Företagande i Coronatid

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 274
Blev medlem: lör 16 maj 2009, 12:57
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.
Ort: Västerås

Företagande i Coronatid

Inlägg av Åke Paulsson »

Kanske kunde vara bra att ha en tråd där företagande i Coronatider kunde diskuteras. Många är små och sårbara och då kanske vi kunde hjälpa varandra med råd och förslag om hur man hanterar krisen. Vilken hjälp kan man få från myndigheterna, omställning till anna verksamhet eller vad det nu kan vara.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Johannes Nordgren »

Det finns saker att göra för att strypa utgifterna.

Jag fick snabba godkännanden från bank gällande amorteringsfritt på samtliga leasingavtal, utrusning + fordon samt får skjuta upp lokalhyra under 6månader....testa det, bankerna har fått direktiv att försöka lösa detta, dock får inte bolaget vara på obestånd!!

Detta tillsammans med permittering, lägre soc avg m.m. Utökar krigskassan för att lättare budgetera det kommande halvåret.

Upplever att det är lättare med att minska kostnader än att hitta alternativa kostnader dock :?
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Jonas Larsson »

Jo det är väl en bra idé!

Problemet är väl att många mindre har enskilda firmor, och att man då inte har samma möjligheter till stöd. Men vet inte om det var ändringar på gång där. Sedan är ju frågan om vår bransch kan komma att täckas in av stödet till kulturen, det kan man ju tycka men inte säkert de har tänkt så långt tyvärr..

https://svt.se/kultur/vem-har-ratt-till-kulturstodet

Johannes > Är det banken som betalar din hyra eller är det hyresvärden som du har förhandlat med? Klart att det underlättar om utgifterna minskar, positivt att höra att det ändå verkar ha gått ganska lätt för dig att få till det.

Jag antar att du menar "hitta alternativa intäkter" i stället för kostnader?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1349
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 22:08
Kontakt:

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jonas Larsson skrev:
ons 01 apr 2020, 21:00

Johannes > Är det banken som betalar din hyra eller är det hyresvärden som du har förhandlat med? Klart att det underlättar om utgifterna minskar, positivt att höra att det ändå verkar ha gått ganska lätt för dig att få till det.

Jag antar att du menar "hitta alternativa intäkter" i stället för kostnader?
Nej, hyresvärden erbjöd sig att vänta med hyran ett halvår.

Jag vet att många har enskilda firmor, men frågan var generellt ställd och då tänkte jag bara nämna att bankerna har fått direktiv uppifrån att försöka hjälpa företag med amorteringsfritt så det kanske kunde hjälpa några här lite på traven att kontakta sin bank.

Det är ju rätt vanligt att man drar sig lite för att det inte är helt bekvämt att förhandla med sin bank, men jag tror ändå rätt många har amorteringar att kunna skjuta upp tills hjulen snurrar bättre igen.

Ja, jag menade inkomster :)
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej! Tack för info.

Texten gällande enskilda firmor var inte riktad mot dig utan mer allmänt.

Tror du har helt rätt i att man kanske drar sig för att kontakta banken, men i detta läget så är det nog bra att göra det. Det är ju helt klart värt ett försök, och chansen är ju större att banken får in pengarna senare när allt rullar igång igen än att kräva in dem i dessa tider.

Tack för att du delade med dig!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Pelle Widell »

Idag beslutade riksdagen korttidspermitteringen och glädjande nog omfattas även ägare och familjemedlemmar. Tyvärr exkluderades enskilda företag, men det är svårt att permittera sig från sitt personnummer.
Man beslutade även att regeringen skall snabbt komma fram med nytt förslag på sänkt ränta/kostnader för skatteanstånden så dom inte blir 6,6%.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Nicke Löfgren »

Pelle, Har du någon länk så man kan läsa det?

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Pelle Widell »

Nicke Löfgren skrev:
fre 03 apr 2020, 09:37
Pelle, Har du någon länk så man kan läsa det?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H701FiU55
Läs i bifogade stora dokumentet så står där utskottets förslag och synpunkter.

Peppe Tannemyr
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 24 sep 2009, 15:23
Presentation: Peppe Tannemyr SSR/Beacon
Digigobos®, glasgobos och mediaservers (försäljning, konsulation)
3Dgrafik och mycket mer
Ort: Stockholm

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Peppe Tannemyr »


Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Erik Lindvall »

Här kan ni läsa en sammanställning LLB gjort över tillfälliga stödåtgärder som presenterats utav regering och myndigheter pga. Coronaviruset.

https://llb.se/nyheter/sammanstallning- ... naviruset/
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Peppe Tannemyr
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 24 sep 2009, 15:23
Presentation: Peppe Tannemyr SSR/Beacon
Digigobos®, glasgobos och mediaservers (försäljning, konsulation)
3Dgrafik och mycket mer
Ort: Stockholm

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Peppe Tannemyr »

LLB informerar utställarna detta, och det är bra att dom tar tag i detta med BraMässor, som till mig dock gjorde klart att inga pengar kommer att kunna återbetalas eftersom det står så i deras avtal med oss:


LLB Expo 2020 är planerad att genomföras om bara elva veckor, den 16-18 november 2020. Vi får frågor från utställarna om huruvida mässan kommer att genomföras eller inte. Vi förstår att vi får den frågan, eftersom det kräver arbete att ställa ut på mässan och det behövs tid att planera och genomföra detta arbete.
Vår bedömning är att mässan med största sannolikhet inte kan genomföras i november. Såvitt vi har förstått är det också BraMässors bedömning. Vi har fått ett förslag från BraMässor på att flytta LLB Expo till maj 2021. Detta förslag har vi avböjt, av två anledningar. Dels bedömde vi att den ersättning LLB skulle få är för liten, dels tror vi att även maj 2021 är en illa vald tidpunkt för att samla branschen till en mässa. Vi vet inte vilka restriktioner som kommer gälla då, eller om människor är beredda att besöka en mässa. Dessutom tror vi att företagen kommer att behöva ha fullt fokus på sina ordinarie verksamheter under nästa år. Vi vill skapa bästa möjliga förutsättningar för er att klara er ur den här besvärliga situationen och i ljuset av det tror vi att det är klokt att avvakta med en mässa. När vi vet mer om utvecklingen kommer vi att kunna starta en planering för någon form av branschaktivitet. Förhoppningsvis kan vi genomföra någon sådan under 2022.
Vi vill att utställarna snabbt ska få ett tydligt besked om att LLB Expo inte kommer att genomföras i november och att det beskedet inte enbart ska komma från oss, utan även från BraMässor. Vi hade därför ett möte idag med projektledaren och VD:n på BraMässor och ställde krav på att de nu ska meddela detta till er. Att vi vill att BraMässor ska stå bakom ett sådant besked beror på hur avtalssituationen ser ut, där BraMässor är den part som har avtalen med er utställare.
Vi har ytterligare ett möte med BraMässor planerat till fredagen den 4 september och förväntar oss då ett besked i frågan. Att vi ändå skriver till er nu beror på att vi vill vara transparenta mot er med vår syn på frågan och tala om för er vad vi arbetar för, dvs. att LLB Expo inte ska genomföras och att ni som är utställare ska få tillbaka era pengar.
Med Vänliga Hälsningar
Pontus Thureson Niclas Arvidsson VD LLB Ordförande LLB

Daniel Ravald
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 22:35
Presentation: Amplitude Audio & HR-AV Produkter AB.
Ort: Båstad
Kontakt:

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Daniel Ravald »

Jag fick det här svaret från LLB angående mötet den 4/9

"Mötet den 4 september slutade inte i någon enighet om återbetalning. Min bedömning just nu är att det inte kommer att ske en sådan i närtid. LLB arbetar fortsatt med att driva på för en återbetalning och kommer att fortsätta dialogen med BraMässor. I slutändan handlar det om avtalssituationen mellan utställarna och BraMässor."

Peppe Tannemyr
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 24 sep 2009, 15:23
Presentation: Peppe Tannemyr SSR/Beacon
Digigobos®, glasgobos och mediaservers (försäljning, konsulation)
3Dgrafik och mycket mer
Ort: Stockholm

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Peppe Tannemyr »

Precis, när jag pratade med BraMässor tidigt var svaret, -" nej, nej nej, dom pengarna har redan gått at till annat, avtalet hänvisar till force majeure", dessutom så är avtalet så ,dåligt att dom egentligen inte ens behöver göra en mässa alls.....han tyckte deras goda vilja var att dom försökte iallafall.

Blir det nån mässa alls, så kommer mina skärmar i montern för 40.000:- inte innehålla produkter, utan bara en 3x3m info om vad jag tycker om BraMässor och sätta en skyltdock där i en sån ful monter jag kan få till och avsluta allt, inklusive LLB som utlovar en mässa och sen egentligen kommer att skylla på BraMässor som då skinnat en, trots att man som utställare / medlem inte valt BraMässor alls, bara fått det som enda alternativet,

dvs,-"där köper du din biljett till våran show, ställer vi in så är det biljett försäljarens fel...

Inte skoj att som lite företagare dels mista all inkomst så enormt pga av Cov-19 restriktioner, sen bli dragen vid näsan på detta sätt av "branch organisationens organ" blir ju lite väl mycket....dom kommer att skylla på varandra gissar jag, även om LLB försöker göra vad dom kan, jag fattar deras läge såklart. Tror tyvärr att ingen kommer att få tillbaka sin pengar, dom har BraMässor redan blåst på annat, det är så det funkar....

Daniel Ravald
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 22:35
Presentation: Amplitude Audio & HR-AV Produkter AB.
Ort: Båstad
Kontakt:

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Daniel Ravald »

Jag frågade även LLB varför jag får deras pressrelease i ett nyhetsbrev från Monitor och inte direkt av dem. Svaret jag fick var att jag skulle bli medlem i LLB. Ironiskt när man betlat dyra pengar för en mässa som de sätter sitt namn på att de inte kan informera utställarna. Jag har kopplat in en advokat och kommer strida mot Bra Mässor. Hoppas fler i branschen gör samma sak.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster