Corona och folksamlingar

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Corona och folksamlingar

Inlägg av Fredrik Thörn »

Då går vi en rolig månad till mötes i branschen som till viss del lever på folksamlingar.

https://www.svd.se/forslaget-begransnin ... mankomster
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Corona och folksamlingar

Inlägg av Jonas Larsson »

Ja det kommer slå hårt mot stora delar av samhället, även hotell och restauranger, idrottsföreningar och allt runtomkring. Hela världsekonomin drabbas.

Bara i dag så har jag sett 5 olika eventföretag i mitt flöde där man berättade om alla avbokningar och att man nu sökte efter andra typer av jobb som kompensation.

Vi får hoppas att det drar över inom rimlig tid och att ni orkar hålla ut tills dess.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Corona och folksamlingar

Inlägg av Michael Christiansen »

Adios Amigos

Första konkursen här, Teater & Lysteknik har gått ur tiden. *bomb*

25 bast blev det och det räcker för mig. KronPelle drog ur patchen och likväl så, för nu kommer blod att rinna i rännstenen och det blir ingen lek för nån uthyrare eller arrangör.

Tack för alla kompisar och fina handelstillfällen på ljudoljus.net som jag har njutit av under alla åren.

Det blir troligen exekutiv auktion på Troostwijk Auctions inom kort - skynda och fynda. Allt är in mint condition och välvårdat som nytt!

Det finns tydligen inga firmor som törs bjuda på hela Teater & Lysteknik - för vilken orderbok är säker i dessa tider? - hade varit roligt annars, att hjälpa en ny ägare på traven!

I'm out of here och gör mig en tjänst att inte spamma mig med om lagerbehållning, priser osv. Allt styrs av advokatfirman och jag har inget att säga eller göra med prylarna längre.

Happy hunting och med uppriktig lycka till, med Era firmor, hobbyverksamheter och drömmar!

Nu ska jag fira med en Corona - skål, over n' out!

Kärlek från Micke på Teaterlys
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Krister Uddén
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 278
Blev medlem: mån 12 feb 2007, 00:04
Presentation: Numera anställd. teknisk samordnare dans/teater
Frilansar som tekniker på lediga stunder.
Ort: Mellerud

Re: Corona och folksamlingar

Inlägg av Krister Uddén »

Oj, tråkigt höra.
Tyvärr blir det nog flera som följer.
Lycka till med nästa projekt!

Och alla frilans som blir utan jobb får en tuff vår.
Fick just en vecka avbokad, och inget ordentligt kontrakt...
Tur jag är anställd mesta tiden.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Corona och folksamlingar

Inlägg av Niklas Elste »

Michael Christiansen skrev:
tor 12 mar 2020, 19:52
Adios Amigos

Första konkursen här, Teater & Lysteknik har gått ur tiden. *bomb*

25 bast blev det och det räcker för mig. KronPelle drog ur patchen och likväl så, för nu kommer blod att rinna i rännstenen och det blir ingen lek för nån uthyrare eller arrangör.

Tack för alla kompisar och fina handelstillfällen på ljudoljus.net som jag har njutit av under alla åren.

Det blir troligen exekutiv auktion på Troostwijk Auctions inom kort - skynda och fynda. Allt är in mint condition och välvårdat som nytt!

Det finns tydligen inga firmor som törs bjuda på hela Teater & Lysteknik - för vilken orderbok är säker i dessa tider? - hade varit roligt annars, att hjälpa en ny ägare på traven!

I'm out of here och gör mig en tjänst att inte spamma mig med om lagerbehållning, priser osv. Allt styrs av advokatfirman och jag har inget att säga eller göra med prylarna längre.

Happy hunting och med uppriktig lycka till, med Era firmor, hobbyverksamheter och drömmar!

Nu ska jag fira med en Corona - skål, over n' out!

Kärlek från Micke på Teaterlys
på grund av corona???

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Corona och folksamlingar

Inlägg av Jonas Larsson »

Mycket tråkigt att höra Micke, lider med dig. Hoppas du kan gå vidare med något annat. Helt klart kommer detta slå hårt mot de allra flesta på ett eller annat sätt.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Corona och folksamlingar

Inlägg av Michael Christiansen »

på grund av corona???
[/quote]

Hej Niklas,

så här är det,

Danmarks moms och skattesystem har överhuvudtagit inte fungerat på 5-6 år, då de gick över till ett 100% datorstyrt inddrivningssystem. För 3 år sedan fick jag besök av dem och dom sa att inget fungerade och jag skulle skjuta upp inbetalningarna tills jag fick nytt besked. Ja, vad fan gör man? Jag investerade alla pengarna i inköp och drift och blev klar till ett 2020 med full orderbok och alla möjliga återbetalningsmöjligheter.

Sen kom det ett krav på posten och et konkursvarsel om jag inte betalade inom 30 dagar, och det var omöjligt. Sedan januari har jag varit i en rekonstruktion och bara det, har kostat mig över 325.000 i advokater, revisorer och externa värderingskonsulter.

När sedan den kinesiska pesten kom och alla orderböcker tömdes, befarade staten potentiellt en ännu större förlust och krasch, så det blev en personlig konkurs, i.o.m att Teater & Lysteknik är en enskild firma och ej ett bolag. Så nu blir det 3-5 år på bänken, förhoppningsvis med en skuldsanering och long term governance.

Så, jag kan i alla fall tacka min konkurs förra veckan för att ont inte blev värre.

Note to everyone:

Se till att ha ett säkerhetsnät med A-kassa, driftsförlust försäkring, sälj av när du kan, kvitta romantiken, kom a l d r i g efter med inbetalningar till skattmasen, cut your hair and get yourself a day time job.

På PLASA för några år sedan fanns det ett seminar som hette: "Going out of bussiness" om hur man bör göra vid kriser eller generations skifte, f-a-n att jag bara satt och garvade åt titeln, jag som trodde, att jag skulle dö med en 57:a i handen :roll:

Så det var nog inte coronan som tog livet av mig förra veckan, men den hade helt säkert gjort det i denna.

Allt gott från Micke
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Corona och folksamlingar

Inlägg av Niklas Elste »

hemskt att höra

ja skattmasen borde det vara skottpengar på finns nog inget som bromsat in ekonomin som skatteverket


och dessutom dom får ju inte in samma mängder om dom KKar nå istället för att fånga de pengar som kommer på lång sikt det skapar bara fler som inte jobbar och sen rullar bidragsamhellet vidare

nä nån borde ta en hög med politiker och tillämpa stockholm 1520-11-07 på dom :evil:

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Corona och folksamlingar

Inlägg av Niklas Elste »

Jag ursäktar mitt uttalande tidigare för kännsliga läsare men jag ogillar verkligen när dom gör sånt där och förstör andra människors levebröd


Hur går det för alla arrangörer som inte har avbokat och nu står utan leverantör?


Jag hoppas verkligen att du inte kommer att drabbas för hårt i längden

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Corona och folksamlingar

Inlägg av Fredrik Thörn »

Tråkigt att höra Micke!
Man får hoppas det kommer något bra ur det för dig även om det känns mörkt nu!
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Corona och folksamlingar

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Så himla ledsen att höra detta :(

Anton
Michael Christiansen skrev:
tor 12 mar 2020, 19:52
Adios Amigos

Första konkursen här, Teater & Lysteknik har gått ur tiden. *bomb*

25 bast blev det och det räcker för mig. KronPelle drog ur patchen och likväl så, för nu kommer blod att rinna i rännstenen och det blir ingen lek för nån uthyrare eller arrangör.

Tack för alla kompisar och fina handelstillfällen på ljudoljus.net som jag har njutit av under alla åren.

Det blir troligen exekutiv auktion på Troostwijk Auctions inom kort - skynda och fynda. Allt är in mint condition och välvårdat som nytt!

Det finns tydligen inga firmor som törs bjuda på hela Teater & Lysteknik - för vilken orderbok är säker i dessa tider? - hade varit roligt annars, att hjälpa en ny ägare på traven!

I'm out of here och gör mig en tjänst att inte spamma mig med om lagerbehållning, priser osv. Allt styrs av advokatfirman och jag har inget att säga eller göra med prylarna längre.

Happy hunting och med uppriktig lycka till, med Era firmor, hobbyverksamheter och drömmar!

Nu ska jag fira med en Corona - skål, over n' out!

Kärlek från Micke på Teaterlys
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Corona och folksamlingar

Inlägg av Michael Christiansen »

Kära kollegor

Tack för alla tankar och hälsningar - det värmer på en solskensdag!

Tänkte bara tala om, att jag fortfarande är Eran kompis i København och skulle nån behöva ett gott råd eller akut hjälp i Danmark med något, då finns jag kvar på forumet, dock utan det tunga vapenarsenal som tidigare.

Cheer up folks, it's only money :D

Avståndskramar från Micke

Ex-Teater & Lysteknik
maximum bass - on all frequencies

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster