Släppa backdrop

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Re: Draperi-drop

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Vi har även köpt in ett magnetsläpp som är omvänt mot en branddörrs magnet, alltså den är magnetisk när den inte har ström och släpper när den får ström. Vet dock ej vart vi köpt den men kan kolla upp det om någon är intresserad.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 20:02
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker
Ort: Järna

Re: Draperi-drop

Inlägg av Johannes Olsson »

Tror en större ljusfirma har en fin variant.
Det är en rörpipa med "taggar" ut ifrån på var sida med samma avstånd som ösorna på tyget. där man kan haka i tygen.
Sedan kan röret tippas åt ena eller andra hållet med hjälp av rep, och då glider tyget av. Helt analogt och strömfelsäkert!

Lyckas inte posta min fina paintbild, men jag hoppas ni fattar! :-P

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 885
Blev medlem: tis 05 aug 2003, 01:00
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Ort: Växjö/Osby
Kontakt:

Re: Draperi-drop

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Johannes Olsson skrev:Tror en större ljusfirma har en fin variant.
Det är en rörpipa med "taggar" ut ifrån på var sida med samma avstånd som ösorna på tyget. där man kan haka i tygen.
Sedan kan röret tippas åt ena eller andra hållet med hjälp av rep, och då glider tyget av. Helt analogt och strömfelsäkert!

Lyckas inte posta min fina paintbild, men jag hoppas ni fattar! :-P
Den varianten hade vi till en föreställning och det funkar finfint, kan man ju bygga själv om man vill ha det billigt. Nackdelen är att en person måste styra den, går inte styras från ljusbordet.
Work sucks, send me on tour!

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1884
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Släppa backdrop

Inlägg av Jonas Larsson »

Trådarna ihopslagna
//Jonas - ljudoljus.net crew

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Inlägg: 289
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 23:25
Ort: Visby
Kontakt:

Re: Draperi-drop

Inlägg av Danne Persson »

Fredrik Nilsson skrev:
Johannes Olsson skrev:Tror en större ljusfirma har en fin variant.
Det är en rörpipa med "taggar" ut ifrån på var sida med samma avstånd som ösorna på tyget. där man kan haka i tygen.
Sedan kan röret tippas åt ena eller andra hållet med hjälp av rep, och då glider tyget av. Helt analogt och strömfelsäkert!

Lyckas inte posta min fina paintbild, men jag hoppas ni fattar! :-P
Den varianten hade vi till en föreställning och det funkar finfint, kan man ju bygga själv om man vill ha det billigt. Nackdelen är att en person måste styra den, går inte styras från ljusbordet.
För er info så är detta en "Kabuki" som den kallas.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster