Företagande i Coronatid

Här kan du skriva förslag angående forumet. Ex. nya kategorier, förbättringar mm.
Användarvisningsbild
Åke Paulsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Kör ljud och ljus halvprofessionellt på Åke Paulsson Media.

Företagande i Coronatid

Inlägg av Åke Paulsson »

Kanske kunde vara bra att ha en tråd där företagande i Coronatider kunde diskuteras. Många är små och sårbara och då kanske vi kunde hjälpa varandra med råd och förslag om hur man hanterar krisen. Vilken hjälp kan man få från myndigheterna, omställning till anna verksamhet eller vad det nu kan vara.

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Re: Företagande i Coronatid

Inlägg av Johannes Nordgren »

Det finns saker att göra för att strypa utgifterna.

Jag fick snabba godkännanden från bank gällande amorteringsfritt på samtliga leasingavtal, utrusning + fordon samt får skjuta upp lokalhyra under 6månader....testa det, bankerna har fått direktiv att försöka lösa detta, dock får inte bolaget vara på obestånd!!

Detta tillsammans med permittering, lägre soc avg m.m. Utökar krigskassan för att lättare budgetera det kommande halvåret.

Upplever att det är lättare med att minska kostnader än att hitta alternativa kostnader dock :?
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Jo det är väl en bra idé!

Problemet är väl att många mindre har enskilda firmor, och att man då inte har samma möjligheter till stöd. Men vet inte om det var ändringar på gång där. Sedan är ju frågan om vår bransch kan komma att täckas in av stödet till kulturen, det kan man ju tycka men inte säkert de har tänkt så långt tyvärr..

https://svt.se/kultur/vem-har-ratt-till-kulturstodet

Johannes > Är det banken som betalar din hyra eller är det hyresvärden som du har förhandlat med? Klart att det underlättar om utgifterna minskar, positivt att höra att det ändå verkar ha gått ganska lätt för dig att få till det.

Jag antar att du menar "hitta alternativa intäkter" i stället för kostnader?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Johannes Nordgren »

Jonas Larsson skrev:
ons 01 apr 2020, 21:00

Johannes > Är det banken som betalar din hyra eller är det hyresvärden som du har förhandlat med? Klart att det underlättar om utgifterna minskar, positivt att höra att det ändå verkar ha gått ganska lätt för dig att få till det.

Jag antar att du menar "hitta alternativa intäkter" i stället för kostnader?
Nej, hyresvärden erbjöd sig att vänta med hyran ett halvår.

Jag vet att många har enskilda firmor, men frågan var generellt ställd och då tänkte jag bara nämna att bankerna har fått direktiv uppifrån att försöka hjälpa företag med amorteringsfritt så det kanske kunde hjälpa några här lite på traven att kontakta sin bank.

Det är ju rätt vanligt att man drar sig lite för att det inte är helt bekvämt att förhandla med sin bank, men jag tror ändå rätt många har amorteringar att kunna skjuta upp tills hjulen snurrar bättre igen.

Ja, jag menade inkomster :)
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej! Tack för info.

Texten gällande enskilda firmor var inte riktad mot dig utan mer allmänt.

Tror du har helt rätt i att man kanske drar sig för att kontakta banken, men i detta läget så är det nog bra att göra det. Det är ju helt klart värt ett försök, och chansen är ju större att banken får in pengarna senare när allt rullar igång igen än att kräva in dem i dessa tider.

Tack för att du delade med dig!
//Jonas - ljudoljus.net crew

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.

Inlägg av Pelle Widell »

Idag beslutade riksdagen korttidspermitteringen och glädjande nog omfattas även ägare och familjemedlemmar. Tyvärr exkluderades enskilda företag, men det är svårt att permittera sig från sitt personnummer.
Man beslutade även att regeringen skall snabbt komma fram med nytt förslag på sänkt ränta/kostnader för skatteanstånden så dom inte blir 6,6%.

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Pelle, Har du någon länk så man kan läsa det?

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.

Inlägg av Pelle Widell »

Nicke Löfgren skrev:
fre 03 apr 2020, 09:37
Pelle, Har du någon länk så man kan läsa det?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... _H701FiU55
Läs i bifogade stora dokumentet så står där utskottets förslag och synpunkter.

Peppe Tannemyr
PAR-20
PAR-20
Presentation: Peppe Tannemyr SSR/Beacon
Digigobos®, glasgobos och mediaservers (försäljning, konsulation)
3Dgrafik och mycket mer

Inlägg av Peppe Tannemyr »

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Här kan ni läsa en sammanställning LLB gjort över tillfälliga stödåtgärder som presenterats utav regering och myndigheter pga. Coronaviruset.

https://llb.se/nyheter/sammanstallning- ... naviruset/
Stage & EventLight Stockholm AB - info@stageeventlight.se

Skriv svar