Jag håller med dig, men du måste förstå att man kommer bara så långt med det ena eller andra enbart. Du kommer inte att komma vidare i din personliga utveckling när du kommer till en viss punkt, och det dyker upp estetiska och tekniska frågor som din erfarenhet inte räcker till för att besvara. Den som aldrig bankat tross 05:00 i en folkpark med tung dieselrök och morgondagg men däremot har 120p teaterteknik kommer kanske att kunna göra fantastiska designer, men inte få upp dem.ljushuvvet skrev:Jag har nog tittat på jämförelsen på ljus sidan.... och självklart är det väll bra med en massa teori och historik, men när man väl står där med ett problem som INTE har stått nånstans i en bok..........då är ju praktik bättre tycker jag, har fler än en gång fått påpeka för Teoretiker att det där du vill göra inte är möjligt i praktiken,hur bra det än är på ett papper,har åkt turneer där ljusdesigners som bara har jobbat på en fast scen tidigare har gjort ljusdesign, och det är oftast inte så kul då dom inte har kunskapen att skapa något som både är snyggt och praktiskt i turne hänseende
Det är två skilda kompetenser, och man behöver, för att bli riktigt bra, bägge. De som svarar på frågan "hur utbildar man sig?" på Theatre-Sound-listan, de säger nästan alla att man är oerhört betjänt av att ha slavat som stagehand ett par år innan man söker sig till en högre utbildning.