Ajdå...

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Everlast
Rookie
Rookie
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 01 jan 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Ajdå...

Inlägg av Everlast »

Snubblade över detta på ett forum i USA. Det verkar som om Behringer inte har sålt grejjer som är godkända av nån myndighet och är tvugna att betala ett vite på 1 miljon $

http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/a ... 3862A1.doc

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Oops.. Det är mycket att tänka på, men när man tänker efter brukar det väl sitta någon liten FCC symbol på vissa prylar, har inte det med någon elektronisk strålning eller liknande att göra?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Med tanke på hur mycket (icke godkända) prylar Uli har sålt under de 5 åren det gäller så är en miljon dollar kaffepengar. Det verkar vara som vanligt med den herrn, skit i reglerna/etiken och betala lite om han åker dit. Det blir ändå billigare än att ha en utvecklingsavdelning/få prylarna godkända.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

frankarbast
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 23 feb 2006, 01:46

Inlägg av frankarbast »

Helt otroligt...

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo men de fick göra om samtliga mindre gittar pedaler efter att de blev stämda ov Boss. Det är nog dyrare än en mille dollar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

mackieboy skrev:Jo men de fick göra om samtliga mindre gittar pedaler efter att de blev stämda ov Boss. Det är nog dyrare än en mille dollar.
Det är en produkt av hur många hundra? Fortfarande billigare än att utveckla själv.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo men när man kopierar en prudukt rakt av så är det imponerande att det kan låta sämre än orginalet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Är väl inte så konstigt om man sätter i mycket sämre komponenter och inte har någon kvalitetskontroll att prata om?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag vet att de har mycket sämmre komponenter och sämre kontroll. En polare gjorde ett ljusjobb på en ljusrigg som arangören hade lånat in. Ljusbordet va ett Behringer. Prislappen va kvar och det va förstagången det användes och den hade redan då glapp i reglarna och knappar.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Kvalitén på behringers prylar tror jag har helt med vad det är för produkt .

Jag har en 1604 mixer som jag köpte beg för 3 år sen kanske.. Den har funkat klocka sen jag köpte den och där är inget strul. Nu är det ju ingen mixer som åker runt och nåt som man använder till nåt seriösare. Men den funkar till dom små grejorna som den räcker till.

Var på SR här om dagen och såg att det satt något som såg ut som autocom kompressorerna. Så visst funkar nog vissa av deras grejor.

Man får vad man betalar för.

Sen är deras etik om att de snor produktidéer och konstruktioner gillar jag inte, men det är ju en annan sak.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

olsson: Finns prylar i samma prisklass som inte kopierar rakt av från andra tillverkare. Autocomkompressorerna är en kopia, minns inte om det är Aphex eller Klark man kopierat.
KISS. Keep It Simple Stupid.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

dawen; de nya autocom är knappast en kopia av någon "bra" kompressor.. isåfall är det på en väldigt tidig nivå (typ att man kopierat "idén att tillverka en kompressor").. de gamla autocom sägs ju ha vart "bra kopior", de nya duger ju knappt till nånting.

olsson: Jag får nog hålla med dig om att själva kvalitén på byggena är helt okej, jag har inte vart med om särskilt mycket mer krångel från behringer än från någon annan tillverkare.. Däremot är kvalitén på komponenterna, tolleransen etc inge vidare. Dåligt avskärmat, knepiga fenomen och varierande beteende mellan olika maskiner, eller t om mellan olika delar av samma apparat. Det är ju inge vidare. :)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

De har kopierat många av Mackies mixerbord. Samsons hörlursförstärkare. Boss gitarpedaler. Dss aktiva linboxar.

Dawen. du har helt rätt det e Alhex och klark de har kopierat mycket ifrån Men även JBL Eon. Det jag blev ompad av va att de har kopierat db opera lådorna att vilja kopiera något där orginalet låter illa på det tycker jag e maxat.Men Bheringer har tagit fram några prudukter själv bla digital Eq och andra digitala prudukter men de e allmänt kassa. Men jag har några av grå örats prudukter som jag hyr ut till de som inte kan något eller inte e rätt om sakerna för då gråter man inte om de tar isönder det.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

DavidG: De är kopior av en bra kompressor har jag för mig, däremot är kopiorna knappt användbara. Jag har ägt två själv. De gamla ska dock vara helt okej kompressorer!

Apropå byggkvalitén så är den lite varierande. Potarna på kompressorerna är klart tveksamma tycker jag, och en del av deras bord kan man tro kommer direkt från fabriken som ligger på stranden.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag vet inte hur många av er som reparerar era egna prylar. Men går någon av deras prudukter isönder så kan det va väldigt svårt att hitta reservdelar för dom använder mycket material som har utgått från sortimentet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

dawen skrev:DavidG: De är kopior av en bra kompressor har jag för mig, däremot är kopiorna knappt användbara. Jag har ägt två själv. De gamla ska dock vara helt okej kompressorer!

Apropå byggkvalitén så är den lite varierande. Potarna på kompressorerna är klart tveksamma tycker jag, och en del av deras bord kan man tro kommer direkt från fabriken som ligger på stranden.
mm bygkcalitén är annorlunda, men just "hållbarheten" tror jag är ungefär likvärdig med typ TC's Manhattanserie (M-ONE, DTWO osv) eller Allen Heath..

Det kan vara så att även de nya autocom är kopior av drawmer (de har liknande modeller). Men det kräver ju att man letar efter likheterna, och ljuden går ju inte att gämföra på samma dag.. ANTAR jag, aldrig avnänt motsvarande drawmer-modell men har svårt att tänka mig att den är lika oanvändbar..:p

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

DavidG skrev:
dawen skrev:DavidG: De är kopior av en bra kompressor har jag för mig, däremot är kopiorna knappt användbara. Jag har ägt två själv. De gamla ska dock vara helt okej kompressorer!

Apropå byggkvalitén så är den lite varierande. Potarna på kompressorerna är klart tveksamma tycker jag, och en del av deras bord kan man tro kommer direkt från fabriken som ligger på stranden.
mm bygkcalitén är annorlunda, men just "hållbarheten" tror jag är ungefär likvärdig med typ TC's Manhattanserie (M-ONE, DTWO osv) eller Allen Heath..

Det kan vara så att även de nya autocom är kopior av drawmer (de har liknande modeller). Men det kräver ju att man letar efter likheterna, och ljuden går ju inte att gämföra på samma dag.. ANTAR jag, aldrig avnänt motsvarande drawmer-modell men har svårt att tänka mig att den är lika oanvändbar..:p
Hallå det va inte snält sagt. Att jämföra deras hålbahet med TCs M-one och D-tow mm och Allen Heath. TC och Allen har bättre hålbarhet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 209
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 01:00

Inlägg av David G. Åhman »

mackieboy skrev:
DavidG skrev:
dawen skrev:DavidG: De är kopior av en bra kompressor har jag för mig, däremot är kopiorna knappt användbara. Jag har ägt två själv. De gamla ska dock vara helt okej kompressorer!

Apropå byggkvalitén så är den lite varierande. Potarna på kompressorerna är klart tveksamma tycker jag, och en del av deras bord kan man tro kommer direkt från fabriken som ligger på stranden.
mm bygkcalitén är annorlunda, men just "hållbarheten" tror jag är ungefär likvärdig med typ TC's Manhattanserie (M-ONE, DTWO osv) eller Allen Heath..

Det kan vara så att även de nya autocom är kopior av drawmer (de har liknande modeller). Men det kräver ju att man letar efter likheterna, och ljuden går ju inte att gämföra på samma dag.. ANTAR jag, aldrig avnänt motsvarande drawmer-modell men har svårt att tänka mig att den är lika oanvändbar..:p
Hallå det va inte snält sagt. Att jämföra deras hålbahet med TCs M-one och D-tow mm och Allen Heath. TC och Allen har bättre hålbarhet.
det var bara mina erfarenheter..! jag skulle ljuga om jag sa att behringer vart överrepresenterade i krångelligan där jag vart i alla fall. Har aldrig vart med om att en Behringer-grej falerat för mig. Däremot att det låter skräp redan utan att dom är trasiga, är ju en helt annan sak.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Behringer är ju trasiga redan när man får dem... :)

Fast, den här diskussionen har vi väl redan tagit någon gång på det här forumet, så vi kan kanske släppa det hela?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jatack.
"This is the updated input list"

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster