Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Jonas Jansson »

Vad är det för ungefärliga watt-förluster osv med 1,5 resp 2.5 högtalarkabel tjocklek? Ska ha ett par 10 meters så vill veta vilken tjocklek man behöver som "minst"

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 240
Blev medlem: sön 19 mar 2006, 17:22
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Jocke Hammar »

Det enkla svaret är att använda så kraftig kabel som möjligt. Dvs. som är praktiskt och ekonomiskt försvarbart.

Förlusten i ett högtalarsystem beror på Kabelarea, Impedans och Kabellängd.

Eftersom att ett högtalarsystem har varierande impedans vid olika frekvenser så följer också att förlusten i kabeln är olika för olika frekvenser. Därför bör man motverka förluster så mycket som möjligt.
Man bör också se till att ha samma kabellängd till olika högtalare som är del av samma system.

Här är en tabell på förluster vid olika längd och impedans.
wirechart.pdf
(36.65 KiB) Nerladdad 1317 gånger
Jocke Hammar

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Jonas Jansson »

Jo, jag visste om det.
Ville bara se om nån kunde länka/berätta lite info.
Danke danke.

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Niklas Elste »

K x 0,0175 x m x 2 = Rk
Rt = Rk+Rh
Rk / Rt = förlust i procent

K = kvadrat
m = Meter
Rt = Resistans total
Rh = Resistans högtalare
Rk = Resistans Kabel


Detta gäller bara DC

Jonas Jansson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 sep 2010, 18:11
Presentation: Ung musiker som började med hemstudio sedan live.
Behöver ni extra hjälp tveka inte!
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Jonas Jansson »

K som i mm² ?

Joakim Eriksson
Rookie
Rookie
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 09:37
Presentation: Pysslar lite med ljud och ljus som hobby.

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Joakim Eriksson »

Ja, formeln verkar vara anpassad för att ange kabelarean K i mm².
Men... använd inte den formeln. Den verkar inte vara rätt.

För att räkna ut en kabels resistans Rk gäller:
Rk = ρ * l / A

Där ρ är 0,0175 vid ~30°C,
l är totala längden i meter (glöm inte att strömmen färdas dubbla kabellängden - både fram och tillbaka),
A är kabelarean i mm².

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Niklas Elste »

det kan stämma att man ska dela kvadraten jag har inte 100% minne av allt jag studerade för 5 år sedan

Användarvisningsbild
Mikael Arnham
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 30 dec 2009, 16:08
Presentation: Micke "Kajdo" 43 årig energisk o tekniskt kunnig inom följande cd Dj,vinyl Dj, ljud o ljus ,egen tillverkning av system för ljud o ljus inom disco o live scen ,driver en firma sen 1980 Kajdo Sound Machine
Ort: Töreboda
Kontakt:

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Mikael Arnham »

hej
så mycket koppar i kabeln som möjligt till basar och en extremt mångtrådig kabel till mellan o diskant,
det är så att basfrekvenserna löper innuti kopparen i kabeln och ju högre frekvens så löper den på koppar ytan i kabeln,
så bäst är en extremt mångtrådig och grov kabel den kan då envändas till både bas och toppar,
ju längre kabel ju grövre behövs,´
jag kör med supras 4x4kvmm 6meter från steg till bas sen linkar jag vidare med 2x2,5kmm 2 meter till topp,
har även en speakon skarv med ytterligare 6m,/sida (för att ej ha onödigt lång kabel om det ej behövs)
kör man paralell kopplade basar med tot 4ohm impedans så är det ännu viktigare med grovkabeln.
(jag kör 16ohm serie kopplade basar, då kan jag köra 2 st dubbel15 per sida med 8ohm i total impedans på ett slutsteg utan problem)
det är mycket att tänka på,men den svagaste länken i ditt ljud system påverkar ju slut resultatet.
mvh micke kajdo
dj Micke "kajdo" Driver Kajdo sound machine,ljud och ljusuthyrning i Töreboda

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 536
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 22:43
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden
Ort: Stockholm

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Gustaf Gagge »

Mikael Arnham skrev:hej
så mycket koppar i kabeln som möjligt till basar och en extremt mångtrådig kabel till mellan o diskant,
det är så att basfrekvenserna löper innuti kopparen i kabeln och ju högre frekvens så löper den på koppar ytan i kabeln,
så bäst är en extremt mångtrådig och grov kabel den kan då envändas till både bas och toppar,
ju längre kabel ju grövre behövs,´
jag kör med supras 4x4kvmm 6meter från steg till bas sen linkar jag vidare med 2x2,5kmm 2 meter till topp,
har även en speakon skarv med ytterligare 6m,/sida (för att ej ha onödigt lång kabel om det ej behövs)
kör man paralell kopplade basar med tot 4ohm impedans så är det ännu viktigare med grovkabeln.
(jag kör 16ohm serie kopplade basar, då kan jag köra 2 st dubbel15 per sida med 8ohm i total impedans på ett slutsteg utan problem)
det är mycket att tänka på,men den svagaste länken i ditt ljud system påverkar ju slut resultatet.
mvh micke kajdo
låter som hifi mumbo jumbo med att mellan och diskant löper på ytan i kopparen och basen i kärnan. skulle gärna se vad du bygger detta på. det är trots allt bara elektroner som skall flytta sig så lätt som möjligt i kabeln.
_______________________________________________________________________________
Läs min blogg med gör det själv projekt för teaterteknik. http://technicaltheaterbackstage.blogspot.se/

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Niklas Elste »

x2 visa data på det
Jag brukar köra väldigt höga frekvenser på enkelledare inom mitt jobb och alla gör det
Om din teori skulle stämma så skulle alla högfrekventa kablar vara mångkarderliga
och det är inget jag har upplevt efter 5 år i kabel branchen

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Ian Delahorne »

Det stämmer, det kallas för Skin effect, se http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect" onclick="window.open(this.href);return false;. Detta kan man motverka genom att använda Litztråd (http://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire" onclick="window.open(this.href);return false;).
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Niklas Elste »

ok hur många procent fel skulle den effekten ge mellan 20 - 20000`? med en normal kabel

om man jämför cat5 och 6 utp
så är båda enkelledare och ända skillnaden är grovlek på ledarna tvinning och parseparation

Magnus Lindskog
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 113
Blev medlem: tis 04 mar 2008, 00:19
Ort: Malmö

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Magnus Lindskog »

Jag fick lära mig det för ett år sedan av en antenn-installatör och hade aldrig hört talas om det innan och jag började pilla med ljud i början av 80-talet!
Jag hade en fintrådig högtalarkabel som var av koaxial typ 2x4mm2. Det var i början av 90-talet och jag kommer inte ihåg var jag köpte den ifrån. Den kanske är listig till toppar. Någon som har sett en sådan?
Man ska inte ropa hej förrän man öppnat munnen! / Linsan

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Christopher Berg »

Aldrig hört talas om begreppet tidigare.
Konstigt att man inte tar upp denna "skin effect" på en treårig El & Elektronik gymnasie linje! :)
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Ian Delahorne »

Notera att Litztråd är inte vanlig flertrådig kabel, utan varje tråd är isolerad.

Om man tittar i tabellen så är djupet 8.5mm vid 60 Hz, men 0.2 vid 10kHz. Det spelar lite roll.

Att de inte tar upp det beror nog på att det är ett rätt avancerat begrepp, jag lärde mig det på högskolan. Ja, inte på nån kurs utan i högtalarbyggeföreningen men ändå :)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Niklas Elste »

Magnus Lindskog skrev:Någon som har sett en sådan?
http://www.schulz-kabel.de/en/Yard-good ... axial.html

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Måns Nilsson »

Man kan till exempel se att en del koaxialkabel av typen vågledare (vanligt i det där vi på jobbet har istället för en line-array, ett 350 meter högt torn med en kabel upp som mer påminner om ett vattenrör och sen en mojäng hemma hos folk som kallas "radio".) Innerledaren i en vågledare är inte sällan ett ihåligt rör, just för att det inte är någon annan del än ytan på ledaren som har någon användning vid höga frekvenser.

Att kabel för strukturerade kabelnät (Cat5 etc) är vanlig enkelledare beror på att det är billigare så, och man får i alla fall fram tillräckligt mycket signal.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
Mikael Arnham
Rookie
Rookie
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 30 dec 2009, 16:08
Presentation: Micke "Kajdo" 43 årig energisk o tekniskt kunnig inom följande cd Dj,vinyl Dj, ljud o ljus ,egen tillverkning av system för ljud o ljus inom disco o live scen ,driver en firma sen 1980 Kajdo Sound Machine
Ort: Töreboda
Kontakt:

Re: Högtalarkabel, tjocklek watt osv

Inlägg av Mikael Arnham »

Halloj
Man kan läsa detta på bla, supra cabels hemsida.
Obs!! att vi pratar om HÖGTALAR kabel ,både hifi och pa ljud, med upp till ca 120 volt signal på sinus våg på 20hz -20khz,inte micc kabel med 0,775mv i nivå, där har vi andra bekymmer med tex yttre störningar,impedans,mm,inte data kabel kat5eller kat 6 kabel med signal på kanske 1000mbits/sek och då är det bara 1-0 i signalen som skall fram så fort som möjligt på några få volt .
Då är det riktigt att man använder enkel ledare ,tvinnade i par med olika stigning på tvinningen.
Med andra ord, när vi kommer upp på en ännu högre frekvens än det hörbara,då beter sig signalen annorlunda i kabeln,tex data signaler,anntenner.
I en hemma antenn anläggning så finns bara en innerledare och en skärm av alufolie o flätad koppar i kabeln.
Radio o TV sändar anläggningar har man en kabel som kan liknas med ett tunnt kopparrör som innerledare då den höga frekvensen på signalen bara vandrar på ytan av kopparen upp till sändar antennerna alltså onödigt med en massiv ledare på flera cm och då på en ganska hög frekvens över flera Mega hz och upp mot 12 000volt !!!.
Skin effekten som uppstår i HÖGTALAR kabel upplever de höga frekvenserna som en kondensators effekt,alltså som en spärr,de låga frekvensrerna upplever en klen kabel som ökad impedans som i en spole,
Detta kan ju faktiskt liknas ett passivt filter i en en topp låda.
Spelade som dj på en pub i skövde ferd o lörd i 8år och då blev det både RNB,Rocknroll,hipphopp,dansband,disco,lungna låtar,hårdrock,där uppdaterade jag högtalar kablarna i anläggningen efter 2 år ,Skaffade då supras Kabel till detta.
Anl= 2st 2x15tum JBL basreflex horn,2st 12+1tum Ciare topp,denon mixer+cd,2xtecchnics vinyl+vestax pcm 050,presonus eq,2st peavey cs 800 steg,fuhrmann delningsfilter.
Jag upplevde före bytet från vanlig elkabel typ 4x2,5titanic (gummikabel gjord för 400volt 50hz elström)basen var fast och hård men gick ej ner på djupet alltid,och högre mellan o diskant lät jobbig och ej så närvarande ibland men allt funkade ok men ljudet kunde kännas tröttande,efter hög ljudvolym efter ett tag.
Efter bytet till 2x6kvmm så upplevs basen avgrundsdjup,hård och fast i alla lägen,2x2,5kvmm till mellan och diskant gav en krispig och fint ljud ,artisten kom liksom närmare publik ytan och man kunde hålla ett högre ljud volym utan att det blev tröttande.
Vid dåligt kabel val kan detta märkas på mellan o speciellt på diskanten efter en tids spelande,men man kanske inte märker så mycket på just baslåtergivningen om man använder en 2x2,5kvmm elkabel,men kolla på alla proffstilverkare (supra,tasker,gotham,proel,boström,procab mfl) av HÖGTALAR kabel så är de ungefär lika,extremt mångtrådiga förtennade, vilken tjocklek du än väljer.
Man kan ju även tycka att det är inte så noga i ett pa som i ett hifi system men jag har upplevt skillnaden.
Det är mycket att hålla reda på,men har man inga bekymmer med sitt högtalarsystem då är ju allt frid o fröjd.
Att bära på kunskap är ju inget jobbigt.
Hoppas nu att ni har fått svar på era frågor.
mvh Micke kajdo
dj Micke "kajdo" Driver Kajdo sound machine,ljud och ljusuthyrning i Töreboda

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster