Chaufförer

Här kan du posta nyheter om vad som händer inom ljud & ljus världen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

ljushuvvet skrev:Har själv hamnat på Festivaler där SL levererat då både FOH bordet var för litet (32ch) behövde 48 /fanns ingen backline ström och för lite monitorer (8st) behövde 14 detta på en EMA Festival där faktiskt EMA Representanten "Blundade" för problemet,
Av ren nyfikenhet, vad var det för bord och vad var det för akt du var ute med?

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

dawen skrev:48 kanaler multi och 40 kanaler i bordet är väl iofs ganska så standard?
Jag utgår från att du menar tvärtom?

Tycker nog att man ska kunna utgå från att är det ett 48kanals bord, ska det vara lika många kanaler i multin.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee: Jupp, kollar bara att du är vaken! :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

För en gångs skull var jag det. :D

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Ingo. Jurist? Nämen det var ju ingen svår gissning :) Känner igen vrängningarna. (Nu tycker han plötsligt att SL är ett litet bolag... jo tjena.)
Ser fram emot tyngre analyser.

Och vad härligt att det äntligen fanns andra än "vi andra" som med egen erfarenhet kan bekräfta det jag "påstått". Tack för det. Då behöver jag inte "skrika" mina exempel längre.

Yes, jag är fullt medveten om att detta inte bara gäller kinesen men enligt mig leder dom den ligan stort och tyvärr, som påpekats, sätter standarden.

Jag tycker som Newbee, de stora bolagen har verkligen chansen att höja standarden på leveranserna. Vi kan gemensamt ställa mer krav på dom.
Och ljushuvvet har helt rätt, utbildning och fortbildning behövs i branschen. Visst tusan finns det frilansare med bristande kompetens, det behöver vi väl inte sticka under stol med.

Dawen Att bara lägga över ansvaret på arrangören kan vara tufft. Dom har tyvärr ofta mycket dålig beställarkompetens (EMA borde vara undantaget...). Vi är många som skulle kunna vara konsulter men så långt har inte branschen kommit, utom möjligtvis inom business event. Nej, leverantören måste också ta sitt ansvar!
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Janne: Vi gemensamt kan inte ställa krav på dem, kunder däremot kan det!

Att arrangören ska ha ansvar för grejorna är väl vettigt? Hur ska annars arrangören veta vad han behöver för grejor? Eller?

Starlight är ett litet bolag på många sätt. De har en förhållandesvis låg omsättning, få fast anställda och är inte speciellt kända. Jämför med Ericsson och Volvo t.ex.! :wink: Även om du jämför med företag i den här branschen är Starlight ett litet företag, det är bara att åka över till andra sidan Atlanten för att märka det.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

Där har du fundamentalt fel. Vi kan absolut ställa krav. Vi är oerhört viktiga för de stora bolagen! Kunder ska givetvis göra det också.

Leverantören måste också ta sitt ansvar!

Jag säger bara: Technofon och Scimitar!
Jan P.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Vilka menar du med vi Janne?

I mina ögon så är du en konkurrent till Starlight faktiskt, även om du säkert arbetar på ett företag som inte storleksmässigt ligger på Starlights nivå. Kan Statoil beordra OKQ8 att sälja bättre bensin sålänge de inte bryter mot lagen? Kan Saab säga åt Volvo att bygga bilar på ett annat sätt? Kan Starlight säga åt din firma att ni ska enbart leverera podier eftersom Per Ericsson vill det?

Visst finns det frilansare med bristande kompetens, men det finns massvis med mindre kompetenta människor som är fast anställda på företag också.

Vad är Technofon och Scimitar?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Att leverantören har ett ansvar för att det är rätt saker borde vara naturligt.

Att leverantören och teknikern som "ställer krav", pratar sig samman borde inte vara någon omöjlighet.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee: Leverantören har ett ansvar för att leverera den utrustning som beställs ja, men hur ska arrangören veta vad han behöver? Det kan väl inte vara leverantörens ansvar att skriva kravspecen? :?

Att de krav som kommer ställas av användade tekniker når uthyrningsföretaget är rimligt, men att detta går via arrangören ter sig för mig självklart eftersom det är arrangören som åker på att punga för kalaset. Tänker jag galet?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

dawen skrev:Newbee: Leverantören har ett ansvar för att leverera den utrustning som beställs ja, men hur ska arrangören veta vad han behöver?

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Men det är också upp till leverantören att se till att få specar och riders.
Lite intresse så....

Man vill väl ändå göra ett så gott jobb som möjligt eller?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Givetvis vill man göra ett så bra jobb som möjligt. Leverera bra utrustning utan att det blir för dyrt för arrangören. Om detta innebär att ringa runt till bandtekniker och fråga vad det har, det vet jag å andra sidan inte. Det tycker jag att det är arrangörens ansvar att förmedla.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag är nog inte på den nivån att jag vill släppa det.
Tycker det är ganska skönt att veta vad som kommer att komma...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jag vill också veta vad som kommer att finnas! Men, det måste ju fortfarande gå via arrangören, eller hur? Som FOHtekniker mixar jag väldigt gärna på XL4, men inte ringer jag upp PAfirman som supplyar till ett gig jag ska mixa och säger att jag vill ha en XL4. Det beror ju helt och hållet på vad det är för gig, och vad det får kosta avgör arrangören.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 405
Blev medlem: tis 09 nov 2004, 01:00
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av en XL-4. Vad du vill speca är upp till dig.
Hur mycket erfarenhet du har av att överhuvudtaget stå bakom ett mixerbord har jag ingen aning om.
Kanske duger med ett Spirit för dig?
Och nej. Vad det får kosta avgör inte alltid arrangören. Vi har fortfarande påverkan.

Ibland undrar jag också varför du alltid är i försvarsställning när det gäller SL. Har du ont om jobb?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Janne skrev:Ingo. Jurist? Nämen det var ju ingen svår gissning :) Känner igen vrängningarna. (Nu tycker han plötsligt att SL är ett litet bolag... jo tjena.)
Ser fram emot tyngre analyser.

Och vad härligt att det äntligen fanns andra än "vi andra" som med egen erfarenhet kan bekräfta det jag "påstått". Tack för det. Då behöver jag inte "skrika" mina exempel längre.

Yes, jag är fullt medveten om att detta inte bara gäller kinesen men enligt mig leder dom den ligan stort och tyvärr, som påpekats, sätter standarden.

Jag tycker som Newbee, de stora bolagen har verkligen chansen att höja standarden på leveranserna. Vi kan gemensamt ställa mer krav på dom.
Och ljushuvvet har helt rätt, utbildning och fortbildning behövs i branschen. Visst tusan finns det frilansare med bristande kompetens, det behöver vi väl inte sticka under stol med.

Dawen Att bara lägga över ansvaret på arrangören kan vara tufft. Dom har tyvärr ofta mycket dålig beställarkompetens (EMA borde vara undantaget...). Vi är många som skulle kunna vara konsulter men så långt har inte branschen kommit, utom möjligtvis inom business event. Nej, leverantören måste också ta sitt ansvar!
Jag antar att diskussionen börjar närma sig ett slut, vi kommer helt enkelt ingen vart längre. Vill bara som avslutning från min sida tacka för angreppet på mitt yrkesval och min argumentationsteknik, tyvärr måste jag säga att det var väntat med tanke på nivån på resten av din argumentation.

Och som slutkläm, en liten fråga som jag burit med mig de senaste dagarna.

Det har aldrig slagit dig att du helt enkelt kan ha fel?

PS: Vad jag känner till så finns det inga 32 kanaliga bord på Starlight... Och att åka på festivalturné och dra mer än 32 ch och att inte ha med sig egna bord har jag aldrig sett någon göra. Det fungerar helt enkelt inte.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Newbee skrev:Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av en XL-4. Vad du vill speca är upp till dig.
Hur mycket erfarenhet du har av att överhuvudtaget stå bakom ett mixerbord har jag ingen aning om.
Kanske duger med ett Spirit för dig?
Och nej. Vad det får kosta avgör inte alltid arrangören. Vi har fortfarande påverkan.

Ibland undrar jag också varför du alltid är i försvarsställning när det gäller SL. Har du ont om jobb?
Min ringa erfarenhet säger mig att det normalt sett går till på följande vis (inget stort gigg eller stor festival, utan man kommer med sin akt till ett stadshotell någonstans...):

Produktionsbolaget säljer akten till apan. Apan och prodbolaget kommer överens om ett gage som apan betalar, ibland på dörren, ibland inte. I kontraktet ingår en sk rider där bland annat krav på ljud och ljus specas. Finns det inga saker på spelstället så skickar apan över ridern och bokar sin vanliga supplyer som antingen har dom sakerna som står på ridern (allt lugnt) eller inte (jobbigt). Har dom inte allt så kan det bero på två saker, antingen är dom på fel nivå eller också är ridern på fel nivå. Eftersom apan står för fiolerna så vill givetvis apan att kostnaden utöver gaget är så liten som möjligt. Har apan ingen supplyer kan det bli ändå rörigare, har han inte koll så kan lätt 48 ch bli mer värt än Midas, om ni förstår vad jag menar.

Någonstans i denna röra så är det nog vanligt och bra med en kontakt mellan supplyer och BE. Problemet är bara (och jag har varit där så många gånger) när man på ridern specat 6 monitorsystem, separat monitormix och supplyern bara får betalt för 4 system och ingen separat monitormix. Åker man med ett hyfsat stort band så säger man, gör om, gör rätt. Åker man med ett mindre så säger man oftast; tack så mycket, vi är glada för att få spela... Men det riktiga är ju att man ringer bokningsbolaget och säger att det har blivit ett misstag någonstans.

Jag har varit rätt förskonad från det ni andra beskriver som vanligt måste jag säga, de saker som varit överenskommna har för det mesta dykt upp. I så fall är det vanligare åt andra hållet, man har fått mer saker än man begärt bara för att folk är snälla!

På stora gigg ställer akten gigget om det inte är rätt grejor på plats. På festival så går akterna med på att spela på det som specas, inklusive vissa förändringar.

Newbee: Jag trodde att detta var en allmän diskussion som inte rörde något speciellt företag?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Newbee skrev:Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av en XL-4. Vad du vill speca är upp till dig.
Hur mycket erfarenhet du har av att överhuvudtaget stå bakom ett mixerbord har jag ingen aning om.
Kanske duger med ett Spirit för dig?
Och nej. Vad det får kosta avgör inte alltid arrangören. Vi har fortfarande påverkan.
Ingen erfarenhet av att mixa på XL4 alls, däremot på XL3 och Heritageserien. Spirit kan vara helt okej, det beror på vad som ska mixas, men då det ska mixas på ett Spirit, då är det väl sällan band har med egen tekniker, eller? :)
Newbee skrev:Ibland undrar jag också varför du alltid är i försvarsställning när det gäller SL. Har du ont om jobb?
Jag gör ett Starlightjobb om året, och det bringar in väldigt lite pengar, faktiskt. Anledningen till att jag försvarar Starlight beror mest på att jag tycker att de får ta lite väl mycket skit.

På det här forumet framstår det ju i vissas argumentation som att det är Starlights fel att de andra företagen går dåligt...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Janne
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 14 jul 2005, 12:34
Ort: Majorna

Inlägg av Janne »

dawen skrev:Vilka menar du med vi Janne?

I mina ögon så är du en konkurrent till Starlight faktiskt, även om du säkert arbetar på ett företag som inte storleksmässigt ligger på Starlights nivå. Kan Statoil beordra OKQ8 att sälja bättre bensin sålänge de inte bryter mot lagen? Kan Saab säga åt Volvo att bygga bilar på ett annat sätt? Kan Starlight säga åt din firma att ni ska enbart leverera podier eftersom Per Ericsson vill det?

Visst finns det frilansare med bristande kompetens, men det finns massvis med mindre kompetenta människor som är fast anställda på företag också.

Vad är Technofon och Scimitar?
Vi alla som är på samma gig.

Ang kompetens, javisst såklart, och?

En telefon och en bil
Jan P.

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 59 och 0 gäster