Adapter för gamla dansbandspinnar?

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Vincent Eklund
Rookie
Rookie
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 07 jun 2020, 11:49
Presentation: Jag är en tonåring med stort intresse för ljud och ljus, men inte alltid med lika stort vetande för det. Ta mig inte fel dock, jag kan faktiskt en hel del.
Ort: Nacka

Adapter för gamla dansbandspinnar?

Inlägg av Vincent Eklund »

Hej alla!

Jag köpte nyligen ett PA- system från 90-talet ungefär, två basar två toppar. Jag fick med dansbandspinnar (den dubbla varianten med två stycken parallela pinnar) som man använder för att fästa topparna på basarna. Dock går det inte att fästa bara topparna på vanliga högtalarstativ eftersom hålen för dansbandspinnarna ju är två finns det inte ett hål i mitten för ett vanligt stativ. Jag undrar om det är någon här som vet ifall det finns nån form av adapter som gör att jag kan fästa högtalarna på vanliga stativ?
Skickar med några bilder så ni ser vad jag menar. :D
Bilagor
Undersidan av en av topparna
Undersidan av en av topparna
Dansbandspinne
Dansbandspinne

Användarvisningsbild
Michael Christiansen
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 11:12
Presentation: Nytt firma, nya bullar, fast...

Nuttin' has changed, fast ny firma och nytt namn, nya PAn, nytt ljus och med nytt roligt analog 80 tal's studio, podcast, radio, ASMR och ljuddesign puleri... Är du i Köpenhamn är jag din kompis, tolk, fikapolare, resurs och allmänt trevlig!
Väl mött!!

Men som alltid...

Jag tror på en bättre värld
Inga firmor som bjuder under varandra, kunder som betalar till tiden, teknik som funkar, musiker som snällt ber om mer tryck i lådan och inte välter pilsnern i samma, DJ's som lämnar tillbaka mina nålar efter bruk och inte askar på slippmats'en, DJ mixrar som alltid är torra från drinkar och crossfadern som aldrig blir böjd, kablar som inte blir skitiga och stagehands som inte repar lådorna och alltid fattar första gången. Inga LED's, inga MP3:or, no nonsense...
YES - WE CAN!
Ort: København - sydsverige

Re: Adapter för gamla dansbandspinnar?

Inlägg av Michael Christiansen »

Den vänliga smeden nere runt hörnet smider säkert en rejält bra lösning för dig.

Jag har aldrig sett ett färdigt produkt för detta, så här får du nog gå customvägen...

Fin färg på lådorna annars - typisk 80 tal.. :D

Mvh

Micke i København
maximum bass - on all frequencies

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Adapter för gamla dansbandspinnar?

Inlägg av Jonas Larsson »

Det finns ju något som kallas "älghorn" som man kan använda för att fästa två mindre toppar på ett ensamt stativ, vissa modeller av dessa är justerbara.

Vad har du för c/c mått på hålen? Är du inom spannet ca 30-50 cm så borde det fungera. Sedan måste ju hålen också vara av standard diameter så de passar. Runt 35-36 mm.

K&M har en modell som heter 24105 och tex JB systems har en billigare kopia som finns på tex Totalljud.

Annars är ju ett alternativ att du köper 2 st lösa stativkoppar och monterar en i mitten på varje låda. Lite mer åverkan på lådan, men du slipper ytterligare en del (älghornen) att hålla reda på.
24105-000-55.jpg
//Jonas - ljudoljus.net crew

Vincent Eklund
Rookie
Rookie
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 07 jun 2020, 11:49
Presentation: Jag är en tonåring med stort intresse för ljud och ljus, men inte alltid med lika stort vetande för det. Ta mig inte fel dock, jag kan faktiskt en hel del.
Ort: Nacka

Re: Adapter för gamla dansbandspinnar?

Inlägg av Vincent Eklund »

Tack så mycket för hjälpen båda två! Ska kika på lite olika alternativ, det billigaste kanse blir att göra en sådan kallad DIY lösning...

Jonas Nyström
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 25 jan 2018, 11:51
Presentation: Ljud-och Ljustekniker till en amatörteater.

Re: Adapter för gamla dansbandspinnar?

Inlägg av Jonas Nyström »

Ligger 2st uppe på tradera just nu ifall du är sugen.

https://www.tradera.com/item/301972/403 ... bbelt-35mm

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster