4sound i konkurs

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

4sound i konkurs

Inlägg av Fredrik Thörn »

4sound har begärts i konkurs, utförsäljning kommer ske i resp. butik om någon vill fynda.

https://www.expressen.se/gt/goteborgs-m ... m-konkurs/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Marcus Sandberg »

Även luthman har gått i konkurs
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Nicke Löfgren »

Shit *batman* Riktigt tråkigt
DE4E60E7-A479-4527-A9A9-9B806E51134A.png

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Michael Christiansen »

Just därför skal folk, amatörer som proffs, ge fan i att handla i webb butiker, Tyskland som Skandinavien och använda sig av kunnig och hårtarbetande personal hos generalagenter och återförsäljare!

Jag vet att det är nära en omöjlig tankegång i moderna tider, men försök ringa Thomann en fredag eftermiddag om ditt nyinköpta ljusbord eller digitalmixer som just har pajat.

Tänk efter, om din lokala återförsäljare, inte hade fixat en backup till dig för att lösa ditt akuta problem?!
Via sitt eget kundnätverk eller efter en snabb runda ute på lagret? Så gjorde vi förr och tänk över det, nästa gång du drar kortet i nån (jävla) digital affär.

4 sound gick också i konken i Danmark, på trotts av, att 4-sound i København var välskött, kunnig och populär. Nu står det ett gäng kompetenta säljare och instrumentvetare utan jobb, med hyror och avdrag som dom säkert kommer få svårt att betala, när deras lönegarantier upphör.

Alla (oseriösa) lirare, gick in och testade en gura, ett par lurar eller en mic i butiken. Drog vitsar och sög en massa tid ut ur expedienterna, för sen gå hem och priskolla på 2-3 webbsidor. Cynismen har inga gränser..

Tack Thomann, tack Gear4Music och inte minst tack Music Retail Group för att försöka att bli störst i Skandinavien och inte lyssna och se in i spåkulan.

Och för dom som fortfarande inte fattar hur allvarligt illa branschen mår, då kan jag berätta att jag har haft 5 konkurser nära inne på, med leverantörer som har funnits sedan 80 och 90'talet.

SC Sound i Danmark (Mackie, Allen & Heath, Røde och egen tillverkade prylar)
4-Sound/Luthman och Music Retail Group (som även drog SC Sound med i kursen)
Comtech, en av de 3 största ljushyror i DK, som numera tillhör Nordic Rentals
Prolyte (need I say more?)
Megasound (DK's största Pioneer, Technics och Rane uthyrare)

5 konkurser/likvidationer sedan 1 oktober 2019 - och detta är nog bara början, trist är det i alla fall!
Fan vad jag tycker synd om mina kollegor :cry:

Men bara bra för den som vill "fynda"...

Mvh
Micke på Teaterlys
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Nicke Löfgren »

Så här ser väl ut i alla branscher??

Först kom butikerna
Sen kom gallerierna och ”åt” upp butikerna
Å nu kommer nätet som tar död på gallerierna

Användarvisningsbild
Fredrik Thörn
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 682
Blev medlem: lör 30 jun 2012, 19:36
Presentation: Skapar event och ibland blir dom bra också!
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Fredrik Thörn »

Micke, nu menade jag inte fynda som något bra med konkursen utan mer som info till kollegor i branschen.


Är för jävligt att det ser ut så här, folk jagar små pengar och sätter företag i skiten. Både försäljare o uthyrare som inte tänker långsiktigt.
Lidköpings Ljud & Ljus - http://www.lidkopings.se

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Michael Christiansen »

Du har så rätt Nicke, men en del saker vi håller på med i branchen här är så avancerade, att man inte kan förlita sig på att beställa det på en webbshop, och speciellt inte om det är komponenter som ska blandas, då blir det snabbt väldigt komplext och knowledge-based och om man tror att man kan hitta alla värdens svar på "influerade" you-tube videos med synnerligen betald annoncering, då tar man helt fel...

Jag lärde mig två nya saker i förra veckan, Poul på Gobo, förklarade mig skildnaden på 180 och 185mm färgfilter ramar samt skildnaden på en Doughty TS8301 och en TS8306 - kanske att det inte är interessant för de flesta, men jag lägger det på minnet, så jag framöver bättre fattar tänkandet i UK i motsatsen till Frankrike och detta relaterat till andra Europeiska fabrikanter.

Nu är lite lycklig lottad, för Gobo bor nästan granne med mig i Rødovre och jag brukar sticka in huvudet hos Poul när jag är ute med hunden på rasten, och då blir det kaffe och en rövare (kanske för lite kaffe, faktisk..)

Och...

När jag går på mässor, lär jag mig andra saker, t.ex berättade Peppe Tannemyr för mig hur jag skulle välja mina skor när jag dealade med italienare, kanske bara en rolig historia, men jag är numera mån om skor och italienare och jag vet också nu, att Peppe är en jävel på glasgobo's och det har räddat asen på mig ett par gånger nu.

Så igen, mitt goda råd från forntiden är, leta upp dina bra leverantörer, bli kompisar med dem, handla titt som tätt och få goda råd, ömsesidigt förtroende och därmed en nyckel till deras erfarenheter.

Och en sak som är säker - du kan aldrig bli kompis med en algorithm!

Over n' out
Micke Ø
maximum bass - on all frequencies

Pelle Widell
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 19:51
Presentation: Gammal DJ från Skåne under 80-90 talet. Installerat ljud/ljus på flera diskotek och kört portabelt.
Ort: Stockholm

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Pelle Widell »

Michael Christiansen skrev:Och en sak som är säker - du kan aldrig bli kompis med en algorithm!
Du kan däremot skapa din algoritm, det kan du aldrig göra med en kompis. ;)

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Michael Christiansen »

Pelle Widell skrev:
Michael Christiansen skrev:Och en sak som är säker - du kan aldrig bli kompis med en algorithm!
Du kan däremot skapa din algoritm, det kan du aldrig göra med en kompis. ;)
Just det här tänket, blev mycket gravare och allvarligare för mig, när jag hade läst boken
https://www.akademibokhandeln.se/bok/wo ... 101981122/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag förstår så klart att det säkert var menat humoristisk, men Pelle, kolla vad du själv håller på med, läs boken och analysera ditt påstående igen.

Well, folks the end is near, I'm off to the beach, med min foliehatt och EMPG.

*pirat*
maximum bass - on all frequencies

Fredrik Becker
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 121
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 14:14
Presentation: Fredrik Becker
Född i Dalarna bor nu i Järbo
Jobbar som ljud- och ljustekniker på Gävle Konserthus och lite frilans.

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Fredrik Becker »

Luthman hade en intressant inställning.
Mitt företag har varit kund hos dom sen 90-talet. Numera lever jag inte på mitt företag längre, så jag omsätter mindre och handlar inte lika mycket längre. Då var jag inte längre välkommen som kund.
Så jag handlade Luthmans produkter hos Tysken med rent samvete.
Vissa andra generalagenter skiter i att jag handlar lite. De ser mig som en gammal trogen kund.

Så det är inte bara vi kunder som sänkte Luthman...

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Mattias Carlsson »

Många som inte fick handla av luthman helt plötsligt. Dem va lite lustiga måste jag säga...

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Nicke Löfgren »

Det hände mig med efter 20år som kund!!

En dag när jag skulle handla där så blev det nobben, köpte för lite

Det blev ”fingret” i luren å sen bytte jag leverantör å fabrikat!!

Kan säga att så gjorde XL-Audio oxo

Johan Fälth
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 12:17
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Johan Fälth »

Ända sedan dagen då Luthman tappade Shure så har detta varit väntat. Sen har att dom hade svårt att med sociala var väl bara en extra knuff
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Mattias Carlsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 823
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 05:29
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Mattias Carlsson »

Hade dem inte varit så jävla tjurig vem/vilka dem ville sälja till så kanske det gå något bättre iaf

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1784
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:32
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: 4sound i konkurs

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det finns några leverantörer som tänker så. Luthman va ett sådant. Jag skulle ha reservdelar och komplettera till en kund. Han hade RCF och därför krävde han RCF på det nya. Jag ansökte om kund till Luthman. Fick inget svar Orderna de tog emot inget svar. Kunden blev irriterad jag fick köpa på annat håll på nätet. efter 1år så fick jag sedan ett svar. Jag hade en för liten order och jag jag inte kör heltid. Då är det en stor risk att det bär åt ett håll. Det hållet det bar.

Det finns några leverantörer som tänker så samtidigt klagar de på att företag köper på nätet. Det blir så om man inte får köpa. Några tänker det är ingen stor order men det ger en intäkt.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster