Kabelbrott

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Kabelbrott

Inlägg av Kim Toivanen »

Nu har vi samlat på oss en hög med strömming som inte längre vill leva. Förmodligen kabelbrott.
Hur gör ni för att enkelt konstatera vart avbrottet ligger? Det finns säkert något bra verktyg för detta, så tips är välkommet :!:
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

Enligt min erfarenhet är fel på klentafs oftast i eller i omedelbar närhet av kontakterna. Så första steget är att skruva upp båda kontakterna och titta efter synliga fel. Hittar jag inget då så tar jag av en decimeter kabel i först ena änden och om det inte hjälper även i andra änden.

Om jag fortfarande inte hittat felet blir det dock knivigare...

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 161
Blev medlem: tis 18 nov 2003, 01:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Mjo.. skruvat upp och mätt med multimeter har jag gjort, för att konstatera avbrottet. Får prova en dec i vardera ände då.
-+> www.ell.nu <+-

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ett annat bra tips är att känna efter på kabeln hur den känns. Är det ett avbrott så hittar man rätt ofta stället där kabeln blivit klämd.

Det finns verktyg för att mäta hur lång en kabel är rent resistansmässigt, men de kostar en slant.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

dawen skrev:Det finns verktyg för att mäta hur lång en kabel är rent resistansmässigt, men de kostar en slant.
Om man ska mäta en kabels resistans behöver man väl mäta från ände till ände? Är det inte lite moment 22 över det hela?

Daniel Börjesson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel Börjesson »

om man misstänker att brottet är alldeles i änden kan man dra lite i ledaren. är ledaren hel är den stum, om den är av så är den elastisk(isoleringen är elastisk)

Daniel Löfgren
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 19 feb 2004, 01:00
Presentation: Technical sales och support på Gobo & Highlight A/S
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Löfgren »

Annars borde det väl funka med en helt vanlig faspenna...? En sån där som lyser i toppen när man har ström i slangen, den borde väl slockna där brottet ligger..?

Bengt Norling
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 728
Blev medlem: ons 07 jan 2004, 01:00
Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.

D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80

Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4

Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2

Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24

Midas: Pro2, M32, DL251,

Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000
Ort: Leksand

Inlägg av Bengt Norling »

Vi har instrument för att mäta upp kabelbrott på elfirman där jag jobbar, inga billiga saker dock. Att det skulle gå att mäta upp med en "phaser penna" vet jag inte men kan vara värt att prova, Att tänka på är att brottet kan vara på "noll" ledaren eller "fas" ledaren. Men beroende på hur man vänder stickproppen så kan det där som säkert förståligt skifta. Man måste således ta reda på vilket av hålet som är nolla respektive fas i uttaget där man testar sladden i. Sen summra upp vilka trådar som har kontakt. Den som är hel (Förutom skyddsjorden) skall sitta i "noll hålet".
Då bör man kanske kunna följa fasen till där den slutar. Hoppas det inte blev för rörigt bland alla nollor och faser =).


/Bengan

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

mange: Det man mäter är väl egentligen inte resistansen utan kapacitansen. Ledaren har en viss kapacitans, känner man kapacitansen per meter så är det relativt enkelt att ta kapacitansen man mätt upp genom kapacitansen så får man fram längden till brottet.

Tror jag.

:)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Johansson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 dec 2004, 01:00
Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Johansson »

dawen skrev:mange: Det man mäter är väl egentligen inte resistansen utan kapacitansen. Ledaren har en viss kapacitans, känner man kapacitansen per meter så är det relativt enkelt att ta kapacitansen man mätt upp genom kapacitansen så får man fram längden till brottet.

Tror jag.

:)
Det låter mer rimligt än att mäta resistansen i alla fall

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Inlägg av Jonas Larsson »

Bengans förslag är väl det enklaste sättet!

Hur kan ni mäta resistans eller kapacistans när det är avbrott? Det skulle jag vilja veta ;)
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Jonas: Kapacitans är väldigt enkelt att mäta då det är avbrott, iom att alla ledare har en kapacitans. Det är bara att ladda upp ledaren och sedan ladda ur den och mäta urladdningstiden. Känner du kapacitansvärdet per meter så är det inte svårt alls att räkna fram längden på ledaren (tills avbrottet). Såna där mätare går det säkert att lära värdet på en ledare, och annars är det bara att själv med en lcrmultimeter mäta upp värdet och göra matten själv.

Frågan är om en sån där mätare kostar mer än vad en rulle 220 kostar. Att bygga en kostar säkert inga enorma pengar.

Och nej, jag vet inte riktigt hur dessa mätare fungerar, men jag vet att de fungerar och att man får betala en rätt rejäl slant för dem. Hade jag trasig strömkabel skulle jag antingen försöka manuellt hitta stället där avbrottet sitter eller helt enkelt strunta i det och byta hela kabeln. Man får ju inte heller glömma att det faktiskt är en kostnad för sitt företag att sitta och leta avbrott på kablar. Är det en 25meters kabel tar det ett tag.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

man kan även göra det med resistans har jag för mig. i urtiden använde man galvanometrar för att hitta avståndet från Southampton till brottet på kabeln som låg under atlanten. vi pratar samtida med Lord Kelvin och grabbarna.

(tror jag iaf, jag kan ha fel)
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Inlägg: 585
Blev medlem: mån 12 apr 2004, 01:00
Ort: Stockholm, numera.
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Man skickar ut en HF-puls. Den studsar i änden på kabeln. Hur lång tid den tar på sig innan den kommer tillbaka avgör hur lång kabeln är. Det är för att undvika det fenomenet som man terminerar DMX, video och koax-ethernet.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster