Byte wire lyfttorn

Här kan du diskutera tross, trosslyftare, stativ, groundsupports, rigging, handspel, telfers, scener, podier, säkerhet mm.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Byte wire lyfttorn

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Är det någon som har erfarenhet av att byta wire i trosslyftare och gaffellyftar ? Jag har reservdelarna.

Moralkakor behövs inte, jag är inte nödvändigtvis ute efter billigaste lösningen, jag undrar om någon har vetskap om hur det brukar gå till att göra en sådan här service.

Tack !
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Byte wire lyfttorn

Inlägg av Christopher Berg »

Har bytt wire och lås på en fantek t-106.

Inget roligt jobb, och man får ju inte direkt med en manual som tipsar om vilken ordning man ska göra allt. :P

Det går, gäller bara att hitta i vilken ordning man ska göra allt! Även fast vi hade flera likadana att titta på så var det inte helt enkelt att fatta hur dom var ihopsatta kommer jag ihåg!
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byte wire lyfttorn

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Intressant ...

Helt otroligt att det inte finns någon instruktioner för detta.

Var du tvungen att ta isär stativen ?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Inlägg: 1880
Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Ort: Skövde

Re: Byte wire lyfttorn

Inlägg av Jonas Larsson »

Det enklaste vore ju om du kunde splitsa ihop änden på den nya wiren med änden på den gamla, och sedan "bara" dra den hela vägen igenom alla hjul. Men det kan kanske bli svårt att få en skarv som blir såpass bra att den följer med runt utan problem, och samtidigt inte släpper.

Annars har jag för mig att vi fick lägga vevstativen ner och plocka isär dem "bakåt" dvs ner genom basen eftersom det var fastsvetsade klossar högst upp på varje sektion, som då mekaniskt förhindrar att sektionerna kan vevas upp för långt. Så fota noggrant, lossa allt löst och sedan plocka isär bakåt.

Detta gjordes för att byta en hel sektion som var defekt, ska du bara byta wire kanske man inte behöver plocka isär lika mycket. Detta var också "vanliga" vevstativ och inga gaffellyftare.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Christopher Berg
PAR-46
PAR-46
Inlägg: 353
Blev medlem: ons 12 dec 2007, 03:28
Presentation: Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik.
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Byte wire lyfttorn

Inlägg av Christopher Berg »

Som Jonas säger så var det nog så att man fick dra ut sektionerna bakåt/neråt.

Vi hade ingen möjlighet att testa knepet att splitsa gamla med nya då den gamla hade gått av inuti.
Tekniker på Panic Ljud & Scenteknik AB.
Tidigare delägare av TM-Entertainment & Eskilstunanöje & tidigare Tekniker på Skantzen Brukshotell.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster