Videospelare m meny för utställning

Här kan du diskutera andra frågor rörande bild & datorer som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Peter Widell
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ljud- å ljusteknik och så. Och mycket annat. Skogen, Returkultur, Skogsfesten, Ställbergs gruva, frilans osv.

Videospelare m meny för utställning

Inlägg av Peter Widell »

Jag hjälper en vän med en utställning där ett gäng olika videos skall spelas upp. Tanken är att ha en padda/touchskärm där man kan välja vilken film som skall spelas på en skärm på väggen. Det finns inte mycket till budget men jag har några Apple-datorer, padda, Qlab och Isadora att tillgå. Jag är mer scenkonst är utställning så jag tar kanske konstiga vägar:)

Jag har några Brightsign men de saknar usb-ingång och då hittade jag inget enkelt sätt att få den att snacka med touchskärmen. Möjligen med osc eller udp men det känns som en onödig omväg och skulle kräva ytterligare en låda som omvandlar signalerna.

Jag har egentligen löst funktionen enkelt med Qlab och appen på paddan men gränssnittet är himla trist och går inte att göra mycket åt. Jag hade gärna haft en stillbild från respektive film+text som knapp.

Isadora? Där har jag lyckats bygga så att allt funkar fint med paddan som extern skärm till datorn (kontinuitet) men det funkar inte att använda fingrarna för att trycka utan bara med en Apple pencil.

Styra Qlab eller Isadora med osc? Det funkar helt ok att köra webbgränssnitt med Open Stage Control men jag har inte lyckats få in någon stillbild på knapparna än trots att det skall gå. Det känns inte helt stadigt att gå via webbläsare och layoutmöjligheterna är väldigt begränsade.

Hur svårt kan det vara att köra allt lokalt på paddan? En enkel meny där och sen en hdmi till tvn där filmerna spelas? Det känns som att jag varvat internet efter en sån app utan resultat.
Någon som har en svinsmart ide?

Tack,