rullpodier

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Anders Häggblom
Rookie
Rookie

rullpodier

Inlägg av Anders Häggblom »

Hej alla,

Sitter å funderar på rullpodier. Jag jagar en bra lösning på mekaniken för att fälla upp/ner hjulen (eller benen) när podiet står på plats. Jag är ganska övertygad om att låta podiet stå på vanliga låsta blåhjul inte är den bästa lösningen utan vill gärna ha en variant där podiet står stadigt på ben när det inte ska flyttas. Jag tar tacksamt emot alla erfarenheter ni har om ämnet. Gärna bilder.

/Anders

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Re: rullpodier

Inlägg av Per Johanson »

2 by 4.

Alltså, en aluminiumram vari man lägger podieskivor som rullar på hjul och så sätter man dit några bitar tvåtumfyra eller 45 x 95 mm eller vad du nu vill kalla det när podiet står på rätt ställe så att hjulen inte har kontakt med marken. Blir stabilt och fungerar alltid och man slipper ta i så att det smakar skit för att få benen att sitta fast. Nackdel, du behöver lika många olika ramstorlekar som du behöver storlekar på podier och det går inte att sätta ihop två ramar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det finns även podier som har löstagbara hjul som man snäpper in från sidan på ramen, så att podiet står helt på sin ram när hjulen är lyfta. Sedan när man ska rulla iväg så stoppar man i hjulen och använder hävstångseffekten från ett handtag för att sänka hjulen och lyfta hela podiet. LA Rental har dessa podier som jag har råkat ut för på Hultsfred. Det är stabilare än vanliga rullpodier, men ett jäkla meck som stagehand att hantera eftersom man måste trycka till rätt ordentligt för att lyfta ett podie fylld med stärkare/trummor/backlinetekniker mm.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Inlägg av Anton Gildebrand »

Jag var och såg Bounce för några veckor sedan. Där flyttade de scenerna ganska duktigt. De hade lagt podier ovanpå byggställningar med hjul. Så det kanske är en lösning.
Flest inlägg när den dör vinner!

Skriv svar