Brandlarmsstyrning

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Brandlarmsstyrning

Inlägg av Elias Lothström »

Hej!

Jag letar efter en produkt, som jag vet att jag har sett någonstans, som man kan koppla mot brandlarmet och som fimpar en linjenivå signal från mixer när larmet går.

Det behöver vara 10st balanserade in och utgångar för att kunna släcka allt utgående från mixer.

Vill ha en sådan för att slippa auto-stänga strömmen vid larm och då riskera skador på utrustning.

Någon som vet vad jag pratar om, och kanske kan peka mig åt rätt håll?

Mvh

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Brandlarmsstyrning

Inlägg av Nicke Löfgren »

Sätt in en kontaktor i elcentralen som fimpar elen till slutstegen!!
Varför ska utrustning gå sönder vid ”auto-avstängning” ??

Sen så är gissningsvis ingen brandlarm för då hade detta redan varit åtgärdat innan driftsättning. Jag tror att detta du talar om är ett utrymingslarm

Elias Lothström
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 97
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 22:50
Presentation: Ny medlem här, som hoppas på att lära mig mycket genom det här forumet, speciellt om PA-ljud.

Re: Brandlarmsstyrning

Inlägg av Elias Lothström »

Helt riktigt.. Det är ett utrymningslarm.

Anledning att jag inte vill gå över slutstegen direkt är att stegen i sig driver FOH men utöver det så är det ju ibland upp till 10 monitorer på scen som eventuell sitter över en mängd olika säkringar. Vet iofs inte kraven på att de också ska släckas vid larm, men det känns ju rimligt.
Därför tänkte jag att det var bättre att stänga vid källa, för att slippa dra om massa el, för att få dedikerade uttag på scen till monitor.
Anledningen till oro för att det ska gå sönder är om funktionen är att stänga av mixer innan steg och så får man en härlig spik ut i systemet.

Men jag kanske ska tänka om..

Samuel Sjöbergsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 27 mar 2012, 04:57
Presentation: Jag driver ett företag som framförallt satsar på ljus, ljud och videoteknik men också nätverk, dataåterställning och annan teknik.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Brandlarmsstyrning

Inlägg av Samuel Sjöbergsson »

Beroende på vad du har för mixerbord kan funktionen gå att få till genom GPIO men vet inte om det är ett godkänt sätt att lösa det på.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Brandlarmsstyrning

Inlägg av Jonas Larsson »

Elias Lothström skrev:
sön 11 okt 2020, 15:14
Anledningen till oro för att det ska gå sönder är om funktionen är att stänga av mixer innan steg och så får man en härlig spik ut i systemet.
Men om du bara stänger av stegen, och inte mixern så får du ju ingen spik i systemet? Men visst, är ju trevligare att muta på signalsidan än på kraftsidan.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster