Projektera på vatten

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Projektera på vatten

Inlägg av Fredrik Thörn »

Är det någon som jobbat eller sett någon form av vattenvägg att köra projektor mot?
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Projektera på vatten

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag såg en i Thailand på en show!! Stor som attans! Säkert 75m bred

Riktigt coolt när man inte anade att det skulle va något å helt plötsligt börjar det forsa vatten å sen blev det ”film” på det

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Projektera på vatten

Inlägg av Pelle Widell »

Finns ju antingen ”solfjäderversion” där du har en spridare i vattenytan som sprutar upp en kraftig solfjäder som man kan projicera både ljus, video eller laser på. Fördelen med denna lösning är att den kan ligga i vilken sjö som helst och är osynlig (bortsett från flotten) innan den är igång.
Sen finns det även ”vattenfall” där du har ett rör med massa munstycken som släpper ned vattnet som en vägg. Denna lösning är även lämplig för inomhusbruk då vattnet trots allt är kontrollerat. Man har förslagsvis röret monterat i sin tross sen en ”låda/badkar - baskin” i golvet och slang upp till röret. Det finns även dmx-styrda munstycken vilket kan ge riktigt tuffa effekter med rinnande vatten som kan skriva text.

Då jag själv bor vid en liten insjö har jag ofta funderat på en lösning likt detta, men dom är inte billiga.

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Projektera på vatten

Inlägg av Fredrik Thörn »

Är inne på inomhus varianten, med rör/pump/kar.

Någon som sett live, hur mycket oljud blir det från vattnet?
Hur kan man minska ljudet om man vill köra det på en mässa?
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Projektera på vatten

Inlägg av Pelle Widell »

Det beror mycket på hur bred och hög ”duk” du behöver, ju större desto kraftigare pump behövs och de låter oftast mer än mindre. Sen finns det tystgående pumpar men det kostar mer etc.
Vattnet kommer dock porla eftersom det landar i vatten, men ofta blir det lilla ljudet mer en ”locka till sig folk” i mäss sammanhang så det brukar inte bli klagomål.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Projektera på vatten

Inlägg av Niklas Elste »

Rena vattenfallen tycker jag inte är så farliga i ljudnivå
Pumpmessigt så har jag aldrig hört någon av de jag har kollat på

Däremot dom med styrbara munstycken upplever jag som mer uppmärksamhets påkallande då fom är modulerade

Thomas Nilsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 381
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 19:57
Presentation: Ljustekniker som tycker om ljud.. arbetat ett par år som ljustekniker både inom teater, show och turné både i Sverige och utomlands.. Har under de senaste åren börjat lära mig lite ljud också t.ex. att gainratten alltid sitter överst på ljudmixern och att lyckas få ett band att låta hyfsat ur ett PA.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Projektera på vatten

Inlägg av Thomas Nilsson »

Hej,
Jag har gjort några projiceringar på "vattenfall". D.v.s. pump och regninrättning. De jag märkt att de är svårt. Man behöver kunna reglera både vattenmängd och vattendroppens storlek och avståndet mellan droppar. Sen beror de ju så klart på vad det är för material som skall visas.
Vill du ha lite filmtester som jag tog med mobilen så skicka PM.

/Thomas

SLDRS

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster