Amerikanskt Bröllop?

Här kan du diskutera musik, ljudeffekter mm.
Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Amerikanskt Bröllop?

Inlägg av Robin Segerqvist »

Hej,

Ska spela på ett amerikanskt bröllop. Vad är det för klassiker man ska få fatt på för att få en lyckad kväll?

Vad tror ni är party musik däröver för 35-40 åringar? Är det RNB eller är det Status Quo?

///ROBIN

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 487
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 19:26
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

En sak har jag lärt mig av alla 40-årsfester, det är att alla kommer komma och säga att ingen lyssnar just på den musiken du spelar och att om du skulle spela deras favoritlåt då skulle det bli röj på golvet! Alltid med samma resultat...
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

..Att endast den personen dansar då den låten börjar ta slut..

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

hahaha....RNB passar aldrig!!!
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Menar mer generellt. Men men ... Vad gäller?
Kanske ett låt tips eller två ... hehe

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Sa dumt för vi spelade pa ett svensk-Amrikanskt bröllop förra sommaren men kommer inte ihag vad vi spelade...men har för mig att det blev mycket amrikansk 70-80 tals musik, men som sagt kommer inte ihag....men ärligt talat RNB pa ett bröllop....
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Förstår väl att det inte bara kommer vara RNB. Men vad är vanligt att slänga in sånt eller, att köra på det klassiska ... Typ 80 Michael Jacksson, Bruce mm...

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Varför inte fråga kunden vad dom vill att ni ska spela!? Be dem om lite favoriter etc.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Redan gjort:) Men de skulle maila mig och det är inte gjort än... :(

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Ort: Örkelljunga
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

PCDJ är ett mycket trevligt DJ-program (med svenskt ursprung!). På deras forum finns en ”Wedding and mobile DJ”-sida med massor av tips. Klart rekommendabel i många avseende.
http://message.pcdj.com/forumdisplay.ph ... forumid=15

Magnus

Användarvisningsbild
Robin Segerqvist
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 60
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robin Segerqvist »

Tackar, lämpligt eftersom jag kommer köra med det på arrangemanget troligtvis...

//RS

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Seriöst Robin. Att du ens funderar på att ta med dig R'nB på ett bröllop tycker jag verkar oroväckande. Det brukar passa sig bäst på fritidsgårdar och en och annan krog, men inte bröllop. Satsa snarare på att ta med någon gammal eurodiscolåt.. Ok, nu höftar jag lite grovt, men...De flesta som gifter sig nu är runt 26-35. När de var ute som mest var det mer sånt som funkar. MEN.. Du måste tänka på att deras släktingar vill troligen inte stå och shejka rumpan till någon tomte som wejlar om att spänna på brudar stup i kvarten. Satsa på kända hederliga gamla godingar. Satsa på något som går att dansa styrdans till. Det behöver inte vara Sven-Ingvars, utan ta tex Dire Straits - Walk of Life. Country hits brukar kunna funka bra, särskilt om det är amerikaner. Tex. Carlene Carter - Every little thing. Lite gammal Hooked on a feeling, tidigare nämnd Michael Jackson.. Vad som helst, men det blir bara jobbigt för dig själv om du försöker spela R'nB där. Såvida inte det är typ mormoner som gifter sig vid 14 års ålder.. Men då är vi ju snarare på fritidsgård..

Nu har jag gnällt färdigt för det här inlägget.. :D

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 480
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

I serien brölloppsstämningsdödrartister vill jag passa på att nämna Kent.

Var på bröllopp för några år sen där de hade hyrt in ett band som spelade jättebra. När de hade som fullast på dansgolvet passade de på att köra en Kent-cover!

Allt dog, bara att gå till baren.
"Those are my principles. If you don't like them I have others"

Magnus Stålbring
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:39
Ort: Östersund

Inlägg av Magnus Stålbring »

jag har spelat på bröllop med hälften av sällskapet var från usa. mycket country, shanaia twain, bruce springsteen, dire straits, givetvis abba och andra världshits sen något udda men amerikanarna incisterade på att höra fågelsången & det blev en verklig floorfiler. självklart ska du spela kända schlagers med typ: herreys, björn skifs m.fl oopss gömde visst dolly parton såklart. hoppas detta gett lite hjälp.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Just ja vi körde äkta svensk sommar musik, gyllene tider-sommartider...men det klart e det helamrikanskt bröllop så e det kanske ingen hit att köra svenskt
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Erik Eklund
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 08 jul 2004, 01:00
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Erik Eklund »

Vi körde ett gäng hip hop och r'nb låtar på vårat senaste bröllop nu i helgen och gick hem hos allihop, brudgummen som önskade. Men det GÅR att spela hip hop på vissa bröllop, men själv är jag väldigt emot det.
// Erik
Mpsound.com

Fredrik Blom
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 06 nov 2003, 01:00
Presentation: Fredrik Blom, bor tillsammans med
sambon strax utanför Karlstad i det lilla samhället Grums. Discjockey sen många år tillbaka...
Ort: Grums / Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Blom »

Jag drar ingen skugga över Emil för att han har R´nB med till ett Bröllop, vem har inte de i skivcasen =) Om sällskapet är det rätta, relativt ungt par som gifter sig osv. Kan man hålla en ganska bred musikmix… Då är det inga problem att varva med nåt lite nyare mainstream. Schlager, rock och party musik av alla de slag funkar som sakt bäst till nästan allt.

Hade ett Bröllop i fjol då man verkligen fick klia sig på huvudet. 100st asiater varav max 10st prata svenska =)
Med vänlig hälsning/ Figge
/// djfredrikb.se ///

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Ey.. Jag skulle ALDRIG välja själv att spela Rn'B på ett bröllop.. Sikta åt rätt håll tack..

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

R'n'B?? Vad?? Finns det nåt sånt som heter så?? ^^
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 637
Blev medlem: ons 14 jan 2004, 01:00
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Magnus Jerkrot skrev:R'n'B?? Vad?? Finns det nåt sånt som heter så?? ^^
Japp.. Gamla Aretha Franklin, Marwin Gaye etc.. Det funkar ju förstås rätt bra på bröllop. Jag är av den bestämda uppfattningen att de kunde ha döpt den moderna R'nB'n till något bättre. M 'n K.. Meningslöst och kommersiell skit. Tänk vad mycket bättre världen hade sett ut utan R'nB/Flipp-flopp. Inget gängvåld, inga gruppvåldtäkter bland minderåriga, inga 9-åringar i string etc. Nej, för fan.. Ja är inte bitter.. ;)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster