Vevstativ som fallerar

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Vevstativ som fallerar

Inlägg av Ian Delahorne »

På ett arrangemang jag var med på hade arrangörerna hyrt ett vevstativ med lite trattar på för att ha musik på ett utomhusområde. I ett försök till att få dessa högre upp (så att det inte var alltförjävla högt där jag stod) försökte jag veva upp stativet högre. Den var vid maxläget. Vad tror ni händer? Vajern brister (inte fästet eller vajerlåset, utan själva vajern) uppe på toppen och hela stativet teleskoperar ner sig själv assisterad av gravitationen. Ingen blev skadad.

Nu vill firman de hyrde från ha betalt för reparationen, och arrangören tycker att jag ska betala.

Är det ett rimligt att anta att om hela tyngden hänger på vajern så borde den rimligen hålla för nån som försöker veva trots att den är i maxläge (jag tog inte i för kung och fosterland)? Är det rimligt att anta att det finns spärrar (typ på Manfrottostativ som man skruvar åt) för att hindra att den rasar om nån försöker göra så?
"This is the updated input list"

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Ja, eller spärrar som på VMB''s trosslyftar... Det låter lite farligt. T.o.m. billiga plaststativ brukar ha sprintar som man trycker i hål när man nåt en viss höjd...

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Lite farligt var ordet, sa bull (jag höll på att få den i huvudet, jag hann backa undan).
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag skulle tokvägra att betala och dessutom starkt ifrågasätta när det senast byttes vajer (eller åtminstone gjordes en kontroll av den) på lyften. En stålvajer av den dimensionen som används i trosslyftar brister inte av ren handkraft om den inte är skadad redan innan.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Vilka ska man hota med om de bråkar om det där? Yrkesinspektionen?
"This is the updated input list"

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Tja kanske det.

Eller leta upp nån paragraf i deras hyreskontrakt som säger något om "gäller ej vid felaktigt handhavande", vilket detta inte skall ha varit, enligt dig iaf, och jag litar på dig.
Dem har ju ett visst ansvar att utrustningen är i fungerande säkert skick.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1461
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: vettet
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag vet inte om jag litar på mig, det här hände för nån månad sen och jag vet inte om jag är stark nog att dra av en vajer med ett sånt vev (typ båttrailer), men tack för förtroendet :-)
"This is the updated input list"

David Göransson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 286
Blev medlem: fre 14 maj 2004, 01:00
Ort: Lund

Inlägg av David Göransson »

Jag vet ju visserligen inte om du är stark a''la Magnus Samuelsson, men en sådan vajer borde tåla din kraft och MYCKET mer, det borde vara säkerhetsmarginal på 5:1 eller nåt.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Fråga uthyrningsföretaget när de servade sina stativ senast, en vajer bör inte bara gå av så om du inte belastat den för mycket!!! Uthyrningsföretaget måste kontrollerar sina prylar och byta vajer lite då och då!!!
Work sucks, send me on tour!

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster