bra och smidigt multidon!

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

bra och smidigt multidon!

Inlägg av gzede »

Är på jakt efter ett litet smidigt multidon för 8 kanaler balancerad signal.
Helst minst 24 poler men det går ju att klara sig på..17 om man delar på jorden (vilket väl går?).

Funkar t ex D-SUB -kontakter? Eller är dom för klena?
Centronic? Eller ska man ha riktiga högspännings industrikontakter?

Har nämligen en multikabel med 16 in/4 ut på vinda, men planerar byta kabeln mot en 24-kanalig och sätta en kontakt bak på vindan för att koppla in en 10-15m lång 8 kan sladd med en stagebox i änden.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Siemensdon (DIN 41622) eller Harting H-D insats med kåpor ur H-B-serien.

Vi använder siemensdon för 10-multi och harting för 12-24 multi. Hartingdonet är bra för livebruk, scen-mixplats, för att den tål spö++ (4mm pulverlackat gods), medan siemens är lite klenare (vi använder dem som subtrunkar och på mindre arr)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: bra och smidigt multidon!

Inlägg av Hasse Queisser »

gzede skrev:om man delar på jorden (vilket väl går?).
Inte att rekommendera i audiosammanhang. Vill du någon gång lyfta en signaljord för att komma åt en jordslinga som orsakar brum så är det omöjligt om du har gemensam jord.

Harting tål som Ian säger mycket stryk och kostar inte så larvigt mycket (men mer än D-sub). Är Harting för dyrt skulle jag titta på Elco (ADAT), men det tål inte samma slitochsläng.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

gzede
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 13 mar 2004, 01:00

Re: bra och smidigt multidon!

Inlägg av gzede »

cyberpunk skrev:
gzede skrev:om man delar på jorden (vilket väl går?).
Inte att rekommendera i audiosammanhang. Vill du någon gång lyfta en signaljord för att komma åt en jordslinga som orsakar brum så är det omöjligt om du har gemensam jord.
säker på det? kopplas inte jordarna ihop i mixern endå?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Elco/EDAC har fördelen att de har självrensande gafflar, och att det inte är nån skillnad på stift och hylsa. Harting kan bli kinkig, men inget som lite kontaktspray och kärlek inte hjälper.

Sedan finns Whirlwind som inte gör skillnad på hane/hona-don (de är hemrafroditer), och LK som verkar bli branschstandard i sverige (rund kontakt med massa stift)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: bra och smidigt multidon!

Inlägg av Hasse Queisser »

gzede skrev:
cyberpunk skrev:
gzede skrev:om man delar på jorden (vilket väl går?).
Inte att rekommendera i audiosammanhang. Vill du någon gång lyfta en signaljord för att komma åt en jordslinga som orsakar brum så är det omöjligt om du har gemensam jord.
säker på det? kopplas inte jordarna ihop i mixern endå?
Kan inte påstå att jag är någon auktoritet på hur jordningen i mixers ser ut. Vad jag dock vet är att jag inte sett en audiomulti med gemensam jord någonsin. Jag vet att det har funnits förr i tiden, men att det övergavs. Att man vill isolera jorden i signalvägen individuellt förekommer ju hela tiden.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Däremot har folk en tendens att koppla ihop jordarna i patchbayn...
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:Däremot har folk en tendens att koppla ihop jordarna i patchbayn...
Menar du vanliga telepatchar som används i studiosammanhang?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Bantampatchar på teatrar tänkte jag iofs mer på.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Låter ändå mysko att folk inte skiljer jordarna på de olika linorna åt, om det inte gäller obalanserade insertpunkter förstås.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Hur stor är prisskillnaden mellan LK, Harting och Elco?
KISS. Keep It Simple Stupid.

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Re: bra och smidigt multidon!

Inlägg av ElectroAudioHB »

cyberpunk skrev:Kan inte påstå att jag är någon auktoritet på hur jordningen i mixers ser ut. Vad jag dock vet är att jag inte sett en audiomulti med gemensam jord någonsin. Jag vet att det har funnits förr i tiden, men att det övergavs. Att man vill isolera jorden i signalvägen individuellt förekommer ju hela tiden.
Mixern är (skall vara) den enda jordpunkten.
Men det är ingen skillnad emellan att ha en gemensam jordkabel (sålänge varje signalpar är skärmat ifrån varandra såklart) eller att ha separata jordkablar för varje kanal i multin, bara man inte kopplar ihop dom efter dom har separerat..

Desutom lyfter man ju inte jorden i multin = förlorar skärmen, utan efter multin isåfall..

Hmm,
Börjar nästan fundera på om det inte är bättre att dra en grov jordkabel bredvid multin och sedan enbart ansluta multins jord/skärm på ena sidan, tex mixersidan, och att använda den grova kabeln som den enda jordledaren till scenen, dvs i stageboxen.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Att ha en separat jordkabel, 10-20 mm^2, parallellt med multin är en bra idé. Så säger iaf de som bygger mixrar på Cadac.
"This is the updated input list"

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

ian skrev:Att ha en separat jordkabel, 10-20 mm^2, parallellt med multin är en bra idé. Så säger iaf de som bygger mixrar på Cadac.
2.5mm2 ought to be enough for everyone..

Ju mer jag funderar på det desto bättre tycker jag ideen är.
Dessutom löser det ju en del problem med jordslingor som man får när man kör med många jordkablar.
Exempelvis när man kopplar in en piska till monitormixern så får man ju en jordslinga per kanal, med bara en jordkabel så kan man fortfarande få en bra jordning utan risk för en drös med jordslingor.
(hur har ni idag löst det problemet på era arbetsplatser??)
Andra fördelar är att jordning av stageboxens och multidonens chassie kan göras på ett vettigt sätt samt att man kan ha enklare elektronik i stageboxen då man inte behöver bekymra sig om att separera jorden för varje kanal, osv..

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det finns tydligen ett samband med ökad area och bättre jordning.

Man ska bara jorda vid en konsoll, de andra jordlyftes (enligt Rane på Prosoundweb ska man jorda signalvägen vid närmsta)
"This is the updated input list"

ElectroAudioHB
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 277
Blev medlem: lör 07 feb 2004, 01:00
Ort: Egenföretagare

Inlägg av ElectroAudioHB »

ian skrev:Det finns tydligen ett samband med ökad area och bättre jordning.

Man ska bara jorda vid en konsoll, de andra jordlyftes (enligt Rane på Prosoundweb ska man jorda signalvägen vid närmsta)

Klart det finns ett samband, U=R*I :lol:

Du får inte jordlyfta en elektrisk apparat som är godkänd för att vara jordad. Signaljorden är i dom flesta mixrar (eller gitarrförstärkare med för den delen) kopplad till eljordningen..

1000volt emellan två flytande jordpunkter är knappast nån orimlighet, tvärtom..
Och om du som du säger använder flytande jordpotentialer så kan spänningspotentialen över sinalledningarna förstöra elektroniken.

Jag skulle inte rekommendera några flytande jordpunkter i systemet, alla prylar skall ha en jordpunkt (vare sig mer eller mindre) kopplad till en central jordpunkt på valfri plats.

Men det löser inte problemet med alla existerande piskor och stageboxar som finns idag där signaljorden går till båda konsollerna.
(Vi har sådana på min arbetsplats och där förlitar sig chefen helt på kontaktresistans och tur)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

dawen skrev:Hur stor är prisskillnaden mellan LK, Harting och Elco?
Harting H-D: totalt runt 1,4k för en 24-linjers kabeldon, listpris på Miltronic, dvs kabelkåpa, två stiftinsatser, 72 stift och förskruvning (stiften i sig kostar 5,50 styck!)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: bra och smidigt multidon!

Inlägg av Hasse Queisser »

ElectroAudioHB skrev:
cyberpunk skrev:Kan inte påstå att jag är någon auktoritet på hur jordningen i mixers ser ut. Vad jag dock vet är att jag inte sett en audiomulti med gemensam jord någonsin. Jag vet att det har funnits förr i tiden, men att det övergavs. Att man vill isolera jorden i signalvägen individuellt förekommer ju hela tiden.
Mixern är (skall vara) den enda jordpunkten.
Men det är ingen skillnad emellan att ha en gemensam jordkabel (sålänge varje signalpar är skärmat ifrån varandra såklart) eller att ha separata jordkablar för varje kanal i multin, bara man inte kopplar ihop dom efter dom har separerat..

Desutom lyfter man ju inte jorden i multin = förlorar skärmen, utan efter multin isåfall..
Det är ju sant att man lyfter jorden i slutet på multikabeln. Frågan är då varför det inte ens säljs multi med gemensam jord längre? Vore det bra så skulle det finnas åtminstone någon tillverkare av det.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

ian skrev:
dawen skrev:Hur stor är prisskillnaden mellan LK, Harting och Elco?
Harting H-D: totalt runt 1,4k för en 24-linjers kabeldon, listpris på Miltronic, dvs kabelkåpa, två stiftinsatser, 72 stift och förskruvning (stiften i sig kostar 5,50 styck!)
OUCH!!! Jag tror bestämt att du ska byta leverantör av Hartingdon Ian. Det där lät riktigt svindyrt. Ett komplett don ska inte behöva kosta mer än hälften av det du betalar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

ElectroAudioHB skrev:Men det löser inte problemet med alla existerande piskor och stageboxar som finns idag där signaljorden går till båda konsollerna.
(Vi har sådana på min arbetsplats och där förlitar sig chefen helt på kontaktresistans och tur)
Det är väl inte bara då det gäller piskor och stageboxar tjifen din litar på tur? :roll: :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster