Grannarna klagar på hög bas :(

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Grannarna klagar på hög bas :(

Inlägg av Andreas Melin »

Hej!

Jag spelar (DJ) på en klubb belägen på en studentnation i Lund. De som bor på våningen under nattklubbslokalen klagar på hög musik och mycket bas och vill gärna se en förbättring. Man har mätt ljudstyrka på nattklubben och det faller inom gränserna för nattklubb (115dB peak, medel under 100dB). På våningen under uppmätts 58dB på värsta stället ner till 38dB inne i lägenheterna.

Jag vill gärna få förslag på åtgärder som kan minska ljudvolymen, framför allt basen på våningen under utan att sänka nivåerna nämnvärt på nattklubben. Hela huset har betongstomme och bas fortplantar sig väldigt lätt i väggar och golv.

Idag står det 2stk sämre 2*18 basar och 4 stk 10"+1 toppar (jbl) hänger i taket, detta drivs med labsteg och ett driverack. Vi har tillgång till 2 stk jbl mrx 2*18-basar som låter bra mycket tightare och bättre, kan det göra skillnad mellan våningarna?

Mina tankar:
Bygga in basarna med dämpande skum eller flyga 1*18 subbar
Byta nuvarande basar med mrx-basarna för en mer kontrollerad basåtergivning

Vad tänker ni? Ös på med förslag på hur detta kan förbättras!

Stort tack och vänlig hälsning
Andreas

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Grannarna klagar på hög bas :(

Inlägg av Niklas Elste »

börja med mekanisk koppling och efter det ljuddämpa

Användarvisningsbild
Thomas Wahlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 20 apr 2011, 15:59
Presentation: FoH-tekniker om jag får välja men begriper resterande om jag måste...
Ort: Sverige (mestadels)

Re: Grannarna klagar på hög bas :(

Inlägg av Thomas Wahlberg »

Hej Andreas,

Att bygga in basarna är en bra början, att skruva fast och vid behov sätta vibrationsdämpande gummi på allt som "rör sig" mer än det ska är en bra fortsättning. För bästa resultat med basarna för en rimlig slant och arbetsinsats kommer här en enkel beskrivning som inte bara minskar oönskad resonans i rummet. Även scenvibrationer brukar minska. En annan positiv bieffekt blir ju en renare "tajtare" basåtergivning.

Bygg en låda i spån (inte MDF då det har en lägre egenresonans och därför ej lämpar sig för lågfrekventa saker som akustikförbättring och högtalarlådor). Innermåttet bör vara +10 eller 200 mm åt alla håll jämfört med högtalarkabinettet. Klä lådan med två lager golvgips (tyngre än vanligt vägg-gips). Under lådan sätter du någon form av gummifötter, gärna 5 mm eller mer. Viktigt här är att det är gummi, inte hårdare plast. Det finns självhäftande bitumengummi för just ljuddämpning i bil som fungerar utmärkt. Insidan fyller du med en speciell typ av mineralull som kallas markisolering. En förpackning (räcker till ca. 2st 1x18"-lådor) kostar ca. 500:- ink. moms på K-Rauta. Den finns i 50 och 100 mm tjocklek. Om du gör lådan djup nog för ett extra lager isolering får du garanterat plats med alla typer av högtalarkontakter. Mät och borra ett så tajt hål som möjligt för kabelgenomföringen. Demontera och remontera kontakten. Skär en liten ruta i isoleringen för kontakten. Isolera sidor samt botten och toppen. Plugga i högtalaren, lyft och lirka in lådan. Det skall vara tajt. Denna konstruktion blir mycket tung och svårflyttad, för att inte tala om ömtälig med gips på utsidan, så platsbygge och ett extra par händer för de sista momenten är ingen dum ide. Passa på att experimentera med basarnas placering. Nära väggar/hörn brukar fortplanta sig väl (på gott och ont).

Vi har utfört dessa (och fler) åtgärder på många platser och alltid med gott resultat. Nu senast med just 2st 1x18" men även med större lådor för 2st 2x18".

Oavsett vad du gör, meddela gärna dina resultat här så att fler kan dra nytta av dina kommande erfarenheter. Lycka till!
- Man är alltid lite hungrig men oftast ganska mycket -

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 1070
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 20:26
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Grannarna klagar på hög bas :(

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

Jag visste bara dessa sätt att hindra störande basfrekvenser.

- Sänka basen eller volymen överhuvudtaget (hela bandet eller vissa frekvenser)
- Bygga ett "flytande rum"
- Använda en Waves MaxxBCL för att ersätta de "riktiga" låga frekvenserna med övertoner.
- Släcka ut basen med hjälp av fler subwoofers.

Vill du förklara hur en låda runt baslådan hindrar låga frekvenser från att höras i byggnaden ?
kommer här en enkel beskrivning som inte bara minskar oönskad resonans i rummet.
Menar du alltså att stående vågor i rummet minskar om man innesluter basen i en låda ?
Bygg en låda i spån (inte MDF då det har en lägre egenresonans och därför ej lämpar sig för lågfrekventa saker som akustikförbättring och högtalarlådor).
Hehe, i tonåren hade jag en polare som byggde högtalare i tunn spånplatta just för att han ville att lådan skulle ha en egen resonans. Förstod mig aldrig riktigt på honom :)
Senast redigerad av 1 Anton Stjärnbrandt, redigerad totalt 0 gånger.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Användarvisningsbild
Thomas Wahlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 20 apr 2011, 15:59
Presentation: FoH-tekniker om jag får välja men begriper resterande om jag måste...
Ort: Sverige (mestadels)

Re: Grannarna klagar på hög bas :(

Inlägg av Thomas Wahlberg »

Sant,

Menar förståss bara "minska oönskade resonanser". Men, om man ska hårddra det hela blir det ju i detta fall även i rummet... :) Tyvärr är de allra flesta baslådor för dåligt byggda och/eller har för dåliga (hårda) fötter. Resultatet blir då mer ljud från saker som inte ska låta. En annan åtgärd är att mäta mer exakt vilka frekvenser som färdas till er granne och dämpa just dem i högtalarprocessorn. Mindre musikaliskt än att bara sänka volymen men kan ge gott resultat om det endast är vissa få frekvenser som stör. Hur pass avancerade mätinstrument har du tillgång till? Vi finns i Malmö och kan vara behjälpliga med avancerade mätningar med inspelning, analyser (bl. a. frekvenser) och därefter mer platsspecifika lösningar. Skicka ett PM eller ett mail om du är intresserad.

På tal om spån(plattor). Min chef har varit med i PA-svängen sedan tidernas begynnelse. Han berättade om en firma som på 70-talet började bygga stora lådor för turnerande dansband. Alla lådor i 25 mm spån, gärna med 4x 15". Inte en låda under 120kg... å folk säger att det var bättre förr!
- Man är alltid lite hungrig men oftast ganska mycket -

Andreas Melin
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 12:31
Presentation: Är teknikansvarig på en nation i Lund och även klubb och mobil discjockey.

Re: Grannarna klagar på hög bas :(

Inlägg av Andreas Melin »

Hej!

Tack för alla svar och speciellt till Thomas för din utförliga beskrivning.

Rent teoretiskt borde det inte fungera nämnvärt bra, men min erfarenhet är i samma linje med din - en inbyggd bas med bättre fötter borde sprida mer.

Jag ska lämna vidare förslaget och se om det blir ett bygge, när något är gjort så återkommer jag med kommentarer.

Det vore intressant att se om det var endast några frekvenser som stör huset, vilket då lätt skulle kunna avhjälpas.

Thomas, du får gärna skicka ett PM med vilket bolag du företräder samt kostnadsförslag för frekvensmätning dagtid i Lund.

Allt gott
Andreas

Daniel Regnér
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 20:59
Presentation: glad amatör med ett förflutet(?) som L&L-pysslare på studentnation
Ort: Uppsala

Re: Grannarna klagar på hög bas :(

Inlägg av Daniel Regnér »

Har ett liknande problem, fast i "mitt" fall är det EN granne i ett flerfamiljshus en bit bort (ca 130 m fågelvägen) som klagar över basen. Ingen blir riktigt klok på hur endast denna lägenhet kan vara drabbad (eller så accepterar de övriga lite bas mellan 21 och 01 på fredagarna när de bor mitt inne i city), En teori är att basen letar sig fram via en gränd och på nåt vis förstärks just där.

För att förtydliga:
Ljudnivåerna utomhus är under gränserna, den lilla musik man hör överröstas till stor del av människor utanför och förbipasserande bilar

Användarvisningsbild
Niklas Elste
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2169
Blev medlem: sön 13 jul 2008, 15:58

Re: Grannarna klagar på hög bas :(

Inlägg av Niklas Elste »

stående våg i just det huset?

Daniel Regnér
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 20:59
Presentation: glad amatör med ett förflutet(?) som L&L-pysslare på studentnation
Ort: Uppsala

Re: Grannarna klagar på hög bas :(

Inlägg av Daniel Regnér »

Jadu.. om jag fattat det rätt så är det "fri sikt" mellan just den delen av huset och vår fasad, men det borde ju innebära att även lägenheterna runt dem också skulle märka av basen. Annars har vi lyckats skapa en "bas-stråle" som är ca 3x3 m stor på 130m avstånd :)

Användarvisningsbild
Thomas Wahlberg
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 20 apr 2011, 15:59
Presentation: FoH-tekniker om jag får välja men begriper resterande om jag måste...
Ort: Sverige (mestadels)

Re: Grannarna klagar på hög bas :(

Inlägg av Thomas Wahlberg »

Hmm,

Mycket intressant problem. Kan det vara så att det egentligen inte är musiken som stör utan snarare folket som passerar? Wallmans i Malmö fick slå igen av just den anledningen. Så länge folk var inne var det inga problem men det folk som stod ute och rökte och snackade förde sådant liv att grannarna protesterade och gnällde hos miljöförvaltningen. Kolla med "grrannen" om ni får utföra lite ljudmätningar hemma i hans/hennes lägenhet en fredagskväll. Sitt med och för anteckningar om vad ni hör inne i lägenheten och jämför med era mätresultat.
- Man är alltid lite hungrig men oftast ganska mycket -

Daniel Regnér
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 31 maj 2009, 20:59
Presentation: glad amatör med ett förflutet(?) som L&L-pysslare på studentnation
Ort: Uppsala

Re: Grannarna klagar på hög bas :(

Inlägg av Daniel Regnér »

Tydligen är det just lågfrekvent basljud de störs av. Jag har varit nedanför deras fönster och mätt och lyssnat och där hördes varken musiken eller folket i rökrutan över bakgrundsljud från trafik mm. Vi har även varit hemma hos dem, dock har jag inte koll på hur det mättes den gången eftersom det inte var jag som var där.

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Grannarna klagar på hög bas :(

Inlägg av Daniel Madrid »

Fötter som absorberar/minskar vibrationer mellan golv kabinettet brukar vara hifi-intresserades lösning. Kanske inte är någon lösning men en bit på vägen.
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster