av Sven Svensson »

Bild och bild... Just nu saknas golv och innerväggar, så det är kanske inte så mycket att knäppa kort på. "Planlösningen" ser ut som nedanstående snygga paint-illustration. Röd ring är "teknikhörnan" (nära till elcentralen). Gula ringar är där jag tänkte sätta upp ett par vertikala rör att hänga några lampor i. Gröna ringar är fast monterade högtalare.
Plats finns att dra 50 mm rör om det skulle behövas.
Bilagor
rum.png

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av Niklas Elste »

intressant varför högtalare ut fas?

Sven Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 09 sep 2022, 14:52
Presentation: Nybörjare på det mesta, men nyfiken på allt.

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av Sven Svensson »

Jag tänkte bygga baslådor under scenen och ha övriga högtalare på väggen bakom.
Men det är så att säga "vardagsuppsättningen". Tanken är att det ska vara enkelt att ställa upp och koppla in andra högtalare vid publika evenemang som kräver lite mer.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av Niklas Elste »

Hur är akustiken

Sven Svensson
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 09 sep 2022, 14:52
Presentation: Nybörjare på det mesta, men nyfiken på allt.

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av Sven Svensson »

Så bra (eller dålig...) den kan bli med parallella väggar och snedtak som reflekterar allt ner till mitten av rummet...

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Vad behöver jag?

Inlägg av Niklas Elste »

så dämpning i tak och väggar helt enkelt?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster