Madonnas scen rasade

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Madonnas scen rasade

Inlägg av Magnus Lindgren »

Någon som vet nåt mer?

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article5523362.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

http://jam.canoe.ca/Music/2009/07/16/10 ... nmentmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
//Magnus - Fegge & Mattes

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1023
Blev medlem: sön 19 nov 2006, 12:24
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa
Ort: Uppsala

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Anton Gildebrand »

Usch så hemskt, man undrar hur något sånt här kan ske. Hur kan ett scentak bara rasa?
Flest inlägg när den dör vinner!

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Christopher Berg »

Anders Karlsson åker ju med på turnen! http://www.ljudoljus.net/viewtopic.php? ... 014#p68965

Känner ju inte honom personligen, men hoppas inte han skadat sig!

Alltid tråkigt när sånt här händer!
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Rasmus Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 21:38

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Rasmus Olsson »

Hittade denna...

http://www.dailymail.co.uk/news/worldne ... apses.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 297
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Som jag förstår det så var Anders på väg till Marsielle när det hände. Så han har klarat sig oskadd!
Fy fan va läbbigt!

Användarvisningsbild
Adam Ander
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 17:47
Presentation: Blinkar med konstiga lampor och låter illa med stora högtalare...
Pluggar ljusdesign på Boomtown.
Gillar promenader på stranden, hemmakvällar och att grilla korv.........
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Adam Ander »

Inte kul...
Var det inte nåt liknande i Spanien härom året?
Hello, my name is Ninja.

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:31

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Anders Karlsson »

Marseille calling...

Såg tråden här och tänkte bara lägga in en blänkare.

Vi i Advance-crewet, som normalt är först på plats, var precis på väg till Marseille när vi fick besked om att en av våra scener rasat samman.
Vi vet inte till 100% vad som hänt, mer än att hela scenen är total-förstörd.

Olyckan skedde när man skulle lyfta scentaket på plats, med hjälp av lyftkranar och taket var nästan på trim när det hände.
Teorin är att något brustit på en av de kranar man använde, antingen kranens lyftkabel, eller de vajrar man fäst i taket, vilket fått för mycket vikt på en av de andra kranarna samt en obalans som fått taket att kantra.

En Fransk stagehand/rigger och en av våra scenbyggare fick sätta livet till. De enda som var på plats från Madonna-produktionen var trailerförare samt en site-coordinator.

Polisutredning pågår och Stadio Velodrome i Marseille kommer att vara stängd mycket länge.
Förutom en "goal-post" till video och bägge följetornen är alltsammans obrukbart och kommer att skrotas.

Övriga tre scener byggs som vanligt. En fjärde är på väg in för att vi skall kunna hålla schemat.

I morgon bitti reser vi till Barcelona och på måndag morgon bygger vi produktion igen. Business as usual...

Ten-four;

Anders.

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:31

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Anders Karlsson »

STAGE 2.jpg
Så här skulle det se ut, åtminstone om vi fått bestämma... (Bild från San Siro-stadion i Milano)

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Danne Persson »

Skönt att du är välbehållen.

Vad har man lärt sej av det här?
Kan man undra?

Men ett tips till er rookies: Stå aldrig på scenen när taket går upp.

//Danne

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1223
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Magnus Lindgren »

Danne Persson skrev:
Men ett tips till er rookies: Stå aldrig på scenen när taket går upp.

//Danne
Som det brukar stå på kranar: "Stå ej under hängande last".
//Magnus - Fegge & Mattes

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Carl Bergander »

nu byter jag ämne lite..

Men ser jag helt fel om det är jsub och vdosc som flyger?

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:31

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Anders Karlsson »

Danne: Den information vi fått i morse var att ett spanset till ena lyftkranen brast, vilket gjorde att taket roterade nästan 180 grader innan det rasade.
Vad har vi lärt oss? Don't be on site til it's all up!

Carl: Japp, du ser nog lite tokigt, för den här bilden är tagen runt 17:tiden och normalt lastar inte ljudet in förrän 20-22.
Dock tror jag att det är V-dosc man använder, men jag är inte kvar tillräckligt länge eller är tillräckligt intresserad för att säga till 100% att så är fallet.
Ljudet levereras av Eighth Day Sound - kanske kan man läsa nån form av skrytlista på deras hemsida?

Anders (nu i Barcelona)

Användarvisningsbild
Daniel Aronsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 20:55

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Daniel Aronsson »

hittade denna om Eighth Day Sound

http://www.8thdaysound.com/about.asp?PageID=1006" onclick="window.open(this.href);return false;

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 184
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 20:39

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Carl Bergander »

http://www.dailymail.co.uk/news/worldne ... apses.html" onclick="window.open(this.href);return false;

jag tittade på denna sidan.. ser ut som vdosc efter som att det troligtvis hänger dvdosc som downfill

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 374
Blev medlem: ons 16 jul 2003, 01:00
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Johnny Andersson »

Carl Bergander skrev:nu byter jag ämne lite..

Men ser jag helt fel om det är jsub och vdosc som flyger?
"Eighth Day Sound's V-DOSC system is deployed with V-DOSC elements, Dolby Lake Contour control systems (with proprietary OEM factory presets), Lab.Gruppen fp6400 amplifier racks running at 2 cabinets per circuit (nominal 4 ohm load), d&b audiotechnik B2 and or J subwoofers, and dV-DOSC down fill enclosures."

http://www.8thdaysound.com/productPage. ... ageID=3025" onclick="window.open(this.href);return false;


Ontopic, alltid hemskt när sånt här händer... Det är ju ganska uppenbart att inte gå under något när det håller på att hissas upp med kranar, men samtidigt borde det ju finnas någon safety-ansvarig som ser till att detta följs vid just dessa lyft?
Johnny Andersson

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:31

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Anders Karlsson »

Ja, där ser ni... Då är det V-Dosc... :) Jag har som sagt ingen aning eftersom dom går in långt efter att vi lämnat arenan.

Det är naturligtvis fruktansvärt att sådant här händer, men de som förolyckades var uppe i masterna, vad jag förstår, och såg till att taket löpte som det skulle.
Inte helt ovanligt, skulle jag säga... Det händer väl också att man står på scen och kollar sido/bakpressar, eventuella motorkedjor(om man pre-riggat) osv.

Man förväntar sig väl inte att ett 10-tons spanset(som har 6-faldig säkerhet) skall brista, men olyckor händer, dessvärre.
Polisutredning pågår, som sagt, och brottsbenämningen är tills vidare dråp för ansvariga. We shall see...

Anders. (mätt & belåten efter tapas iu Barcelona)

Användarvisningsbild
Andreas Vinnberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 09:46
Presentation: Kommer ursprungligen från Dalarna men har emigrerat till Göteborg för studier. Elektroingenjör på visitkortet men jobbar minst lika mycket med ljud och ljus.
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Andreas Vinnberg »

Anders Karlsson skrev:10-tons spanset(som har 6-faldig säkerhet)
Är det inte åtta som gäller? Eller är det bara för personhissar?

Tatiana Oscarsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 17:54
Presentation: Svensk som jobbat inernationellt numera tillbaka i Sverige.

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Tatiana Oscarsson »

Ny på sidan och kastar mig in i tråden.

Det är inte första gången som det händer dödsolyckor på Madonna turné. Slutet 80 början 90 var det brist på turné chaffisar och det hyrdes in chaffisar som inte var beredd på slitet. När det var dags för double drives satte de en oerfaren chaffis ihop med en annan nykläckt kille. Istället för att sova när den andra körde satt de tydligen och tjatade. Körde slutligen in i ett brofundament (tror även det var i Frankrike) och dog på fläcken. Lastbilen körde scen. Minns jag rätt var det Stage-co och de fick skicka ut en annan bil från sitt lager med delar till scenen då det som låg på den krockade lastbilen också gick åt skogen.

Säkert kan någon här historien bättre än jag. Var själv på turné i en lastbil när vi fick nyheten.

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Danne Persson »

Anders Karlsson skrev:Ja, där ser ni... Då är det V-Dosc... :)
Det är naturligtvis fruktansvärt att sådant här händer, men de som förolyckades var uppe i masterna, vad jag förstår, och såg till att taket löpte som det skulle.
Inte helt ovanligt, skulle jag säga... Det händer väl också att man står på scen och kollar sido/bakpressar, eventuella motorkedjor(om man pre-riggat) osv.
Du har rätt. Det är inte ovanligt, men lika läskigt varje gång man behöver göra det.
så mitt tips är fortfarande: om ni inte måste så håll er därifrån :?
Som du sa Anders: "Don't be on site til it's all up!"

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:31

Re: Madonnas scen rasade

Inlägg av Anders Karlsson »

Danne: Yes, gäller alla typer av lyft/maskiner etc. Om du inte är delaktig - Step away!

Andreas: Ja, det kanske är 8 - jag svänger mig med siffror som jag inte har bekräftade. 6-faldigt var det våra riggers nämnde som en tänkbar säkerhetsfaktor på det här spansetet. I det här fallet spelade det inte så stor roll... :(

Enligt vår PM var det ett av spanseten på kranen som gav vika i alla fall. Om det beror på defekt spanset eller överlast pga felmanöver från kranföraren får polisutedredningen visa.
Det sitter en "black box" i alla mobilkranar i västvärlden, så när data från den är analyserad får vi svaret om kranföraren gjort fel...

Anders (hungrig i Madrid, men det skall snart vara avhjälpt...)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster