Bygga Multi

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Abbas Hassanali
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 11:13
Ort: Jönköping

Bygga Multi

Inlägg av Abbas Hassanali »

Tjenna. Jag har tänkt att jag ska bygga en egen multi istället för att köpa en ny. Min tanke är att den ska vara 24/8 med monitor split. Vad jag förstår så behöver jag en stagebox med 24XLR Hona och 8 Hane. Dessa ska sedan lödas fast på ett kontaktdon. Tänkte ha två kontaktdon på stageboxen en till FOH och en till monitor. Hur gör man detta? Vart köper man en sån sladd som går mellan stagboxen och breakout som är typ 45 meter långt? Vilka kontaktdon ska man använda? Behövs det kunskaper över lödningskunskapen?

Som ni förstår så är jag ganska grön i mitt byggastadium. Har byggt en dimmer och en stegvagn. Tänkte att detta skulle vara mitt nästa projekt. Så var gärna övertydliga.

Tack för hjälpen / Abbas

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 229
Blev medlem: ons 19 apr 2006, 07:45
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Hej Abbas.

Jag skulle ta kontakt med tex. Intersonic (www.intersonic.se) och berätta om vad du vill göra. De kan säkert hjälpa dig med kabel, don och annat.

Lödkunskap är nog en förutsättning vid multitillverkning.

Hejdå.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Man behöver multikabel till att börja med. Välj en med flätad/tvinnad kopparskärm och inte folieskärm, eftersom folieskärm tål inte böjning lika bra som flätad skärm. Sedan behöver man ett multidon, vilket är en stor källa för religiösa debatter. Kolla runt med ljudfirmor i din närhet vad de kör med för don/standard och väg in detta i ditt val av don, i det fallet du vill ta in multi från någon annan.

När man gör själva splitten så löder (iaf jag) man två kablar på XLR-donet i stageboxen, en som går till direkt och en till splitdonet. I stageboxen är det ibland en fördel att ha både hane och hona för varje kanal, för att underlätta korspatchning och ibland slippa vändrör. Man ska även fundera på om man vill ha spärren kvar på XLR-honorna.

Man behöver kunna löda, crimpa och dra kablar snyggt, typ.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Du har redan fått bra tips, min åsikt är:
- Använd en lös kabel för de 8 returerna. Dagen 24/8 inte räcker till kan du lägga till 24 ledare till, och bygga en likadan stagebox som du redan har. Att bygga i grupper om 24 tycker jag är en bra tanke - de små gigen tar man en multi och en stagebox, på de stora gigen tar man två (alternativt att man har en multi med 2x24 och en stor stagebox till den multin). Finns flera fördelar med detta, t.ex. kan ett av dina multidon gå sönder och du kan ändå lappa ihop 30 kanaler (plus två returer). Det här systemet används dessutom i Linköping - behöver du hyra på fler grejor är de 13 mil bort (hellre åka de milen än att bygga ett dåligt system för att någon annan gjort den missen redan, tycker jag).
- Låt ungefär en tredjedel av ingångarna ha både hane och hona. Behöver du fler returer slipper du vändor. Samma sak för returerna fast tvärtom.
- Se till att bygga ett system som har kastmultis/scenmultis/trunkar/snakear färdigt i stageboxen. LK25 använder i princip alla i Sverige, åtminstone vad jag har sett.
- Skaffa multikablage till annat också. Multikablage är inte dyrt, och även om du kanske inte vinner speciellt mycket tid på det under själva uppkopplingen så lönar det sig.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Abbas Hassanali
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 11:13
Ort: Jönköping

Inlägg av Abbas Hassanali »

Tänkte gör så att jag tar en stegvagn och sätter 24 In och 8 returer på denna. Sedan två kontaktdon en till foh och en till multi. Sedan tar jag min 01v96 case och bygger in ett kontaktdon på denna som jag sedan kopplar till ingångarna respektive utgångarrna. Så då behöver man bara koppla in sladden på båda hållen. går väl mycket snababre och rigga. Hittar dock inte riktigt grejer till detta.Någon som vet vad jag behöver mer specefict. Fungerar min idé? Tack!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det du behöver e ett bra mångpoligt kontaktdon. I de multina som jag har byggt så använder jag 108pol harting med stift i både mixerdel och stagebox del så är man inte beroende på åt vilket håll man lägger multin för den passar i båda hållen. Men behöver du en bra stagbox för rackmontering. Sen ett gäng XLR kontakter för sladd och chassi montage. och som sagt en multi behövs oxå.
Sen e det så ska du ha en passiv splitt till monitor eller ska du bygga in splitt trafo?

Sen ett råd jag kan ge dej e att su sätter dig med papper och penna och skissar på hur du ska ha den.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Abbas Hassanali
Rookie
Rookie
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 11:13
Ort: Jönköping

Inlägg av Abbas Hassanali »

Vad är splitt trafo. Hur blir skillanden mellan ett splitt trafo och en passiv delning?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo med en passiv splitt så e mixerborden helt parallell kopplade. men om man antingen har en Aktiv eller Trafo splitt så är mixerborden galvaniskt skilda ifrån varandra. Det gör att det e bara ett mixerbord som kan sända fantom matning till mickarna pluss att om man skulle behöva göra en omkoppling under gigg så har man aktiv eller Trafo splitt så tar inte det andra bordet upp de störningarna som uppkommer vid om koplingarna.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Ian: Är det någon speciell anledning förrutom att det går snabbare att patcha som du väljer att inte ha kvar spärr?
Snubbelrisk på kabel och att det är större risk att kontakterna överlever om de får en liten chans att åka ut( Fast ofta så sitter de så bra ändå.. ) ?
Eller att det brukar vara trångt i stageboxen så att det är svårt att komma till om man har större händer?

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Bråttom på jobbet?

Patchsnören dräller ju inte om kring på golvet så snubbelrisken är minimal. Har du trasslat in foten i ett sådant har du något annat, större problem. Men det är väldigt osmidigt att behöva trycka på spärren varje kanal varje gång det är patchrally dvs mellan varje band på en festival t ex.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Philip Olsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2004, 01:00
Ort: Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av Philip Olsson »

Per: Ja, men det faller väl under att det går snabbare att patcha?
Jag letade efter andra anledningar.. Jag kanske skulle skrivit att jag undrade om det var något mer förrutom de anledningar jag skrev men jag tyckte det framgick..

Jag är generellt glad i allt som gör att mina anslutningar sitter bättre.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1504
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 17:11
Ort: Lidköping

Inlägg av Per Johanson »

Philip Olsson skrev:Per: Ja, men det faller väl under att det går snabbare att patcha?
Jag letade efter andra anledningar.. Jag kanske skulle skrivit att jag undrade om det var något mer förrutom de anledningar jag skrev men jag tyckte det framgick..

Jag är generellt glad i allt som gör att mina anslutningar sitter bättre.
Det har du helt rätt i det faller under det du skrev, och någon annan anledning än att det går snabbare och man slipper slita ut fingrarna finns nog inte.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Typ så, ja. Det blir även lite snyggare, iaf på vår nya stagebox som är gjord i svarteloxerad alu.
"This is the updated input list"

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Per Johanson skrev:
Philip Olsson skrev:Per: Ja, men det faller väl under att det går snabbare att patcha?
Jag letade efter andra anledningar.. Jag kanske skulle skrivit att jag undrade om det var något mer förrutom de anledningar jag skrev men jag tyckte det framgick..

Jag är generellt glad i allt som gör att mina anslutningar sitter bättre.
Det har du helt rätt i det faller under det du skrev, och någon annan anledning än att det går snabbare och man slipper slita ut fingrarna finns nog inte.
Jo Per jag har hittat en anledning till att inte ha spärren kvar. När de blir lite gamla och slitna så e det ibland väldigt jobbigt att lossa kontakten.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster