Renovera AVAB dimmervagn

Här kan du diskutera dimmers, tillbehör mm.
Christian Hjortmar
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 05 dec 2013, 18:48
Presentation: Turnétekniker, kock, trädgårdsmästare på Skillinge Teater.

Renovera AVAB dimmervagn

Inlägg av Christian Hjortmar »

Renoverar en AVAB PDD Portable 24 kanalers dimmer vagn.
Efter att satt igång och sprängt några kondensatorer i den här apparaten är nu alla kondenastorer i dimmermodulerna samt triggkortet som också finns i varje modul, bytta. Av alla 24 kretsar fungerar alla utom krets två i första modulen. det finns sex dimmermoduler totalt. Byter jag om modulerna så är det fortfarande krets två som inte fungerar. Felet är att den alltid är på.
Följaktligen utesluter jag fel i någon av dimmermodulerna och börjar fundera på det stora styrkortet som sitter på vänster sida av dimmervagnen. (Se bifogat foto).
Bryter jag strömmen till det kortet eller drar ur outputbandkabeln, fungerar krets två rätt. Dvs indikatorlampan är släckt när t ex en par64 är inkopplad och indikatorlampan tänds om man "flashar" indikatorlampan.
Vilken ic krets är det på det stora styrkortet som skickar signal till dimmermodulerna och som då kanske skickar en felaktig signal till dimmermodul ett och kanal två?
Bilagor
AVAB styrkort i dimmervagn
AVAB styrkort i dimmervagn

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Renovera AVAB dimmervagn

Inlägg av Niklas Elste »

ring patric
hans nummer finns på avab.se
tyvärr som jag förstod det så är trigg kortet amerikanskt och ritningar ska vara svåra om inte omöjliga att finna

Christian Hjortmar
Rookie
Rookie
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 05 dec 2013, 18:48
Presentation: Turnétekniker, kock, trädgårdsmästare på Skillinge Teater.

Re: Renovera AVAB dimmervagn

Inlägg av Christian Hjortmar »

Hej igen!
Efter ett uppehåll har jag börjat titta på AVAB PDD dimmervagnen igen. AVABs facebook sida har en bild på en sådan gammal dimmervagn.

Det är vajsing på styrkortet. Utgångarna (ic krets SN 7416N) från styrkortet fungerar.
Av 24 kretsar går 13 att styra. De andra är 100% ut.
Bl dem t ex krets 7 och 8. Men om man för krets 7 dessutom tänder krets 13 och 19 så släcks krets 7.
För krets 8 slår man på kretsarna 1,13 och 19 för släcka krets 8.

Styrkortet sitter i en lucka på vänster sida av dimmervagnen. På kanten av luckan sitter lysdioder som visar vilka kretsar som är tända. Man skulle kunna anta att de tänds i nummerordning uppifrån 1-24. Men nej och inte alls utan varannan uppe och varannan nere. Av de 24 lysdioderna styr man de första och sista 8. De 8 i mitten lyser nästa fullt on. Om man gör som med krets 7 och 8 ovan släcks diod 9 och 11.

Ic kretsen som skickar signal till indikatordioderna och till dimmerkodulerna heter SN7416N och är 4 st. De blir styrda av en annan ic krets (8 st)som heter D8253C-2. Vad som i sin tur styr dem kan jag inte räkna ut.

Just nu är min teori att det är ett timer/klock fel som bråkar.

Är det någon som har en bra ide? Patric Nord kanske? ;-)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster