Hårdvara för SDI+ljud+HDMI för streaming

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Hårdvara för SDI+ljud+HDMI för streaming

Inlägg av Jonas Larsson »

Vad använder ni för hårdvara för att få in en SDI+ljud signal in i datorn för att sedan kunna websända ut det? Hade varit bra om burken även tog in HDMI så man har möjlighet att välja vilken man vill använda beroende på vilken kamera som finns tillgänglig. Ska klara minst full HD både in och ut.

Tanken är sedan att använda OBS studio för själva websändningen.

Övriga tankar och tips är välkomna, antar att en hel del av er börjat att göra mer och mer websändningar med tanke på hur läget ser ut.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hårdvara för SDI+ljud+HDMI för streaming

Inlägg av Johannes Tegern »

Blackmagic UltraStudio 4K Mini
Annars är PCI baserade capture kort inte fel om du har plats för det

Anton Jonsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 355
Blev medlem: tor 20 sep 2007, 16:31
Ort: Mariestad

Re: Hårdvara för SDI+ljud+HDMI för streaming

Inlägg av Anton Jonsson »

Blackmagics Web Presenter löser allt detta, förutom att den bara matar ut 720P. Stora fördelen som jag ser det är att den dyker upp som en webcam utan massa drivrutiner osv, fungerar jämt oavsett vad för program man använder. Åtminstone alla jag har testat.

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Hårdvara för SDI+ljud+HDMI för streaming

Inlägg av Fredrik Thörn »

Vi hade black magic decklink extreme 3D i våra livestreaming burkar innan, har både sdi/hdmi och även xlr in om man vill ta ljudet den vägen.

Har bytt till decklink duo 2 nu så vi kan växla kameror i datorn istället för på switch, de andra kortet klara bara en ingång
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Hårdvara för SDI+ljud+HDMI för streaming

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack för tipsen!

Johannes > Tanken är att sända via en laptop, så har tyvärr ingen thunderbolt på denna. Nu i detta fall ska det köpas in till en förening, så priset blir lite för högt för deras del tyvärr. PCI kort hade ju varit en variant om det varit en fast dator helt klart.

Anton > Har kollat lite på web presentern, men den föll bort på att den inte klarade full HD, annars mer rätt i pris och har USB. Verkar smidigt att den dyker upp som en kamera som du säger.

Fredrik > Okej, tack för info! Även här så faller det lite på att det är PCI kort tyvärr.


Är ute efter en lösning som går att köra via USB.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Tegern
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 468
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 15:08
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hårdvara för SDI+ljud+HDMI för streaming

Inlägg av Johannes Tegern »

Magewell har en del USB baserade capture enheter, både för HDMI samt SDI. På denna länk kan du se fler modeller från andra tillverkare:

https://www.vmix.com/software/supported ... rehardware

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Hårdvara för SDI+ljud+HDMI för streaming

Inlägg av Jonas Larsson »

Tack för länken, ska kolla vidare!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Hårdvara för SDI+ljud+HDMI för streaming

Inlägg av Johan Fälth »

Är inte ATEM mini ett option annars då, visst, den saknar sdi, men går ju köra med converter? Ihop med laptop så är ju den dösmidig.
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Hårdvara för SDI+ljud+HDMI för streaming

Inlägg av Jonas Larsson »

Jo har faktiskt kollat lite på den också, det är ju mycket för pengarna helt klart. Det jag egentligen vill göra är att kunna ta in ljudet separat från bilden, direkt från mixerbordet. Fast det går väl iof att injicera ljudet på någon av HDMI kanalerna med en burk.

Tillägg: Ser nu att micingångarna på 3,5 mm går att ställa om till lineingångar, då kan man ju ta in ljudet den vägen.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 176
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 01:46
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hårdvara för SDI+ljud+HDMI för streaming

Inlägg av Rikard Åberg »

Jonas Larsson skrev:
mån 16 nov 2020, 19:11
Jo har faktiskt kollat lite på den också, det är ju mycket för pengarna helt klart. Det jag egentligen vill göra är att kunna ta in ljudet separat från bilden, direkt från mixerbordet. Fast det går väl iof att injicera ljudet på någon av HDMI kanalerna med en burk.

Tillägg: Ser nu att micingångarna på 3,5 mm går att ställa om till lineingångar, då kan man ju ta in ljudet den vägen.
yes, funkar alldeles utmärkt att ta ljud från mixerbord direkt in i mickingångarna. man måste dock ha en dator kopplad, antingen via nätverk eller usb för att ställa insignal och eventuellt delay för att synka bild och ljud

köper du atem mini pro behöver du dessutom inte använda OBS studio utan kan streama samt spela in på usb-hårdisk direkt från bordet.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster