Hultsfredsfestivalen 2005 är slutsåld!

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

ljushuvvet skrev:Jag har nog tittat på jämförelsen på ljus sidan.... och självklart är det väll bra med en massa teori och historik, men när man väl står där med ett problem som INTE har stått nånstans i en bok..........då är ju praktik bättre tycker jag, har fler än en gång fått påpeka för Teoretiker att det där du vill göra inte är möjligt i praktiken,hur bra det än är på ett papper,har åkt turneer där ljusdesigners som bara har jobbat på en fast scen tidigare har gjort ljusdesign, och det är oftast inte så kul då dom inte har kunskapen att skapa något som både är snyggt och praktiskt i turne hänseende
Jag håller med dig, men du måste förstå att man kommer bara så långt med det ena eller andra enbart. Du kommer inte att komma vidare i din personliga utveckling när du kommer till en viss punkt, och det dyker upp estetiska och tekniska frågor som din erfarenhet inte räcker till för att besvara. Den som aldrig bankat tross 05:00 i en folkpark med tung dieselrök och morgondagg men däremot har 120p teaterteknik kommer kanske att kunna göra fantastiska designer, men inte få upp dem.

Det är två skilda kompetenser, och man behöver, för att bli riktigt bra, bägge. De som svarar på frågan "hur utbildar man sig?" på Theatre-Sound-listan, de säger nästan alla att man är oerhört betjänt av att ha slavat som stagehand ett par år innan man söker sig till en högre utbildning.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

dawen skrev:mansaxel: Ta inte med någon grill bara :twisted:
Min packning är fet nog som det är, så det slipper ni. Hurså, förresten? Har alla som dykt upp so far tagit egen grill eller?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Internt skämt, du kommer få höra imorgon :) När dyker du upp nere i Småland?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Henrik Hansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 207
Blev medlem: sön 11 jan 2004, 01:00
Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
Ort: Kiruna, men bor i Linköping
Kontakt:

Inlägg av Henrik Hansson »

det interna skämtet är bara roligt för alla barn under 12 år. :roll:

/H
Henrik Hansson
info AT moodylighting DOT com
www.moodylighting.com

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

dawen skrev:Internt skämt, du kommer få höra imorgon :) När dyker du upp nere i Småland?
Ah, jag inser. På nåt meta-sätt, iallafall. Jag kommer ikväll, om allt går som det ska. 20.52 stannar tåget i Hultsfred, sen är det väl navigation-by-smell eller nåt..
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Intressanta svar!!!
För det första så kan man inte jämnföra en fastteater och en turnérande rockshow, de skiljer sig, jämnför istället med Riksteatern och Cullberg.

För det andra stämmer det inte alls med att det man lär sig på DI lär man sig på en tre månaders turné. Det var någon som sa att en DI utbildning på 2 år motsvarar en arbetlivserfarenhet på 7år.

Newbee har helt rätt teater och rock kan lära sig av varandra!!! Bara för det heter teatertekniker betyder det inte att det är en bunt kulturtöntar som älskar opera (inget emot dom som gör det).
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Lightguy: Det är väl iofs lite dumt att bråka om vad man lär sig bäst av. Man måste kunna praktik och teori, man kan lära sig bägge på olika sätt.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Tycker nog inte Lightguys sista inlägg är så "bråkinriktat".


Men när någon skriver att det man lär sig praktiskt på DI, lär man sig på 3 månader om man turnerar.

Då blir jag lite irriterad.

Ett sånt inlägg kan lätt tolkas som att alla dom som gått utbildningen och tycker den har varit bra, fördummas över det val dom gjorde.

Visserligen bryr dom sig nog inte speciellt mycket om det inlägget..

Hur mycket ska du turnera på dom 3 månaderna?
Vilken funktion?
Humpare, tekniker eller rigger?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu har jag inte varit med i diskussionen så mycket men jag tycker att mångas resonemang bygger på att all kunskap förvärvas genom någon form av utbildning.

Så är rimligtvis inte alltid fallet. Däremot kan det vara en väg och ofta en ganska snabb väg till kunskap. Men man kan lika gärna lära sig saker genom praktiskt arbete och intresse för ämnet.

Jag är helt kass på matte och skulle förmodligen avlida av att försöka ta mig igenom en civing utbildning. Hur påverkar detta mig som ljudtekniker? Tja, jag kommer att bli en rätt kass konstruktör, däremot så kan jag förmodligen lära mig så mycket fysik så att jag löser jobbet som systemtekniker hyfsat lätt och för att mixa så kan man förmodligen se teoretisk kunskap som en belastning i vissa fall.

Kunskap inom ett område är vanligtvis av två typer. Dels någon form av teori som man lätt kan läsa sig till och förhoppningsvis förstå. Sen tillkommer ett mått av intelligens inom området "koppla ihop fakta", dvs att kunna använda det man lärt sig genom att förstå hur saker hänger ihop. Kunskapen är små öar och kunnandet är broarna däremellan. Kunnandet är viktigt, kunskap är väldigt ofta ointressant. Och som Dawen säger, det finns många sätt att uppnå detta, att sitta i skolbänken är bara en av vägarna.

Jag tycker också det är intressant att det verkar finnas något vi mot dom-tänk mellan teater och rockfolk. Det är delvis olika förutsättningar. I vissas ögon verkar rocksvängen vara relativt trivial och enkel (det ska bara bli så starkt som möjligt) och det är kanske det som lockar oss som håller på där. Inom Combat Audio ligger tjusningen i det att den som gör bäst kompromiss vinner. I andras ögon kan en teaterteknikers vardag verka närmast löpandebandtråkig, när väl premiären sitter så drar man i spaken på samma ställe kväll efter kväll. Vad är problemet? Måns har varit inne på en del av problematiken kring teaterljud, jag kan komma på ännu fler saker som göra det är ett spännande jobb (t ex att folk inte verkar kunna få sparken från vissa jobb...) men det intressanta är att det faktiskt i stor utsträckning är helt olika jobb.

Jag har jobbat ett tag på en privatteater och skulle bli fullständigt galen av att jobba på det sättet i längden. Mig passar det inte och jag skulle aldrig ens överväga att göra om det. Andra kanske finner rocksvängens 20 timmarspass och fulla publik ointressant och det är också ok, det passar olika människor olika bra. Men kunnandet hos en duktig yrkesman inom vilket som helst av områdena är lika viktigt och kraven är lika stora om än olika.

Och måns: Allt är verkligen inte GBF inom rocksvängen heller. Även om vissa tycks tro det.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Allt är inte GBF, däremot har man mycket mer av det på saker som sång.

Klart att det finns en vi-mot-dom när det gäller teater vs rock. Det blir pannkaka om man som en viss teater i staden sparkar sina teatertekniker och tar in rocktekniker istället ("Vadå trunklinjer? Världen är en 32/8-multi tills stageboxen" "Vadå matriser? Man har ju bara Left/Right, och mixar allt i stereo" "Vadå EQ som gruppinsert? Den ligger ju på mastern, så gör man alltid när man gör rockkonsert"). Till deras försvar vill de ju heller inte göra teater utan bara rockkonserter som ger fina recensioner från kulturella kritiker i DN.

(Begränsad) Vi-mot-dom kan f ö vara väldigt bra ur gruppdynamisk synpunkt (iaf i första delarna av FIRO-cirkeln), men kanske inte för diskussionsfora. Precis som stress kan vara bra.

/ian, vill inte putta reglar för samma pjäs i ett helt år, vill inte jobba rocktider och släpa junk på heltid heller.
"This is the updated input list"

Gäst

Inlägg av Gäst »

ian skrev:Allt är inte GBF, däremot har man mycket mer av det på saker som sång.

Klart att det finns en vi-mot-dom när det gäller teater vs rock. Det blir pannkaka om man som en viss teater i staden sparkar sina teatertekniker och tar in rocktekniker istället ("Vadå trunklinjer? Världen är en 32/8-multi tills stageboxen" "Vadå matriser? Man har ju bara Left/Right, och mixar allt i stereo" "Vadå EQ som gruppinsert? Den ligger ju på mastern, så gör man alltid när man gör rockkonsert"). Till deras försvar vill de ju heller inte göra teater utan bara rockkonserter som ger fina recensioner från kulturella kritiker i DN.

(Begränsad) Vi-mot-dom kan f ö vara väldigt bra ur gruppdynamisk synpunkt (iaf i första delarna av FIRO-cirkeln), men kanske inte för diskussionsfora. Precis som stress kan vara bra.

/ian, vill inte putta reglar för samma pjäs i ett helt år, vill inte jobba rocktider och släpa junk på heltid heller.
Då har du inte gjort speciellt mycket rock om du tror att de saker du räknar upp är specifika för teater! Skilj på skrået och personen är du snäll!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Gig utan trunkar är ju som teater utan skådespelare, ungefär.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Det är helt och hållet upp till var och en att ha en åsikt.

Ingo: Du har ju jobbat inom privatteater och har skaffat erfarenhet.
Utifrån det gjort ett val. Helt okej.

Klart ingen behöver jobba med något om man inte vill.


Det finns stora skillnader mellan teatertekniker och "rocktekniker", fast att jag tycker nog att det har mycket gemensamt.

Framförallt mycket intressant kunskap att dra nytta av från "bägge sidorna".


Sen tycker jag i såfall att dom som tittar på teatertekniker med "andra ögon" och tror att man inte gör något annat än att "drar i spaken" :? ,det blev aningen dubbeltydigt, efter premiär. Ja, dom vet inte mycket om teater.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag tycker att hela uppdelningen teatertekniker/rocktekniker är dum, faktiskt. Vad är det som säger att en rocktekniker inte kan göra teater, och tvärtom? Lightguy har ju åkt Wizex. Okej, det är inte rock kanske, men det är liknande förutsättningar. Walka arbetar fast på en teater, fast åker ett band som heter Rentokiller då och då (som för övrigt spelar på Hultsfred i år).

Tekniker är vi allihopa, dock olika bra på att göra olika saker. Tur är väl det också!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Finns ingenting som säger att en rocktekniker inte skulle kunna göra teater eller viceversa.

Men det finns en skillnad mellan teater och rock.
Även inom teknikyrkena.
Så jag tycker nog man kan säga teatertekniker och rocktekniker.
(rocktekniker är väl ett dåligt namn eller?)

Finns inget som säger att en skådis inte kan spela rock eller att en rockmusiker inte kan spela teater heller.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Alltså, jag får nog ta på mig lite av den där motsatshetsen, och det är definitivt överdrivet. Jag började göra rock'n roll på rena skitanläggningar, verklig Combat Audio (ofantligt bra uttryck, Ingo) vilket är ett stålbad som formar en. Man måste dock, om man vill utvecklas, komma vidare och slippa undan det där, få jobba med bättre saker och få en chans att göra ett rimligt jobb, istället för panik 24/7.

Jag hade tur, kom vidare, fastnade i bygga-disco-svängen, kom loss, frilansade, och landade till slut i en plats där jag utan att behöva bry mig om min försörjning kan fokusera på att göra så bra jobb som möjligt.

Teaterarbetet har skärpt min noggrannhet och nyanseringsförmåga, på ett sätt som jag märker smittar av sig ordentligt på de få rockgig jag gör; det låter emellanåt så att jag vill skryta om det. Inte ofta, men det händer...

Så. Jag menar alltså att man har massiv nytta av bred erfarenhet. Jag skulle inte fixa att snabblaga En Viss Teaters misshandlade ljudsystem om jag inte installerat disco och byggt OB-bussar i ett par år, och jag skulle inte kunna fokusera på att välta upp en tuta när man är tre timmar sen, koppla, soundchecka, göra hejdlösa kompromisser när det brinner med mera, om jag inte gjort mina hundår med Cervin-Vega, 588SD och gula skitmikstativ, men jag skulle samtidigt inte kunna skruva till det där sista som genererar ståpäls om jag inte gett mig tid att navelskåda mygg-eq.

Och, Ingo: Om två spexföreställningar (för det är det jag gör, ihop med Ian, som efterträder mig på posten slutligt och fullt i höst) är likadana, då har vi misslyckats rejält. All teater är inte upprepning, och även när det ska vara det så är det de små nyanserna som får en att leva upp.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Fredrik Zetterberg
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 11 okt 2004, 01:00

Inlägg av Fredrik Zetterberg »

ojsan vad det rördes om i grytan, Jag ska säga också att jag är helt självlärd har inte gått några som helst utbildningar .min mening är inte att klanka ner på nån speciell Kategori tekniker alls ,jag har kommit från "Rockbranchen" till att bli Turnerande Instutions tekniker, med vissa inhopp i frilans träsket då och då , (det är min rehabilitering från mitt vanliga jobb)och det finns självklart skillnader på gott och ont att peka på .vill inte säga att nån tekniker ur dom respektive Brancherna är sämre än dom andra det är bara ett helt annorlunda tänkande på en teater , sen har kanske en teater inte samma naturliga tanke bakom en produktion att den ska va "snabb riven" ta lite plats inte väga nått osv som man oftast har på en "Rock" turne, men jag tror inte att tex dom turneerna vi åker på mitt jobb vore möjligt med bara teater tekniker på samma bygg tid som vi har. dom har inte den bakgrunden och det är inget fel i det,

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Min teater är också turnerande institutionsteater.

Hos oss är teknikerna väldigt måna om att det ska gå fort att riva och bygga.
Ljuset (vilket ofta blir en stor bit av kakan) är ofta genomtänkt med bra multisystem. Bra uppmärkt. Osv.
Allt för att det ska gå så fort som möjligt.

Och många av våra tekniker är väldigt effektiva på att bygga och riva.
Vilken "bakgrund"?


Sen finns det andra hinder.
Såsom Regissörer och scenografer.

Vi har haft en scenograf som har gjort många scenografier för turnerande teatrar. Sen har hon aldrig sett någon av dem efter premiär.
Premiären i en blackbox. Sen spelar man i gymnastikhallar kanske.
Med varierande mörkläggning.

Det visar verkligen vilket intresse hon har av den färdiga produkten.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Nu förstår jag inte, skulle inte en tekniker från riksteatern komma in och bygga en rock n´ roll rigg på samma tid som er? Riksteatern har för det mesta 4 timmars byggtid med 4 tekniker +4-6 humpare (betalda), då de bygger en stor ljusrigg, stor dekor, ljud +riktning.
Jag vet åtminstånde en som jobbar med teater först och främst samt har åkt med Christer Sjögrens Julturné och Rhapsody in Rock, någon kanske känner honom, Tote.

Jag säger bara, en par kanna kopplas in precis lika dant på en konsert som på en teater. Same shit, diffrent place!!!
Work sucks, send me on tour!

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 270
Blev medlem: fre 01 okt 2004, 01:00
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Newbee skrev:
Vi har haft en scenograf som har gjort många scenografier för turnerande teatrar. Sen har hon aldrig sett någon av dem efter premiär.
Premiären i en blackbox. Sen spelar man i gymnastikhallar kanske.
Med varierande mörkläggning.

Det visar verkligen vilket intresse hon har av den färdiga produkten.
Så som min farbror Jörgen har förklarat för mig som själv har varit Regissörer för bland annat Göteborgs/Sthlm operan/Bohusoperan och Ystads Opera mm så har igentligen regissörern inget att göra på produktionen efter premiären. Efter premiären är det producenten tillsammans med skådespelarna som ska se till så allt fungerar. Så igentligen gjorde hon helt rätt. Regissören/scenograferna lämnar över produktionen efter permiären.
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 51 och 0 gäster