Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Här hittar du nyheter om vad som händer på forumet och omröstningar.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Jonas Larsson »

Hej Forumet!

Tiden går fort och när jag och Magnus drog igång detta projekt i början av 2004 visste vi inte hur länge det skulle hålla och hur länge ni medlemmar skulle vilja hänga med och diskutera.

Magnus har nu valt att lämna driften av ljudoljus.net för att gå vidare och lägga sin tid på andra saker.


Frågan är då om vi ska köra vidare eller se forumet som ett avslutat projekt? För min egen del så kör jag gärna vidare ett tag till, det är kul att se hur forumet hela tiden växer med nya medlemmar och att ett antal annonsörer hjälper till att hålla forumet igång rent ekonomiskt.


Vad säger ni medlemmar? Gör forumet någon nytta? Är det en bra plattform för diskussioner? Ett bra annonsforum? Eller är det mest för skojs skull ni hänger här? Vad skulle krävas för att locka fler medlemmar?


Rent praktiskt behöver jag ha en ersättare till Magnus som kan fortsätta drifta forumet rent praktiskt, någon som tycker det är kul att sitta med PHP och MySQL.

Forumet ligger rent fysiskt på en Windows Server 2003, alla inlägg och inställningar i en MySQL databas, språket som forumet är programmerat i är PHP och då phpBB som forummjukvara. Du behöver vara insatt och ha tidigare erfarenhet av det som nämnts ovan. Backup är också en viktig fråga och även här är det önskvärt att man är insatt och har tidigare erfarenhet av detta.

Det är en fördel om du redan är en medlem på forumet och tycker det vore kul att driva forumet framåt.

Kontakta mig på jonas at ljudoljus.net om du tror att DU är rätt person, eller om du har någon i din bekantskapskrets som du tror skulle passa in.

Väl mött under 2013!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Christopher Berg »

Jag ser gärna att forumet blir kvar!

Har tyvärr inte riktigt dom kunskaperna som krävs för att hjälpa till att driva forumet, men hoppas att någon kunnig och sugen person vill hoppa in som ersättare! :)
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Nicke Löfgren »

Va behövs "programeras" när allt funkar?

Rullar det inte bara på?

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Niklas Elste »

oj oj hur ska det nu gå
ja du får inte lägga ner det är en sak som är säker *full*
tyvärr kan jag varken php eller sql jag beklagar :(

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Anton Gildebrand »

Är inte jättesugen på att binda upp mig, men är det något programmeringsjobb som behöver göras så hör gärna med mig så ska jag nog kunna bistå :)
Flest inlägg när den dör vinner!

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Speciellt för mig som befinner mig lite långt upp i landet har det blivit en viktig kontaktyta mot övriga branschen, som lett till många trevliga samtal och roliga äventyr :)

Med andra ord har forumet varit ännu mer värdefullt för mig än vad jag föreställde mig när jag gick med.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Kent Thorfalk
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 10:38
Presentation: Tillverkar och säljer gummikablage produkter inom scen ljud ljus sedan ett antal år
Ort: Åhus
Kontakt:

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Kent Thorfalk »

Det är synd om forumet behöver läggas ned.
Man ser vad som är på gång i branschen, mässor nyheter mm.
Vilket känns viktigt för att få förståelse för vad ni gör och behöver.

Så jag hoppas att forumet kan fortsätta.
Håller med Anton om att det är värdefullt :)

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Jonas Larsson »

Nicke > Det är en del saker som sker "under ytan", förhoppningsvis är det aldrig något som ni medlemmar behöver märka av.

Man behöver ha lite koll på hårdvaran, dvs själva servern. Dessa hårddiskar snurrar dygnet runt och de håller inte hur länge som helst utan behöver bytas ut.

Man behöver se till att backupen körs som den ska, så att vi kan återskapa forumet om något drastiskt skulle hända med hårddiskarna.

Man behöver hålla systemet uppdaterat säkerhetsmässigt med nya uppdateringar etc.

Samma sak med PhpBB som kommer ut i nya versioner, då ska det uppdateras på forumet, saker behöver gås igenom så det fungerar som det skall, det behöver göras vissa programmeringsändringar etc.


Anton > Skickar dig ett PM.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Svante Gustafsson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 307
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 06:31
Presentation: www.supersound.se

Vi på supersound.se hjälper dig som kund med ljud & ljusanläggning samt discjockeys till just ditt arrangemang!
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Svante Gustafsson »

Jonas Larsson skrev:Nicke > Det är en del saker som sker "under ytan", förhoppningsvis är det aldrig något som ni medlemmar behöver märka av.

Man behöver ha lite koll på hårdvaran, dvs själva servern. Dessa hårddiskar snurrar dygnet runt och de håller inte hur länge som helst utan behöver bytas ut.

Man behöver se till att backupen körs som den ska, så att vi kan återskapa forumet om något drastiskt skulle hända med hårddiskarna.

Man behöver hålla systemet uppdaterat säkerhetsmässigt med nya uppdateringar etc.

Samma sak med PhpBB som kommer ut i nya versioner, då ska det uppdateras på forumet, saker behöver gås igenom så det fungerar som det skall, det behöver göras vissa programmeringsändringar etc.


Anton > Skickar dig ett PM.
I dag är det absolut ingen mening att sköta hårdvara/backup själv. Du kan ha forumet på en 100kr/månaden tjänst på nätet som sköter allt det du nämner här ovanför. Jag kör själv phpbb forum på detta sätt. Hur många besökare har forumet per dag ca?
http://www.Supersound.se" onclick="window.open(this.href);return false; Ljud-ljusanläggning & discjockeys i Skaraborg!

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Michael Christiansen »

Anton G - kör hårt!

Det här fixar du ju medans du sitter på muggen och torkar dig med den andra handen - du blir en bra forum pappa!

Jag håller med Stjärngossen i norr - "vi" här nere i söder har fått bra kontakter och koll på vad som händer därute och några vänner för livet, så jag skulle tro, att branschen tappar ett värdefullt instrument och en poliskår om det skulle försvinna.

Det är en tuff business vi håller på med, men återigen är vi jäkligt bra på att hålla ihop och hjälpa varandra om det behövs - jag har då fått hjälp och backup åtskilliga gånger och det kan jag enbart tacka forumet för.

Så TACK och förövrigt, gott nytt forum-år!

Vänliga hälsningar

Michael Christiansen
Teater & Lysteknik
http://www.teaterlys.se" onclick="window.open(this.href);return false;
maximum bass - on all frequencies

Johan Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 06 apr 2006, 17:59
Presentation: Jobbar på hobbybasis med öppna källkodsprojekt för ljusstyrning. https://johan.lighting
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Johan Nilsson »

Jag håller med Svante. Ett konto hos tex. Binero skulle troligtvis räcka mer än tillräckligt för detta phpBB forum.
En dedikerad server eller VPS för endast forumet är inte nödvändigt.

Har kört Club Renault Sveriges forum både hos Loopia och Binero utan några större problem.
(I dagsläget: "Totalt antal inlägg 79672. Totalt antal trådar 12572. Totalt antal medlemmar 6053")

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Magnus Lindgren »

Johan Nilsson skrev:Jag håller med Svante. Ett konto hos tex. Binero skulle troligtvis räcka mer än tillräckligt för detta phpBB forum.
En dedikerad server eller VPS för endast forumet är inte nödvändigt.

Har kört Club Renault Sveriges forum både hos Loopia och Binero utan några större problem.
(I dagsläget: "Totalt antal inlägg 79672. Totalt antal trådar 12572. Totalt antal medlemmar 6053")
Ska flika in lite här varför vi kör på egen server. På den tiden då alla dessa billiga webhotell dök upp så va deras tjänster sisådär. Vi har legat på B-one tidigare och även FS Data. På den tiden så fungerade det helt enkelt inte och vi valde att investera i en egen server som under åren helt enkelt fungerat.

Vi har haft full kontroll över allt innehåll, dom få gånger det varit problem har det lösts väldigt väldigt snabbt.

Sen ska man ju ha i åtanke vart ifrån driftas Binero, Loopia, B-One, Surftown m.fl sina servrar? Binero har sitt lite varstans, Loopia har sin hall på 2:a våning i ett kontorskomplex i Västerås, B-One och Surftown har sitt i en hamn i danmark (som många vet översvämmades och låg nere i mer än en vecka).

Ser man på stora på Logica m.fl så lyckas dom ju sänka flera myndigheter - inte så bra.

Vi har trots allt lyckats ha hög upptid till en väldigt liten peng.

Om sidan flyttas till något "billigare" alternativ eller lever kvar på egen server är +-0.

I vilket fall kommer jag hänga här lite då å då, men kommer lägga mer fokus på andra projekt.

Att LoLnet (vår fina förkortning) blev så välbesökt och välkänt trodde vi aldrig när vi drog igång det lite på skoj. Då fanns (finns fortfarande) Swecrew listan.


Gott nytt år på er!
//Magnus - Fegge & Mattes

Johan Nilsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 06 apr 2006, 17:59
Presentation: Jobbar på hobbybasis med öppna källkodsprojekt för ljusstyrning. https://johan.lighting
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Johan Nilsson »

Magnus Lindgren skrev:
Johan Nilsson skrev:Jag håller med Svante. Ett konto hos tex. Binero skulle troligtvis räcka mer än tillräckligt för detta phpBB forum.
En dedikerad server eller VPS för endast forumet är inte nödvändigt.

Har kört Club Renault Sveriges forum både hos Loopia och Binero utan några större problem.
(I dagsläget: "Totalt antal inlägg 79672. Totalt antal trådar 12572. Totalt antal medlemmar 6053")
Ska flika in lite här varför vi kör på egen server. På den tiden då alla dessa billiga webhotell dök upp så va deras tjänster sisådär. Vi har legat på B-one tidigare och även FS Data. På den tiden så fungerade det helt enkelt inte och vi valde att investera i en egen server som under åren helt enkelt fungerat.

Vi har haft full kontroll över allt innehåll, dom få gånger det varit problem har det lösts väldigt väldigt snabbt.

Sen ska man ju ha i åtanke vart ifrån driftas Binero, Loopia, B-One, Surftown m.fl sina servrar? Binero har sitt lite varstans, Loopia har sin hall på 2:a våning i ett kontorskomplex i Västerås, B-One och Surftown har sitt i en hamn i danmark (som många vet översvämmades och låg nere i mer än en vecka).

Ser man på stora på Logica m.fl så lyckas dom ju sänka flera myndigheter - inte så bra.

Vi har trots allt lyckats ha hög upptid till en väldigt liten peng.

Om sidan flyttas till något "billigare" alternativ eller lever kvar på egen server är +-0.

I vilket fall kommer jag hänga här lite då å då, men kommer lägga mer fokus på andra projekt.

Att LoLnet (vår fina förkortning) blev så välbesökt och välkänt trodde vi aldrig när vi drog igång det lite på skoj. Då fanns (finns fortfarande) Swecrew listan.


Gott nytt år på er!
Jag förstår Magnus!
Jag har också drivit en egen server och visst är det som du säger att
man har full koll och att man själv oftast löser problem snabbt.

Jag skulle nog vilja säga att många webbhotell har blivit bättre med åren,
men det finns fortfarande vissa bolag som man undviker.

Men det är som med allt annat, det finns både för och nackdelar
med att leja ut driften till ett webbhotell eller "molnet" som det
nu så fint ofta kallas.

Oavsett vart det landar så hoppas vi att forumet lever vidare!

Gott Nytt År!

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Forumets framtid / Ny medarbetare eftersökes!

Inlägg av Anton Gildebrand »

Har svarat dig Jonas!

Angående diskussionen angående driften, ni väljer ut de sämsta webbhotellen (Binero exkluderat) att jämföra. Driftar några sajter på Binero, och det har inte varit några som helst problem där. Mycket bra upptid. Har även haft sajter på Surftown, men de undviker jag gärna på grund av dålig support. Har några servrar hos Ipeer och de har gått som tåget (även om tåget är en dålig referens till något som går bra).
Kommer att drifta några servrar hos Glesys framöver, och har högsta förväntningar från dem.

Att webbhotell eller VPS-lösningar skulle vara en sämre lösning än egen server är enligt mig bara löjligt, om ni ursäktar. Har själv varit lite server-kåt en gång i tiden, men det gick över när jag upptäckte hur mycket enklare det är att köpa det som en tjänst :)

Magnus: Hur kommer det sig att ni driftar sidan under Windows?
Flest inlägg när den dör vinner!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster