Tabell bärighet av truss

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Olle Johanson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 12:30

Tabell bärighet av truss

Inlägg av Olle Johanson »

Har en tabell som gäller bärighet. Istället för att tro tänkte jag kolla om nån kan utläsa och vara säker på vad som gäller. Helt enkelt översätta till normalt funtat dumhuve ;)
Standard mått på trussen, tvåmeters bitar. Ska försöka få n bilden ..
Bilagor
Truss.jpg

Rasmus Olsson
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 21:38

Re: Tabell bärighet av truss

Inlägg av Rasmus Olsson »

Om du kollar på tillverkarens hemsida så är där säkert utförligare beskrivning samt fler belastnings alternativ.

Men centreé är säkert en punktlast i mitten och repartie är troligen distribuerad last.
Vilket på de flesta fabrikat är angivet per meter.

Men som sagt kolla tillverkarens hemsida så finner du säkert alla svar och kanske på engelska =)

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Tabell bärighet av truss

Inlägg av Niklas Elste »

spännande med spes med 2 olika faktorer om jag fattar tabellen rätt

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1829
Blev medlem: sön 31 aug 2003, 01:00
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tabell bärighet av truss

Inlägg av Hasse Queisser »

Med högst begränsade kunskaper i franska och utan att se mer av trossen så verkar det ändå vara en trekantstross där den nedre tabellen (1/300) visar max last när trossen "pekar uppåt", vilket stämmer med de flesta specar jag sett där "apex up" brukar klara mer last än tvärtom (kan vara samma åt båda hållen hos en del tillverkare, men jag har nog aldrig sett tvärtom).

Eller så betyder det något helt annat då jag nästan bara använt fyrkantstross och min franska suger...
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Olle Johanson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 12:30

Re: Tabell bärighet av truss

Inlägg av Olle Johanson »

Skönt att inte bara jag har lite svårt att tolka till 100%

Nån som har nån riktig hiteck lösning på att sätta presenning eller annat regnskydd på truss som ska skydda ljus och högtalare ?
Tanken är att lägga presenning över och spänna ut med rep men om nån har hemmapulat fram nåt snart kan det vara kul att se resultat :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 63 och 0 gäster