Mässor inställda pga Corona

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Peppe Tannemyr
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 24 sep 2009, 15:23
Presentation: Peppe Tannemyr SSR/Beacon
Digigobos®, glasgobos och mediaservers (försäljning, konsulation)
3Dgrafik och mycket mer
Ort: Stockholm

Re: Mässor inställda pga Corona

Inlägg av Peppe Tannemyr »

Idag ringde Mats Holme från LLB ang.detta, och vi hade ett bra samtal, och det är inte bara jag som reagerat såklart, och LLB har dragit i det juridiska så långt dom kan då dom förstår situationen och gör vad dom kan, Bra Mässor är väl dom som, med sina "praxis inom branschen" får jobba på att alls behålla LLB som kund kanske, jag skall inte spekulera vad som händer i framtiden, men att såna avtal som BraMässor har med "non -refundable" oavsett vad, förútom dom själva såklart skyddade, dvs behålla alla inbetalda avgifter utan att ens behöva vare sig flytta eller utföra alls vid force majoure i deras avtal.Jag tror LLB själva ser att en översikt av deras egna avtal med Bra Mässor är att titta igenom ordentligt.

Nu har dom ju dock lyckats flytta LLB mässan till November, men vad jag förstår så är November så fel tid dessutom för fler än mig.
LLB jobbar på och ser om man kan flytta till nästa Maj, dvs hoppa över ett år och har man betalt så är man med, vilket jag kan förstå bättre.
Men detta är såklart inget mer än en undersökning och förhoppning av LLB själva, vad BraMässor eller Stockholmsmässan säger är nåt annat.

Peppe Tannemyr
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 24 sep 2009, 15:23
Presentation: Peppe Tannemyr SSR/Beacon
Digigobos®, glasgobos och mediaservers (försäljning, konsulation)
3Dgrafik och mycket mer
Ort: Stockholm

Re: Mässor inställda pga Corona

Inlägg av Peppe Tannemyr »

Det blev ju ingen mässa på det framflyttade datumet som alla vet, ett möte efter ett meddelande från LLB att dom skulle försöka få BraMässor att återbetala avgifterna gav inget (""Mötet den 4 september slutade inte i någon enighet om återbetalning. Min bedömning just nu är att det inte kommer att ske en sådan i närtid. LLB arbetar fortsatt med att driva på för en återbetalning och kommer att fortsätta dialogen med BraMässor. I slutändan handlar det om avtalssituationen mellan utställarna och BraMässor.")

Nån mer som har fått nån information?

Det är verkligen pinsamt att LLB säljer monterplats på sin mässa och anlitar ett företag som har i sina avtal att inte återbetala nåt om den inte blir av.
Det är betydande summor för oss som viljat vara med, men snuvats på både mässa och pengar då LLB uppenbarligen inte är aktsam om medlemmar eller utställare då dom lagt detta i händerna på BraMässor AB....

Ur Bra Mässors avtal:
"Bra Mässor fritager sig från skyldighet att fullgöra sin del av avtalet och från skyldighet att erlägga skadestånd om Bra Mässor åtagande inte alls eller endast till onormalt hög kostnad kan fullgöras på grund av krig eller upplopp, eller på grund av sådan arbetsinställelse, blockad, eldsvåda, explosion eller ingrepp av offentlig myndighet som Bra Mässor inte råder över och inte heller rimligen kunnat förutse."

Elias Bergkvist
Rookie
Rookie
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 23 okt 2014, 11:37
Presentation: Tekniker med ursprung i småland med nu mera bostad belägen i Uppsala

Re: Mässor inställda pga Corona

Inlägg av Elias Bergkvist »

Råkade se detta när jag slö kollade lite

https://kreditrapporten.se/kreditupplysning/5569477770

Kom tänka på denna tråden. Är det samma firma som diskuterats här? Även om mässa just nu känns väldigt långt bort är det ju otroligt tråkigt om det kommer brinna inne pengar för utställarna.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Mässor inställda pga Corona

Inlägg av Jonas Larsson »

Ja, det är samma företag tyvärr. Rent spontant ser det ju inte ut att finnas några pengar om man omsatte 25 miljoner men bara hade en vinst på 236 000:-
//Jonas - ljudoljus.net crew

Daniel Ravald
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 343
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 22:35
Presentation: Amplitude Audio & HR-AV Produkter AB.
Ort: Båstad
Kontakt:

Re: Mässor inställda pga Corona

Inlägg av Daniel Ravald »

Samtidigt finns det 6 miljoner i moderbolaget, så pengarna måste försvunnit dit. Vi får se vad konkursförvaltaren kommer fram till i januari. Jag har framfört mitt krav till ansvarig advokat.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Mässor inställda pga Corona

Inlägg av Jonas Larsson »

Ja det är väldigt många olika bolag, moderbolaget har ju haft 0 i omsättning men gått back 1 mille. Egna kapitalet har ju ökat med 4 mille sedan föregående år, så de har ju stoppat in en hel del pengar där.

Oavsett vilket så är det ju tråkigt för alla utställare som har betalat in pengar i förväg. Hur ställer sig LLB till detta? För man en gemensam talan för alla utställares räkning eller får var och en försöka på sitt håll?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Peppe Tannemyr
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 24 sep 2009, 15:23
Presentation: Peppe Tannemyr SSR/Beacon
Digigobos®, glasgobos och mediaservers (försäljning, konsulation)
3Dgrafik och mycket mer
Ort: Stockholm

Re: Mässor inställda pga Corona

Inlägg av Peppe Tannemyr »

ja, BraMässor AB satts i konkurs, LLB bevakar konkursboet med utställarnas krav.....

Gissar att det blir som vanligt, dom dyker upp igen med liknande namn och kör på när det blir möjligt, utan dom gamla kraven kvar på sig

Tyvärr är det som brukar hända........

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster