Kabel för 230 + signal

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Kabel för 230 + signal

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag vet att det finns kabel som innehåller både 230V och signalkablage (i samma hölje) men har inte hittat någon som säljer denna typ av kabel (har väl letat för dåligt antar jag)

Kabeln ska förse djcasen med ström och sedan ska jag ha 2 st signalreturer från mixerbordet och tillbaka till stegracket, alltså 3x1.5mm2 + 2x3x??mm2 signal.

Finns det någon som har tips på lämpliga kontakter till detta, eller ska man köra på vanlig powercon och XLR?
//Jonas - ljudoljus.net crew

PeCol
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 23 feb 2004, 01:00
Ort: The deep south

Inlägg av PeCol »

Enklast att få tag på är nog att kolla med någon elgrossist typ Ahlsell eller liknande, de brukar kunna ordna fram det mesta i kabelväg.

En kontakt som skulle kunna funka är väl Harting. Den finns i en moduluppbyggd så du kan få olika stift till 230 och signal, samt inte riskera att blanda ihop den med andra ljuskablar.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Igentligen skulle powercon och XLR passa mig bäst, men jag vet inte riktigt hur grova kablarna är innanför det gemensamma skalet, är tex signalkablarna bara så klena som i vanliga multikablar tycker jag det blir lite för ömtåligt, helst skulle jag vilja ha dem lite grövre som vanliga mickablar.

Den billigaste lösningen är kanske att lägga ihop 3 separata kablar och dra krympslang runt eller något liknande, men det blir ju alltid svårare att få det snyggt än med riktig kabel.
//Jonas - ljudoljus.net crew

PeCol
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 23 feb 2004, 01:00
Ort: The deep south

Inlägg av PeCol »

De jag har sett i den kategorin brukar va ingjutna i samma hölje med bara en extra folieskärm runt de olika typerna av ledare (har iof bara stött på sådan kabel av installationstyp.

Att dra krympslang om hela tror jag skulle bli väldigt styvt, däremot så kan man ju sätta krympslang i ändarna efter att ha skalat av höljet.
En annan ide vore kanske att skarva på vanliga kablar sista metern och sedan gjuta in kalaset i sån gegga som de använder för att göra vattentäta skarvningar.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Kabelstrumpa är nog mycket bättre än krympslang. Jag tänker testa att bunta 47m 24-parsmulti med en klentafs, 12pars returmulti samt DMX.

Annars har Miltronic ett brett sortimente kablar av alla modeller, finns säkert någon som passar (katalogen är dessutom Mycket Manlig och förtjänar sin plats bredvid Hiltis dito)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Okej, den kabeln jag såg hade helt separata kablar innuti ett gemensamt hölje, men jag har för mig de signalkablarna var lika klena som i en vanlig multikabel.

Är det sådanhär kabelstrumpa ni menar?
Bild
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/177134.htm

Bunta ihop flera kablar har väl en tendens att inte bli sådär jättebra :(

Ska kika in Miltronic, men just nu verkar deras sida vara nere.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Precis sådan, grövsta sorten (40 - 80 mm diameter).

Du är välkommen att föreslå andra sätt att bunta ihop...
"This is the updated input list"

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

Jonas:

Är det Eurocable LKAD2 som du letar efter?

Spec från linkitaly.com:
2 balanced Audio pairs with tinned copper shield and PVC jacket
1 3x1,5 mm2 insulated wire and an overall PVC jacket

Kolla i deras onlinekatalog för Eurocable...

Intersonic är svensk generalis.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Tackar för det!

Den kabeln verkar vara precis den jag eftersöker!

62.90:-/m tar intersonic för den.

Man får väl beställa en liten provbit för att se hur den ser ut på närmare håll.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Mats Karlsson (Bellalite)
Rookie
Rookie
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 01:00
Ort: Växjö
Kontakt:

Finns hos Bellalite

Inlägg av Mats Karlsson (Bellalite) »

Vi har en sådan kabel.....
.
Mats Karlsson

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Har hört ryktesvägen att luthmans också skall ha sån kabel.

Vad det gäller kabelstrumpan så brukar den bli styv och svår att ha och göra med ifall man lägger i för många kablar.
Annars så brukar man ju tejpa, vilket inte är världens snyggaste lösning precis, men det fungerar ju riktigt bra.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Usch, vill inte tejpa. Hade tänkt sätta krympslang var n:te halvmeter eller så först, fast nu blir det nog i samband med strumpa. Styvheten vet jag inte om det är ett jätteproblem, bara det går att böja ner i caset i åttor.
"This is the updated input list"

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Håller med dig, vem vill tejpa.
Men jag har ett effektrack där jag lagt en sån strumpa runt en massa mickabel.Att böja den kabeln är ungefär som att bryta av ett kvastskaft.

Men, tråkigt nog så vet jag inget bättre/snyggare sätt heller ifall man inte skall gå över hela paketet med vulkaniserande tejp förstås, men det är ju väldigt dyrt.Men det blir väl den varianten för det effektrack som jag bygger nu i alla fall.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag har lagt strumpa om alla kablar i fanouten på multipanelen till en av mixrarna. Tråkgöra, men ack så snyggt och lättarbetat (det trasslar mycket mindre).

I effektracket har vi telepatch från 2xmulti, så det ligger mer eller mindre lösa patchar på baksidan. Fast man slipper öppna baksidan om man inte ska patcha om, så det gör inte så mycket.
"This is the updated input list"

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Jo som piska så är strumpan underbar.Lagom styv och den glider ju fint emot sig självt.

Men man kanske skulle prova vulktape för multis, som sagt var lite dyrt men det borde bli bra mycket smidigare.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2008188.htm

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Lite halvklbbigt sådär. Enda jag använt det till är för att täta antennkontakter på utomhusantenner.
"This is the updated input list"

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Men klibbet, torkar inte det bort då?
Brorsan köpte nån sån variant på överskottslagret för några år sen, men den ville aldrig vulka.
Annars så är det väl bara kabelfläta, i något segare mera töjbart material, som hade varit idealet.

Jag har ju set dom som kört kablar genom slagar odyl men det blir ju lite väl klumpigt.Eventuellt om det fanns nån tunn och bra gummislang som man kunde använda isåfall.
-Kanske är värt att kolla runt lite. ;)

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

Vad är det för fel på gammal hederlig billig slitstark PVC-tape... Har inte sett någon "större" firma som inte tejpar kabel på det viset.

Vulktape till en 100m multi, det kostar det...

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

Tejp är inte vackert, det fungerar, visst, och det fungerar bra även efter 10-20år i många fall.

Men det är inte snyggt.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 47 och 0 gäster