Montera tross ”rätt”

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 4323
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:02
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Montera tross ”rätt”

Inlägg av Nicke Löfgren »

Har lärt mig att man alltid ha hela trossens snedstag i samma form genom alla skarvar om man har flera trossar sammanfogad och då blir ändan i varje skarv i kors inne i trossen

Men var på ett ställe idag där dom just fått en egen tross konstruktion fast monterad och det vara lite si å så med just den delen

Jag upptäckte detta när man inte kunde hänga armaturer i samma bredd typ.

Påpekade detta till ansvarig, men fick till svar att det hade ingen betydelse.

Är det så eller har jag bara en gammal noja? *full*

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Montera tross ”rätt”

Inlägg av Christopher Berg »

Testa göra det med global truss F34…
Blir väldigt svårt eftersom dom stagen inte möjliggör att dom ”möts” eller vad man ska säga. :D

Jämfört med Prolyte h30v, där snedstagen avslutas på samma sida som dom började, som då gör att man kan få olika beroende på hur man vänder trossen.

Hållfasthets mässigt så har det ingen roll vad jag vet, men om det går så kan det ju göra upphängningen enklare om det är symmetriskt.
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Montera tross ”rätt”

Inlägg av Jonas Larsson »

Som med det mesta så är det ju tillverkarens anvisningar som gäller, i fallet med Prolyte så står det i deras "Black book" sida 8 att det inte spelar någon roll. Sedan kan det ju vara andra regler som gäller för andra tillverkare. Men som ni båda påpekar kan det ju vara praktiskt och estetiskt att följa samma mönster hela vägen.

Prolyte black book.png

För övrigt så rekommenderas boken, väldigt bra läsning för den som vill lära sig mer eller repetera sina kunkspaper.

https://www.prolyte.com/support/blackbooks
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster