ansvar vid olycka.

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

ansvar vid olycka.

Inlägg av Mathias Lindqvist »

suttit och letat runt men hittar inget bra svar på det jag undrar så skapar en ny tråd.
då jag tyvärr är förtidspensionerad så får jag ju inte "jobba" dvs tjäna några direkta pengar, men jag får ju fortfarande hjälpa till ideellt MEN eftersom idieellt arbete är utan "kontrakt" så saknas ju även tex försäkringar m,m. vad gäller om olyckan skulle vara framme, tänker inte främst på mig själv utan på skada på annan eller egendom etc? om jag har förstått det hela rätt så är det ALLTID mig som ansvaret ligger till 100% på i slutändan?! då jag hjälper till en hel del på kulturhus, teatrar med det jag kan så undrar jag hur jag skall göra för att vara skyddad utifall att något skulle ske? ansvarsförsäkring är ju en sak men kostnaden blir ju "konstant" medans det ideella kan bli nån gång då och då :/ hoppas nån kan ge ett bra svar eller tips. ideellt arbete är ju inte ovanligt inom tex teater m,m så nån borde ju sitta inne med en bra lösning :)

MvH // Mathias

Användarvisningsbild
Jan Dalheimer
Rookie
Rookie
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 22 jul 2016, 15:10
Presentation: Allmänt teknik-intresserad som ofta tar hand om ljud/ljus och annan teknik i de föreningar jag är aktiv inom.
Ort: Gävle

Re: ansvar vid olycka.

Inlägg av Jan Dalheimer »

Vet inte hur mycket detta hjälper, men:

En av de studentklubbar jag regelbundet jobbar ideellt på i olika befattningar har en "personalförsäkring" för alla som jobbar. Jag har inte koll på vad som faktiskt gäller i detalj, men som jag förstått det gäller den personskada på de som jobbar, oavsett avlönade eller ideella.

Vet inte vad som gäller vid t.ex. utrustning som du ideellt har med dig, kan tänka mig att försäkringen betalar den som skadats men sen vill driva in det från dig, men min poäng är i alla fall att det kan vara värt att höra med de ställen du "jobbar" på, om de har många ideellt aktiva kan det redan finnas någon form av försäkring som täcker dig. Finns ju även annat än ljud/ljus som kan orsaka skada (t.ex. en kuliss som ramlar), så möjligt att sådant redan tänkts på och hanteras på ett bra sätt i försäkringen.

Mathias Lindqvist
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: lör 14 okt 2017, 13:37
Presentation: i grunden DJ under många år, viss erfarenhet från tex teater och konserter. sjukskriven sedan ett bra atg tillbaka pga av cancer.

Re: ansvar vid olycka.

Inlägg av Mathias Lindqvist »

det var en tanke som inte hade slagit mig alls faktiskt, på tex teater är det ju oftast väldigt många som jobbar ideellt, iaf på den teatern jag vart på det senaste, där är ju mer eller mindre hela ensembler ideella, så jag ska ta och kolla lite hur det funkar där. har nog vart lite för insnöad på att det ligger på mig eftersom jag är där ideellt. tack för svar :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster