skarva mickabel?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

skarva mickabel?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Vad kan man använda för att skarva mickabel i en fast installation? Alltså typ kopplingslist..
Alltså inte radplint utan nåt smidigare för att bara foga samman enstaka kablar.
Och vart köper man?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 790
Blev medlem: mån 23 jan 2006, 19:07
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ort: Falkenberg

Re: skarva mickabel?

Inlägg av Mikael Thieme »

Är det en spridningspunkt för många kablar säger jag lik förbannat skruvplint.
Är det nån enstaka kabel som oundvikligen måste skarvas säger jag lödtenn och krympslang.

Användarvisningsbild
Daniel Hedman
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 180
Blev medlem: mån 15 jan 2007, 15:04
Presentation: Jag har pysslat med ljud sen 1990 och har sedan 2003 eget företag inom ljud o ljus.
Ort: BÅLSTA
Kontakt:

Re: skarva mickabel?

Inlägg av Daniel Hedman »

Mikael Thieme skrev:Är det en spridningspunkt för många kablar säger jag lik förbannat skruvplint.
Är det nån enstaka kabel som oundvikligen måste skarvas säger jag lödtenn och krympslang.
Jag brukar använda en skarvhylsa där man löder och krymper i ett moment, riktigt smidig! Finns att köpa hos Nelco. http://www.nelco.se/infobase/IB_Product ... Id=1&web=1 Ett tips är att man stänger ändarna så att smältlimmet sluter tätt innan man värmer tennet. Annars finns en risk att tennet kryper ut ur hylsan och det blir risk för kortslutning.
Bilagor
lödskarv.PNG
lödskarv.PNG (13.12 KiB) Visad 4271 gånger
/Daniel Hedman - DAH Sound

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: skarva mickabel?

Inlägg av Måns Nilsson »

Kroneplint är trevligt. Det finns en variant för 6 skärmade par (18 poler i 6 grupper om 3) eller så kör man med vanliga 10-pars och buntar ihop skärmarna på en separat plint. Det blir ju bäst om man har en kabel gjord för Krone då, annars blir det jobbigt med oisolerade ledare som skärm-drain etc. Canford har en FST-variant med halvledande mantel på skärm-drain, så att den sitter stadigare i IDC-plintar som Krone.

Själv håller jag på med hemmastereon just nu, och jag lägger in ankommande och avgående ledningar till stativet på en julgransplint för att slippa lägga dem direkt i växelfältet.

http://www.canford.co.uk/images/itemima ... 979_01.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 52 och 0 gäster