Blackmagic mini converters, 3G/6G SDI?

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Blackmagic mini converters, 3G/6G SDI?

Inlägg av Jonas Larsson »

Blackmagic har ju några små smidiga micro converters mellan HDMI -> SDI och tvärt om. De skickar ut 3G SDI och går ju skicka i en 100m vinda utan större problem.

Jag skulle behöva gå upp en modell till deras mini converters (vill ha separat audio in/ut ihop med HDMI) och då har de ju tidigare också skickat ut 3G SDI, men nu verkar de bara finnas i 6G SDI varianter. Hur blir det då med kabeln, den måste också stödja 6G SDI antar jag, och det blir då kanske tuffare att skicka det 100m i samma typ av vinda som kanske fungerar fint till 3G. Eller är det så att de bara skickar ut 3G SDI om man kör 1920x1080 och går över på 6G SDI först när man matar med 4K upplösning?

Hur blir det om jag sätter en HDMI-6G SDI vid datorn, drar SDI kabel direkt in i en projektor som bara tar emot max 3G SDI, antar att jag inte kommer få bild då? Frågan är väl lite samma som ovan egentligen, om burken alltid skickar 6G SDI eller om den går ner på 3G om man bara matar den med full HD?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Blackmagic mini converters, 3G/6G SDI?

Inlägg av Niklas Elste »

Hej ingen expert på BM burkar men borde det inte bli samma det du skickar in kommer ut i andra ändan ?

och bandbrädden är en produkt av insignalen?

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Re: Blackmagic mini converters, 3G/6G SDI?

Inlägg av David Oxe »

Så länge du håller dig under 1920x1080@50/60 hz in i burken så får du ut 3G-sdi. Så det är absolut inga problem att använda en 6G-sdi converter till det du vill göra.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Blackmagic mini converters, 3G/6G SDI?

Inlägg av Jonas Larsson »

Niklas Elste skrev:
fre 12 nov 2021, 23:42
Hej ingen expert på BM burkar men borde det inte bli samma det du skickar in kommer ut i andra ändan ?

och bandbrädden är en produkt av insignalen?
Jo man kan ju tycka det kanske, men tyckte det var onödigt att behöva köpa två burkar bara för att testa =)
David Oxe skrev:
lör 13 nov 2021, 12:30
Så länge du håller dig under 1920x1080@50/60 hz in i burken så får du ut 3G-sdi. Så det är absolut inga problem att använda en 6G-sdi converter till det du vill göra.
Okej, låter rimligt! Tack för info David, då kan jag köpa en 3G SDI vinda med gott samvete och det kommer fungera som jag tänkt. Eller så köper jag en 6G vinda direkt, men antar att de är både dyrare och har svårare att klara 100m?
//Jonas - ljudoljus.net crew

David Oxe
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 01 dec 2005, 21:25
Ort: Göteborg

Re: Blackmagic mini converters, 3G/6G SDI?

Inlägg av David Oxe »

Precis, kör på 3G-SDI, det kommer funka klockrent.

Kolla dock att du får en kabel som är specad för 100 m 3G-SDI, Belden 1694f är specad för 58m, Belden 1694a är specad för 82m.
Ett bra alternativ är Sommercable Vector Plus, den klarar 100 m 3G-SDI utan problem.
Detta är enligt standarden SMPTE 424M.
Om enheterna använder SMPTE 425M så klarar alla kablar 100m lätt.

Dokument över Beldens kablar: http://www.cabletronic.se/fileuploader/ ... 618473.pdf

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster