Knasig input hos kund

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Knasig input hos kund

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag var hos en kund å skulle göra service, bla byta ut högtalare

När jag ska plocka ner dessa så upptäcker jag att tidigare installatör har använt sig av phono ingången (line) Inte konstig direkt
Det kluriga är att dessa är båda input är använd. Den röda går till mixer och den vita går direkt till en projektor

Så här ser det ut på båda sidor om scenen

Jag känner att detta är helt fel, vad händer när både projektor och mixer är i drift? Nu när dom nya högtalaren har inte den möjligheten, sätta in en Y kabel känns fel.
Försökte tala med kund att dra ljudet från projektorn till mixer och sedan balanserad kabel mixer och högtalare! Blev ett blankt NEJ

Fördelen med detta enligt kunden är att dom inte behöver mixerbordet när dom ska ha filmvisning *full*

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Knasig input hos kund

Inlägg av Jonas Larsson »

Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men det är en aktiv högtalare per sida, med röd/vita line (stereo) ingångar?

I så fall spelar det väl ingen roll om signalen kommer från en stereokälla på röd/vit eller om den kommer från två olika källor? Det måste ju ändå sitta något i den inbyggda "mixern" som summerar de båda ingångarna till en enda mono?

Kanske inte den bästa lösningen men är båda källorna igång får du ju bara en mix av de båda.

Det hade varit skillnad om båda signalerna bara var Y splittade in på tex den röda kontakten, på båda sidor. I så fall finns det ju ingen krets mellan som summerar dem.

Med reservation för att jag kanske missförstår =)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Knasig input hos kund

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag var lite otydlig!

Men du har tolkat rätt

Aktiv högtalare på var sida
Finns en stereo ingång på vardera låda! Röd och vit phono

Det är på dessa som det är olika ljudkällor. Vit-mixer och Röd-projektor

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster