Hur presenterar man Blueprints?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Hur presenterar man Blueprints?

Inlägg av Toiva Savolainen »

Jag sitter och gör större och mer avancerade riggar för varje dag som går.
Finns det någon standard för hur ett "Blueprint" ser ut, i mitt fall hur ser ett dokument över flygpunkter ut?

Ett dokument som jag kan ge till vilken rigger eller mässhall i världen som helst, och dom vet var dom ska sätta mina punkter och det blir rätt.

Som jag gör nu så får jag sitta och lägga in mått manuellt mellan varje flygpunkt, dvs skriva 10m hit, 15,33m dit... det är tar för lång tid och resultatet är väldigt okonsekvent och kommer med säkerhet att missuppfattas när en Spanjor ska hänga punkterna själv.

Så! Finns det någon standard för detta? Kan jag som använder wysiwyg exportera min data till ett dokument som är förståbart för en rigger.
DWG har jag inte haft någon större lycka med, och en DWG kan i vissa fall vara överkurs för personalen på en del spelplatser.

Tänkter mig stora gig som Melodifestivalen, eller en arenaturé med en skitstor artist, hur gör ni?
Senast redigerad av 1 Toiva Savolainen, redigerad totalt 0 gånger.
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Hur presenterar man Blueprints?

Inlägg av Niklas Elste »

ja dwg är de som jag upplerver som mest standaliserat i mitt dagjobb

men i min ända ser jag mäst pdf

Användarvisningsbild
Anders Plato
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 188
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 01:00
Presentation: Frilansande ljusdesigner inom scen, event samt arkitektur.
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hur presenterar man Blueprints?

Inlägg av Anders Plato »

När jag gör ritningar så har jag använt AutoCAD LT och har numera gått över till BricsCAD.
Jag tror det är den bästa vägen att gå att använda DWG-filer. För att DWG-formatet är standard, till alla nyare byggnader finns det dwg-ritningar. Sedan underlättar det när du ska göra utskrifter, det är enkelt att göra flera olika utskrifter(viewports) av samma ritning om du behöver skriva ut t ex en översiktsritning och detaljritningar.

Vectorworks kan också vara ett bra alternativ, de använder ett eget fil-format men det är enkelt att lägga in dwg-filer som externa referenser.

Fast jag gör inte skitstora gig... utan håller mig till ganska små.
Plato Ljusdesign
http://www.plato.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Toiva Savolainen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 313
Blev medlem: tis 14 feb 2006, 12:27
Presentation: Scendesigner på heltid, mestadels för Broadcast. Jobbar dagligen i Wyg.
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Hur presenterar man Blueprints?

Inlägg av Toiva Savolainen »

Det tillvägagångssättet jag valt för nu är att exportera ritningar i .pdf, och .dwg exporterat direkt från wysiwyg som komplement.

Länkar till en exempel-planskiss här över bumpertrossar till ett större gig. En ritning som vilken rigger som helst borde förstå, och en länk till ett exempeldokument som följer med en planskiss med mera information om riggen till riggers.
exempel1.pdf
Exempel på planskiss över bumpertrossar.
(3.98 MiB) Nerladdad 562 gånger
exempel2.pdf
Exempel på dokument.
(63.85 KiB) Nerladdad 530 gånger
Vad tror ni om detta sätt att presentera riggen?
//Toiva - Scendesigner och Wyg-proffs.
http://www.bombee.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster