Dödsolycka i USA

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.

Ljud- & ljusfirmorna supplya hjälm till humpet?

Det borde dom
16
89%
Näe, verkar onödigt ambitiöst
2
11%
 
Antal röster: 18

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Dödsolycka i USA

Inlägg av Fredrik Sundström »

http://forums.delphiforums.com/lightnet ... sg=13491.1

Strax efter förbandet på en David Bowie show i USA hade gått av, skulle Wally Thomas klättra upp och sätta sig vid sin följespot, där han hade ersatt den vanliga operatören för tillfället. Wally började klättra upp på tross-stegen och när han var på 15 meters höjd tappade han fästet, föll ner på scenen och dödförklarades på sjukhuset en stund senare.

Wally hade ingen sele på sig, eller någon annan utrustning för att försäkra hans säkerhet när han klättrade på stegen. Jag tycker det är urbota dumt, man borde alltid ha sele när man klättrar tross eller stegar på så hög höjd. Jag har dessutom varit med om många gånger när roddare, scenbyggare och ljustekniker klättrar tross/scen utan säkerhetsutrustning. Personligen skulle jag föredra att ha både sele och hjälm om jag klättrar tross, när man bygger scen, lahyer, så borde man åtminstonde ha en hjälm och ett par bra skor att klättra i! Hump borde ha hjälm om förhållandena när man riggar är så man kan få saker i huvudet eller slå sig i något som hänger på låg höjd eller liknande. Själv har jag nästan fått en hammare i huvudet från 6 meters höjd av ett hump som tyckte det var ballt att hänga den i byxfickan.

Vad tycker ni? Händer det ofta att ni själva klättrar utan säkerhetsutrustning eller har ni varit med om någon olycka?

R.I.P Wally Thomas :(

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Det är egentligen ett under att det inte händer mer olyckor än det gör. På den tiden jag jobbade åt EMA såg jag inte en enda sele eller hjälm någonsin. På t.ex Jackson på Stadion var tornen uppåt 25 meter höga och folk promenerade omkring på plankor som om det var på marken.
På Roxette vid Sjöhistoriska klättrade vi med backdrops som vinden slet i utanpå tornen. Rätt galet att sådant tilläts på såpass stora jobb egentligen.

Själv är jag mycket sällan på höjder över 5-6 meter numera, men jag kan erkänna att jag i princip aldrig har sele på mig.

Kostig bransch man jobbar i egentligen. Jag menar, vilken anna bransch tilllåter sådant?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det är väll upp till arbetsledarens omdömme eftersom det är han som åker på det om något händer! Så är det i alla fall när det gäller Riksteatern och skulle förmoda att det är så på andra ställen oxå. Jag menar en arbetsplats är ju skyldig att handha skyddskläder använder man inte dem så gäller inte försäkringarna!!!
Work sucks, send me on tour!

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

cyberpunk skrev:Det är egentligen ett under att det inte händer mer olyckor än det gör. På den tiden jag jobbade åt EMA såg jag inte en enda sele eller hjälm någonsin. På t.ex Jackson på Stadion var tornen uppåt 25 meter höga och folk promenerade omkring på plankor som om det var på marken.
På Roxette vid Sjöhistoriska klättrade vi med backdrops som vinden slet i utanpå tornen. Rätt galet att sådant tilläts på såpass stora jobb egentligen.

Själv är jag mycket sällan på höjder över 5-6 meter numera, men jag kan erkänna att jag i princip aldrig har sele på mig.

Kostig bransch man jobbar i egentligen. Jag menar, vilken anna bransch tilllåter sådant?
Ja, det är ett under. Å andra sidan så händer det ju ibland småsaker, nån får något på foten, klämmer sig i något och sådär, fast inget allvarligt. Men det är ju helt klart en bransch som borde ha tydliga regler, tycker jag, det kanske finns det också egentligen - fast det är få som vet vilka som gäller eller vart man hittar dom. Hela grejjen med att nonchalera säkerheten i den utsträckning man gör det i Sverige ibland känns inte som Sverige, det känns fattigt.

När du inte har sele på dig, är du bara lat eller bedömer du situationerna som att du inte behöver? Jag har klättrat groundsupporttorn några meter upp utan sele, det tycker jag är lugnt, det är ganska stabilt och så, om man inte ska göra något så man behöver släppa taget och så.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Lightguy (TMT) skrev:en arbetsplats är ju skyldig att handha skyddskläder använder man inte dem så gäller inte försäkringarna!!!
Där har du ju en till grej som är sjuk med den här branschen: det är väldigt mycket svartjobb, d.v.s. jobb där man inte är försäkrad, trots att riskerna är såpass stora.

Jag har varit med om att schackel släppts från sju meters höjd rakt ner på scen, och landat en meter ifrån hump och tekniker. Visst, ett schackel är inte tungt, men ett schackel som har ramlat fem meter har ganska hög hastighet, och även om det inte är dödligt så är det riktigt jävla onödigt när man river tre på morgonen :roll:

Trossklättring, line array-klättring, arbetsledare som står gränsle över saxlyftars räcken... Exemplen är många. Vad gör man åt detta?

Fredrik Sundström
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 15 jan 2004, 01:00
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Sundström »

dawen skrev:
Lightguy (TMT) skrev:en arbetsplats är ju skyldig att handha skyddskläder använder man inte dem så gäller inte försäkringarna!!!
Där har du ju en till grej som är sjuk med den här branschen: det är väldigt mycket svartjobb, d.v.s. jobb där man inte är försäkrad, trots att riskerna är såpass stora.

Jag har varit med om att schackel släppts från sju meters höjd rakt ner på scen, och landat en meter ifrån hump och tekniker. Visst, ett schackel är inte tungt, men ett schackel som har ramlat fem meter har ganska hög hastighet, och även om det inte är dödligt så är det riktigt jävla onödigt när man river tre på morgonen :roll:

Trossklättring, line array-klättring, arbetsledare som står gränsle över saxlyftars räcken... Exemplen är många. Vad gör man åt detta?
Det är mycket som är riktigt jävla onödigt. Typ att istället för att gå 10 meter och lägga en tung sak i casen så kastar man dit det, saker studsar ibland eller någon råkar hamna ivägen.

Man försöker föregå med gott exempel och inte göra likadant, om inte annat ta hand om sig själv.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Ett annat problem är ju att humpet allt som oftast inte får betalt. Vem ansvarar för deras försäkring? Vem ansvarar för deras säkerhet?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

knoppen skrev:
cyberpunk skrev:Det är egentligen ett under att det inte händer mer olyckor än det gör. På den tiden jag jobbade åt EMA såg jag inte en enda sele eller hjälm någonsin. På t.ex Jackson på Stadion var tornen uppåt 25 meter höga och folk promenerade omkring på plankor som om det var på marken.
På Roxette vid Sjöhistoriska klättrade vi med backdrops som vinden slet i utanpå tornen. Rätt galet att sådant tilläts på såpass stora jobb egentligen.

Själv är jag mycket sällan på höjder över 5-6 meter numera, men jag kan erkänna att jag i princip aldrig har sele på mig.

Kostig bransch man jobbar i egentligen. Jag menar, vilken anna bransch tilllåter sådant?
Ja, det är ett under. Å andra sidan så händer det ju ibland småsaker, nån får något på foten, klämmer sig i något och sådär, fast inget allvarligt. Men det är ju helt klart en bransch som borde ha tydliga regler, tycker jag, det kanske finns det också egentligen - fast det är få som vet vilka som gäller eller vart man hittar dom. Hela grejjen med att nonchalera säkerheten i den utsträckning man gör det i Sverige ibland känns inte som Sverige, det känns fattigt.

När du inte har sele på dig, är du bara lat eller bedömer du situationerna som att du inte behöver? Jag har klättrat groundsupporttorn några meter upp utan sele, det tycker jag är lugnt, det är ganska stabilt och så, om man inte ska göra något så man behöver släppa taget och så.
Mest lathet skulle jag nog påstå. De jobb jag gör innehåller sällan särskilt mycket klättring eller på särskilt hög höjd, vilket gör att man inte ens har en sele på giget.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Det bör väll vara arbetsgivaren som ansvarar för humparna även om de inte får betalt, kommer man och vill hjälpa till ändå får arbetsledaren ta ställning till om han vill ta den risken, det tycker jag i alla fall!!!

Hur många av er äger en egen fallsele eller klättersele? Jag tycker att man ska ha en egen sele som man vet passar till 100% och viktigast av allt man vet vad den har varit med om, har det hänt en olycka någon gång ska man lämna in selen och få den kollad i alla sömmar för annars vet man inte vad som händer nästa gång man trillar!!! :roll:
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Samtidigt så ska ju arbetsgivaren stå för säkerhetsutrustning, och övrigt man behöver för att utföra sitt arbete egentligen...

Sling där det är minsta spricka eller liknande i ytterhöljet ska dessutom inte undersökas, utan kastas direkt. Gärna klippas av ordentligt, så att folk fattar att Den Här Använder Vi Inte.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster